På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
Klicka här för att skriva en ny bilfråga.
FRÅGA:
Är det okej att behandla en Audi A6 -05 med Dinitrol? Har fått besked från Möller Bil att det till och med kan vara skadligt!
Sune Karlsson
SVAR:
Det är okej att behandla bilen men eftersom det finns många rostskyddsmedel så det är viktigt kontrollera så att det inte är petroleumbaserat och därmed skadar det grundläggande rostskyddet.
Generellt krävs dock inte någon efterbehandling av hålrumsskyddet. När det gäller bättring av stenskottsskyddet hänvisar vi till en Audiverkstad eller auktoriserad rostskyddsanläggning.
Audi
SVAR:
Det är helt okej att efterbehandla en Audi A6. Ett auktoriserat Dinitrol Center följer noggrant de behandlingsinstruktioner som finns för varje bilmodell. Dessa är till för att personen som rostskyddar ska veta var han ska behandla bilen för att ge bilen ett bra kompletterande rostskydd.
Instruktionerna gör även rostskyddaren uppmärksam på var han ska vara försiktig så att känslig elektronik, krocksensorer, bältesrullar och så vidare inte skadas.
Dinitrol Center
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dinitrol är säkert ett utmärkt val. Om inte annat för ekonomin hos de som behandlar. Jag provade ett simplare val. Hade en ny Matiz år 2005. Uselt rostbetyg i ViB. Köpte ett par sprayburkar rostskydd. Sprutade på de nakna delarna av underredet. Och in i dörrar. Totalkostnad, inkl. timhyra Q8, ca 350 kr. Nu, 8 år senare, fick bilen beröm på SBP, för sin frånvaro av rost. (En ytterst slarvig bekant har kört den i Göteborgskt saltslask de senaste 6 åren.)
Jag är inte duktigare än andra på att spraya. Ångor av oroande mängd skapades ej. Jag ville bara ge ett exempel, bland många, på hur man kan rostskydda nästan gratis. Men hade jag köpt en bil för 2-300.000, dåligt rostskyddad från fabrik, och tänkt behålla den många år, så hade jag säkert valt att göra en riktig rostskyddsbehandling. Ett problem är att det finns en del fuskare i branschen. Det kan ta många innan det avslöjas om nån struntat i att rengöra och torka ordentligt innan rostskyddsmedlet läggs på. Bättre ingen behandling alls, än ett fuskjobb som kapslat in fukt och smuts. Hämtar imorgon en ny, billig bil. Åker direkt till rostskydd, och gör en "mini-behandling" för 2.500 kr. Finns inget förarbete att fuska bort. Sen litar jag på firman sen länge.
En liten varning - vid alla ingrepp i bilen, t.ex. upptagning av hål för rostskyddsbehandling upphör den iofs värdelösa rostskyddsgarantin. När jag har efterbehandlat mina bilar hos Dinitrol så har allt gjorts genom befintliga hål.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.