"Jag har beställt en Volkswagen Beetle. Är det värt att göra en rostskyddsbehandling omgående?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag har beställt en Volkswagen Beetle -12. Är det värt att göra en lackkonservering och även en rostskyddsbehandling omgående?
Niclas Eriksson
SVAR:
Volkswagen håller en hög och jämn nivå på alla sina personbilar när det gäller rostskyddsbehandling, detta gäller även Beetle. Om läsaren ska behålla bilen länge så rekommenderar vi ändå en rostskyddsbehandling så snart som möjligt.
Thomas Widström, Rostskyddsmetoder
Diskutera: Hur nödvändig är en rostskyddsbehandling?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Självklart är det aldrig kul att lägga ut flera tusen på en rostskyddsbehandling som dessutom aldrig syns. Men det är ett billigt och bra sätt att bevara sin investering. Om man ändå köpt en bil för flera hundra tusen ska man inte snåla på rostskyddet. Jag rostskyddar alla mina bilar! Första åren märkar man ingen skillnad med rostskydd men efter 10 år kan man garanterat se skillnad. När rosten väl fått fäste går det ruskigt fort. Jag rekomenderar att en rostskyddsbehandling ska finnas med i kalkylen om man köper bil!
1. Hur bra är bilens rostskydd?
2. Hur länge skall man behålla bilen?
3. Får man lov att rostskydda för tillverkaren?
4. Förblir bilen garanterat rostfri efter en behandlig eller krävs det fler?,...i så fall hur många och förblir bilen i så fall rostfri?
Kan man inte svara på dessa frågor så anser fortfarande jag att det är som att skjuta sig själv i foten att rostskydda en ny bil och gör man det enbart med tanke på att spara pengar så blir det ju än mer löjeväckande! ( spara/tjänar pengar gör enbart företaget som utför behandligen )
Håller med CLK-430. Om man ska behålla bilen länge, så är det ekonomiskt lönsamt att kosta på extra rostskydd och kontrollera/bättra på detta en gång per år. För mig är det lika viktigt att mota rosten så långt det går som att byta bromsvätska varannat år, då en rostig bil är lika trist att åtgärda som utbyte av ABS och antisladdsystem. Om man dessutom vill ha en bil utan fula stenskott, kanman behöva lämna in den för att komplettera lackskyddet med påklistrad plastfolie på ställen där risken för stenskott är störst.
Så otippat att en representant för en firma som utför rostskydd tycker att man bör rostskydda...
Samtidigt kan man passa på att rekonditionera bilen minst ett par gånger om året hos de dyrare firmorna så man vet att det blir riktigt gjort,..låta däckmakarna byta hjulen och helst rotera dem ett par gånger om året och så kan de samtidigt kolla däcktrycket för sådant är viktigt för ekonomin.
Man måste också välja de dyraste och mest lättrullande däcken för annars drar bilen mer bränsle.
Torkarbladen skall också bytas två gånger om året (enligt reklam i radion)
Bäst är det förståss om man inte använder bilen alls men om man ändå gör det....kör inte då det regnar,snöar eller på vägar där man kan få stenskott.
Undvik om det går att köra på vintern,...salt är inte bra!
Investera i en carport eller garage så att inte fåglarna kan bajsa på bilen och utsättas för andra miljöföroreningar då bilen inte används.
Lägg in en extra service mellan de ordinarie för att vara säker på att bilen verkligen får den omvårdnad som den behöver.
Påpeka för mekanikern att du är extra rädd om din bil och vill därför att den skall få lite extra omvård,...kostnader no matter.
Fråga honom sedan om det verkligen inte fanns något mer att fixa!?
Städa ur och dammsug bilen efter varje tur.
Använd inte ytterskor i bilen.
Låt under inga omständigheter barn och djur färdas i bilen,...då sådant sliter i onödan.
Givetvis får ingen mat eller dryck förtäras i bilen.
Då varje körd mil kostar mycket vid inbyte så använd cyklen vid korta turer under 2 mil samt då som sagt vid dåligt väder.
Bilen är en stor investering men ett måste för många,...att se den som en "slit och släng" vara är dumt då man ju med god vård kan behålla en bil i 20 år. ( 20 år är väl förresten ingen ålder för en bil? )
Vad betyder då ett 10 tal rostskyddsbehandlingar och några tusenlappar om året för att hålla bilen fräsch när man har lurat tidens tand?
Man måste ju inte heller inse att man kör runt med ett livsfarligt och miljövidrigt fordon....
När bilen sedan väl säljs ( för familjemedlemmar skrotar man inte ) så kommer köparen stå där och gapa och inte förstå att det faktiskt rör sig om en begagnad bil.
Säkert kommer han likt bilprovningen varje år att applådera mig för min fina omtanke när jag tar emot mina 5000kr. ;)
Rostskydda "Baggen" äsch vadå kör och njut, rosten o slitaget får köpare 2 eller 3 ta hand om det är ju därför vi har en beg.bil marknad ! Nytt är nytt o begagnat är begagnat det är den sanna verkligheten.....
Mistro 10/10, bil......investering?????? njae.......
Jag brukar köpa en av Mistro beskriven bil för 5000:-
Slipper då månatliga avbetalningar, kontantinsats, värdeminskning!!
Men den är ju inte skattebefriad och drar 2 dl mer per mil....attans!!
Det är mitt sätt att se på saken, ser fram mot fler åsikter!!
Kör själv en e85 optimerad 9000 från 97 i kanonskick, kör för 11.50:- per mil (bränsle).
Ha det bra alla!!
Hyundaimannen men hur roligt är det när man tänker som dig... Köper du även standardmjölk och blandar ut den med vatten så har du trollat till dig 1,5 Liter av 1 Liter....
Visst 11.50 milen men hur roliga mil blir det? Du är dumsnål och ingent annat.
Du glömde bara några småsaker Mistro. Direkt bilinfart till sov/vardagsrum utifrån med air conditioning, tjock matta den kan stå på och dammskyddsöverdrag.
Extra rostskyddsbehandling är väl ett måste om man köper en VAG produkt!!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.