På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Hur mycket får man räkna med att en rostskyddsbehandling av god kvalitet kostar? Har sett prisuppgifter på nätet som varierar mellan 3 000 och 15 000 kr. Enligt kommentarerna får man vad man betalar för. Tänker köpa fabriksny bil i år och behålla den länge. Därför tror jag rostskyddsbehandling passar mig.
Jan Lindkvist, Borlänge
SVAR:
Priserna varierar mellan landsort och storstad, men en riktigt gjord rostskyddsbehandling inklusive slitskydd på underredet och besprutning med vaxbaserade medel inne i hålrummen kostar normalt mellan 7 000 och 11 000 kronor beroende på bilstorlek.
Arbetskostnaden blir högre ju mer av skyddande plast under bilen som måste monteras bort. En underredesbehandling med enbart slitskydd kostar normalt
4 000–8 000 kronor.
En komplett behandling bör ses över och förbättras efter fyra till fem år, då till en lägre kostnad.
Dinol, Tectyl, Mercasol och No-xudol är de vanligaste produkterna på den svenska marknaden.
Boo Wennerberg, Vi Bilägare
Diskutera: Vad har du fått betala för en rostskyddsbehandling?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag fick betala med en rost-skorpa under hela bilen ...
Tjackade en Mazda 323F i slutet på 90-talet som varit inne på Tuff-Kote Dinol i Täby ... efter ett par år var det en rostskorpa under hela bilen eftersom dom inte låtit bilen torka tillräckligt före dom rostskyddsbehandlade :-(
Stoor: Toyota har bra lackkvalitet och plåt, men underredena är ofta fulla med rost. Den studie som Sverea-Kimab (tror jag det var) gjorde, där de sågade itu bilar/balkar och kollade inuti bekräftade att de bilar som har bra galvanisering och rostskydd hade minst rost.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fh24-files.s3.amazonaws.com%2F17800%2F7619-peRaT.pdf&ei=mb9LU-HxJMXnygP9t4KoBA&usg=AFQjCNH-kFpkQUZdy7VhSaKtYiOLBjewHA&bvm=bv.64542518,d.bGQ
Jag vet inte om det var ett annat test, men i en granskning kom Citroen C5 och Audi A6 högst upp, när de tittade i balkar. Citroen har inte bra rostskydd, men väldigt stark galvanisering. Men de flesta asiater har dåligt rostskydd, nuförtiden Kia och Hyundai undantaget.
Stoor, jag kan titta på grannens Avensis, den är rostig uppe på taket och vid vänster sidoruta. Fläckar av en femkronas storlek. Hur den ser ut undertill vet jag inte.
Jag frågade varför han inte åtgärdade det, det är ju inte så svårt, men han sa att han väntar på att den ska återkallas! ;o)
F.ö. är han lika missnöjd med Avensisen som han är nöjd med sin C5.
Även om han brukar slå i skallen när han kliver i.
Har varit och dreglat över en ny Subaru BRZ (samma som Toyota GT86) och det första som man läser om i forum är just att rostskyddet verkar vara riktigt dåligt.
Så får tacka för ett bra svar (samt tips i tråden), nu har man lite bättre koll på vad det kan gå loss på.
Stoor, min bror har två Toyotor som är yngre än fem år båda två. Om det är något han klagar på så är det just rosskyddet under till. De rostar rätt rejält.
Jag har en Mercedes B-klass och den sa ViB så här om.
http://www.vibilagare.se/test/langtest/bra-rostskydd-pa-mercedes-bklass
"Väntar fortfarande på artikel om massor med Toyotaägare med sina upprostade bilar. De borde stå på kö till Vibilägare vid detta laget, eller?" Finns det kö överhuvudtaget? Nej trotts att det finns bilar som rostar än värre. Alla är inte som du som ältar sina rostproblem dagar i ända år ut och år in, Shogun.
Min bror skulle aldrig höra av sig till ViB. Han skulle nog aldrig öppna en biltidning över huvudtaget. Han är helt ointresserad av bilar. Just därför kör han Toyota. Bilen man kör om man inte har något bilintresse.
jag lyckade pruta några 100-dringar på min behandling men då länade jag den en Torsdag -EM , så får den torka efter rengörningen över helgen
Jag hade för många år sedan en kompis som rostskyddsbehandlade sina redan väldigt rostiga bilar med en blandning av tjära, spillolja och bensin som han kokade ihop på ett fotogenkök!
Utvändigt penselströks ytorna, invändigt späddes med mer bensin och sprutades med en oljepump.
Det fungerade utmärkt de år bilarna höll ihop i övrigt och klarade BP varje år.
Shogun, "man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst.." Man kan inte älta gamla problem hur länge som helst. Man måste gå vidare.
Jag talar om Toyotas rostproblem idag och min brors stora besvikelse över märket.
Det du talar om är bilar som blivit gamla idag. Men trotts dina problem med denna modell, pratade jag helt nyligen med en taxi-åkare som hade en som gått 90.000 mil med samma motor och växellåda. Det hade inte varit några större bekymmer för honom genom åren. Det handlar alltså inte om att bara leva på gamla meriter utan dessa kvalitéer bevisas även på denna modell (W210) du talar om.
Tillägger också.
Tidigare definierades veteranbilar bilar äldre än 20 år. Nästa år är det 20 år sedan den modell-serien kom ut som du Shogun hänvisar till hela tiden. Det är som att prata om problem på en Volvo Amazon när folk köpte Volvo 740, eller en fen-merca när folk köpte W124-serien.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.