"Jag är inte nöjd med svaret på min förra fråga. Varför är det dyrare att besiktiga en dragkrok jämfört med en personbil?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
I nr 17/09 ställde jag en fråga angående besiktning av dragkrok. Antingen förstod inte Bilprovningen frågan eller också visste man inte svaret.
Att besiktiga en personbil tar cirka 20 minuter och kostar 300 kronor.
Att besiktiga en dragkrok tar cirka tre minuter men kostar hela 380 kronor.
Frågan löd: hur kan en sådan kostnadsskillnad motiveras?
Boy Svedberg, Söderköping
SVAR:
Den viktigaste förklaringen till den till synes omotiverade prisskillnaden är att dragkroksbesiktningen inte är en kontrollbesiktning utan en registreringsbesiktning.
Priset för en registreringsbesiktning ska inte bara täcka kostnaden för den tekniska personalens arbetstid då fordonet står på lyften eller banan som i de flesta fall utgör en mindre del av den totala produktionskostnaden.
Priset ska också täcka kostnader för administrativ tid (såväl på besiktningsstationen som på den centrala teknikavdelningen) vid sidan av "besiktningstiden" samt utveckling av de system och rutiner som Bilprovningen använder för att kunna genomföra och rapportera registreringsbesiktningar av olika slag.
Dessa system och rutiner är mer omfattande och utsatta för fler kostnadsdrivande förändringar - oftast på grund av regeländringar - än de relativt stabila systemen och rutinerna för kontrollbesiktningsverksamheten.
Dragkroksbesiktningen får bära sin andel av dessa kostnader vilket ger ett högre pris än för kontrollbesiktning av personbil.
I detta avseende ska en dragskroksbesiktning inte jämföras med en kontrollbesiktning utan med en annan registreringsbesiktning.
Därutöver är det som anges i det tidigare svaret helt korrekt.
Priserna för Bilprovningens samtliga produkter och tjänster ska vara desamma oavsett var i landet de utförs och dessutom oavsett skicket på det fordon som besiktas.
Lotta Löfgren, Bilprovningen
Diskutera: Vad tycker du om priset på besiktning av dragkrok?
FRÅGA:
I nr 17/09 ställde jag en fråga angående besiktning av dragkrok. Antingen förstod inte Bilprovningen frågan eller också visste man inte svaret.
Att besiktiga en personbil tar cirka 20 minuter och kostar 300 kronor.
Att besiktiga en dragkrok tar cirka tre minuter men kostar hela 380 kronor.
Frågan löd: hur kan en sådan kostnadsskillnad motiveras?
Boy Svedberg, Söderköping
SVAR:
Den viktigaste förklaringen till den till synes omotiverade prisskillnaden är att dragkroksbesiktningen inte är en kontrollbesiktning utan en registreringsbesiktning.
Priset för en registreringsbesiktning ska inte bara täcka kostnaden för den tekniska personalens arbetstid då fordonet står på lyften eller banan som i de flesta fall utgör en mindre del av den totala produktionskostnaden.
Priset ska också täcka kostnader för administrativ tid (såväl på besiktningsstationen som på den centrala teknikavdelningen) vid sidan av "besiktningstiden" samt utveckling av de system och rutiner som Bilprovningen använder för att kunna genomföra och rapportera registreringsbesiktningar av olika slag.
Dessa system och rutiner är mer omfattande och utsatta för fler kostnadsdrivande förändringar - oftast på grund av regeländringar - än de relativt stabila systemen och rutinerna för kontrollbesiktningsverksamheten.
Dragkroksbesiktningen får bära sin andel av dessa kostnader vilket ger ett högre pris än för kontrollbesiktning av personbil.
I detta avseende ska en dragskroksbesiktning inte jämföras med en kontrollbesiktning utan med en annan registreringsbesiktning.
Därutöver är det som anges i det tidigare svaret helt korrekt.
Priserna för Bilprovningens samtliga produkter och tjänster ska vara desamma oavsett var i landet de utförs och dessutom oavsett skicket på det fordon som besiktas.
Lotta Löfgren, Bilprovningen
Diskutera: Vad tycker du om priset på besiktning av dragkrok?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur insnöad får man vara? Detta är billigt !! Jmf andra servicekostnader i samhället. En 'sketen' bygginstallatör tar 700-1000:-/tim exkl moms och har inte alls den administration som Bilprovningen måste ha. Naturligtvis kan man inte räkna på 3 min, det förstår ju vem som helst!Räkna sen med att det blir betydligt dyrare efter avveckling - ska vi slå vad!? Jmf Finland.
Vänta du bara till vår älskade privatiseringsregerings beslut att konkurrensutsätta bilprovningen börjar verka. Då blir du nog varse vad det kostar att besiktiga. Jämför vad som hänt i Finland.
Tom
Nu ska jag inte dra några förhastade slutsatser, men är det inte en liten Skoda Roomster som drar en till synes stor husvagn?!?! Kan ens BE-kortet tåla den här kombinationen? Jag påstår inget - bara frågar.... Någon som har max dragvikt tillgänglig för Roomster?
Det är inte en Roomster utan ser snarare ut som en Yeti som drar husvagnen.
@haubits77b
Grattis! Du har just vunnit veckans off topic-pris. Skickligt.
Skitprat!!! Uppdatera datasystemen till en nivå som överstiger nuvarande idiotnivå. Det ska inte kosta mera att besiktiga en dragkrok än det kostar att göra ett uttag från en bankomat! Dataoperationen är likvärdig i komplexitet.
Ja så går det till hos bilbesiktningen i andra fall också! varför skall ett obromsat lätt släp besiktas över huvudtaget? och till på köpet kostar det 300kr vad tittar besiktningen på? det dom tittar på bak lysena och sido belysningen tar 2,3 minuter att kolla! och det gör ju givetvis jag själv, det tar dom 300 kr för!! fy fan vad onödigt!!! Titta på alla jordbruks redskap som är jätte farliga och stora i trafiken med kompliserade bomshistorier mm dom går fria från besiktning, varför det??? OJOJ politikerna kommer aldrig att få någon tilltro det här är fanimej kriminellt!
Anders Sträng
Hur gör du när du kollar hjul lagerna ?
Och så tycker jag att du bör köpa en bättre klocka som visar rätt tid.
Tid för tidsbeställning + uppdateringen på handdatorn + tid för inkörning i hall +
ljus kontroll i rätt kombination + införande av eventuella fel + framkörning i grop eller lyft + upp hissade av släppet + lager kontroll + däcken + sprickor/rost underredet + eventuellt betalning + utskrift protokoll + utsläpp från hallen. detta på 2-3 min den klockan går fel!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.