På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Rekommenderar ni att man rostskyddar en helt ny bil?
Jan Lindkvist, Borlänge
SVAR:
Det beror på vilken bil det gäller och hur länge du tänker behålla den. Enligt våra rostskyddsexperter finns det bilar där du kan vänta upp till fem år innan du ger dem en kompletterande rostskyddsbehandling medan andra bör köras direkt från bilhallen till rostskyddsbehandling. Fortlöpande information om bilars rostskydd får du genom att läsa Vi Bilägares biltester.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är inte fel att rostskydda en ny bil.
Alla bilar rostar mer eller mindre.
Stoor - vi har hört ditt mantra rätt många gånger nu så jag tror att de flesta fattat - så flera upprepningar gör nog inte att dina åsikter upplevs som mera sanna utan tyvärr bara tjatiga.
Stoor@ Rosten på Toyota kommer inte på karossen utan på chassie och underredsdetaljer, balkar som Vib påpekat i sina rosttester.
Så om karossen är rostfri betyder inte det att resten av bilen är det.
Dina åsikter är personliga och reflekterar inte alls någon underbyggd
undersökning och har då inget värde.
Har haft sedan ny Toyota Yaris Verso 2000.
Alla år har jag varit under bilen på verkstaden och bilbesiktningen.
Utvändigt på karossen helt rostfri.
Sista året nu i mars så hade bensinröret börjat rosta svagt.
Tog alltid med mig Biltemas skyddsolja som är ett fantastiskt bra rostskydd.
En vän på flygunderhåll på F10 lät alltid skaffa detta för deras flyg i försvaret.
Sprutade på en flaska varje år på bensinrör, påfyllnings bensin runt röret, avgasrörfästen med klammer och diverse utsatta ställen.
Nu i mars så sa besiktningsmannen att rosten börjat få lätt fäste i bränslerör.
Bilen rullat året om nu med 23.000 mil
För övrigt i stort felfri under hela livstiden.
Sålde bilen mars till en äldre dam och jag är övertygad att bilen kommer rulla problemfritt de närmaste åren.
Bensinförbrukningen under dessa 23.000 milen var 0.48 - 0.58/mil.
Under dessa mil bytt lamdasond 2009.
Kan bara konstatera att just denna bil som tillverkades i Japan är den bästa bil vi har ägt.
Nu har vi köpt in en ny Toyota Verso 2014 och är mycket spänd hur denna bil som tillverkats i Turkiet kommer sköta sig.
Det har börjat bra med 1.8 bensin med en medelförbrukning 0.60/mil, då med CVT automat. Dessutom helt felfri, men något annat hade jag inte accepterat.
Har aldrig tidigare haft någon Toyota utom dessa ovan.
Det verkar som att inga så kallade rostskyddsexperter fortfarande förstått att Toyota använder sig av en specialplåt, därför får de konstant dåligt betyg
"Corrosion-Resistant Steel: Toyota rust-inhibiting processes start with rust-resistant Excelite II steel coated with a zinc and iron alloy, which is also known as galvanized steel. If a small scratch occurs, the Excelite II simply causes the paint to turn white and helps keep the metal from rusting until it can be repaired."
Subaru har historiskt sett varit dåliga på rostskydd även om de blivit bättre med åren. Jag vet efter över 25 år med märket. Jag ger dem en Dinol helbehandling så fort jag köpt dem.
Däremot ska man vara lite försiktig med hur/vem som gör behandlingen. Tar man upp behandlingshål på fel ställen upphör rostkyddsgarantin (vad den nu är värd) att gälla.
Alla Toyota modeller Rost Betyg: 2 av 5
Jag är fortfarande, efter flera år, förvånad över hur Toyotafansen kan tro på att järnplåten i Toyota består av någon mirakulös legering.
Så är det inte. Det är i princip samma typ av plåt som alla biltillverkare använder och det är en kompromiss mellan vikt antal behövliga skrynklor och materialkostnad.
Beständighet mot korrosion beror helt på den ytbehandling plåten får efter plastisk och termisk behandling.
Här finns olika metoder, men alla syftar att ge ett katodiskt skydd i form av en offeranod, oftast zink.
Men sedan kommer en väldigt viktig sak, offeranoden bör isoleras från den elektrolyt som ju alltid finns genom alla salter som är lösta i det vatten som plåten utsätts för kontinuerligt.
Det är här de organiska skydden i form av färg, olja eller liknande kommer in.
Enkelt förklarat gäller det att hålla vatten borta från kontakt med plåten.
Men när det gäller ytrost beror det alltid på undermålig förbehandling av plåten.
Saabnisse. Det gäller att hålla bort syret från plåten !! Utan syre liten oxidation!!
Själv har jag funderat på varför man inte kan fylla alla balkar och hålrum med polyuretan?? Kan någon??
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.