Nästa artikel
Bilfrågan: Rimligt att ta betalt för att svara på en fråga?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rimligt att ta betalt för att svara på en fråga?

Publicerad 7 mars 2013 (uppdaterad 7 mars 2013)
"Frågade om prisuppgift för att åtgärda felet. Efter en stund kom han tillbaka med en saltad faktura." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Upptäckte att stolsvärmen i min bil slutat fungera så jag åkte till märkesverkstan. Frågade där om elektronikgarantin på bilen gällde men svaret var nej. Då frågade jag om prisuppgift för att åtgärda felet. Ska kolla det åt dig, blev svaret.

Efter en stund kom han tillbaka med en saltad faktura på 427 kr. På den stod det att stolsvärmen var trasig och svaret på prisuppgiften: mycket dyrt. Så jag fick betala för något som jag inte fått. Min fråga är om det får gå till på detta vis?

Nils Hansson

SVAR:
Ur verkstadens synpunkt är det ett arbete även att hitta anledningen till att stolsvärmen inte fungerar. Vad du har betalat för är således vetskapen om vad det är för fel på din bil. Förr var sådant gratis men tiderna har förändrats i takt med att bilarna blivit mer komplexa.

Innan ett verkstadsarbete påbörjas måste du som kund upplysas om att det är kostnadsbelagt. Härvidlag är det ingen skillnad mellan felsökning och reparation.

Anser du att verkstaden har brustit här bör du göra en reklamation.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-03-07 11:51
KaptenOberkommando

Redan under punkten "3. Komponenter som omfattas av garantin" börjar man exkludera komponenter (!) som man initialt kan förledas att tro täcks av "garantin". Sedan följer då de "regelrätta" undantagen. I praktiken kan man lätt se att det kommer att bli svårt att åberopa garantin och att det i många, många fall kommer att bli tal om ren och skär tolkning. Starkast och gapigast kund har givetvis bättre chanser än andra, men helt klart är att detta är ett sätt att vinna nya kunder.

Jag minns Hästens sängar som vitt och brett lovade livstidsgaranti på fjädrarna i sängen. Det vara bara det att garantin i praktiken gällde fjädrarna längst ner i sängen - de som ändå aldrig gick sönder. Det var Sverker och Plus som tog upp detta. Samma sak gäller vissa märken av laminatgolv, där man utlovar "livstidsgaranti" i hemmiljö. Kruxet är bara att vissa märken har den begränsningen att "livstidsgarantin" gäller för den som bor i huset när golvet läggs in. Flyttar denna personen redan efter två år upphör livstidsgarantin. Snacka om att vilseleda kunderna.

#c • Uppdaterat: 2013-03-07 11:58
Mistro

Det är inte mycket som förvånar mig längre då det gäller verkstäder men jag undrar också hur det hela gick till!?
Verkar som om bilen redan stod på verkstaden och att beloppet var ett tillägg för felsökning!?
Svaret för 427kr "mycket dyrt" är väl inget svar!
Däremot är det mycket dyrt att ta betalt för inget och dessutom dålig kundvård för att inte säga bedrägeri.

Tar betalt för inget gör verkstäderna tillräckligt mycket ändå!
Den så kallade goda kännedommen utav ett visst märke är inget värt för kundens plånbok.
Den blir först värt något då kunden får ta del utav den i form utav ett snabbare utfört arbete som resulterar i en så låg dränering som möjligt i ekonomin,men hur ofta hör vi någon sådan historia? ( - det blev sååå billigt på verkstaden )

Istället fungerar det så att det först skall felsökas och visar då datorn inga fel så har mekanikern ingen aning om vad som kan vara fel.
Betala skall man förståss göra ändå och det är inga småpengar som det kostar att få reda på att inget är fel nu men kom gärna tillbaka igen då det finns ett fel.

Kan man ett fabrikat så är felen som uppstår knappast någon överraskning utan då vet man var man skall börja att leta.
Enligt somliga så är det helt normalt att något som på en del verkstäder är gratis kostar 1500-1700Kr på andra ( eller finns det fler bud?)
Har de dyrare verkstäderna svårare för att stoppa in sladden så att det tar längre tid?

#d • Uppdaterat: 2013-03-07 12:07
Fredrik_Langvall

Shogun

Tack för feedbacken, det lutar åt Mazda 3 till frugan, det är ju likande bilar som VW koncernen och liknade priser kan jag ju lika väl köpa en med 10års vad man nu kan kalla det, kommer ju hjälpa mig mer garanterat än bara två år och sedan stop!

Har en kompis som har en 21 år gammal Mazda som bara går och går :-)

Hyundai tilltalar mig inte, vet inte riktigt varför.

#e • Uppdaterat: 2013-03-07 12:44
Wolesley

Gott folk - sådana här frågor återkommer hela tiden, men varför överger ni då inte era märkesverkstäder? De ger sällan något mervärde, är ofta otrevliga, kundfrånvända och allmänt giriga och levererar inte vad man har rätt att förvänta sig i form av support när man har köpt en vara för flera hundratusen! Gå till Mekonomen, AD eller någon annan som är lika bra, och är bilen gammal duger det i de flesta fall med bysmeden som i de flesta fall åtminstone är rättskaffens och hederlig.

#f • Uppdaterat: 2013-03-07 12:48
johnkommentar

Instämmer, den stora gåtan här är varför man fortsätter att gå till originalverkstäder och betala överpriser...

#g • Uppdaterat: 2013-03-07 12:57
saabnisse

Jag håller helt med i de två senaste kommentarerna, jag skrev i en annan tråd om ett byte av en xenonlampa där datorn kopplades in för att konstatera att lampan var trasig, det var ju därför jag åkt dit.
Kostnad ca 300:- helt i onödan.
När jag berättade det här för den verkstad där jag normalt servar bilen, blev jag lite idiotförklarad (men på ett trevligt sätt) och de förklarade att de inte tar betalt för fäniga felsökningar och de tar aldrig betalt för en prisuppgift.

#h • Uppdaterat: 2013-03-07 15:05
nisseste

När vi var på resa i Tyskland i en Skoda ca 18 mån gammal började helt plötsligt när jag körde av motorvägen en varningslampa för att motorn måste köras på lågt varv att lysa. Genom en väldig tur låg det en VW-verkstad ungefär 100 meter från avfarten. Jag gick in där och frågade om det fanns möjlighet att få hjälp om det skulle gå att köra vidare. Då följde det med en mekaniker ut med sin dator och kopplade in sig på datauttaget. Märkligt nog kunde han inte hitta någon felkod hur han är sökte. Det tog ca 15-20 minuter och när jag frågade vad det kostade blev svaret inget alls. Det kallar jag verkligen bra kundbemötande.

#i • Uppdaterat: 2013-03-07 16:20
Eric H

Jag förstår inte frågan, TS.
Stod bilen redan på verkstad och verkstaden hade hitta felet när frågan gjordes, eller kom du förbi och frågade vad vad det skulle kosta att åtgärda en defekt stolsvärme?
En reparation består av 1. felsökning/hitta felet 2. Åtgärda felet.
Om de 427:- var för felsökning anser jag det vara korrekt.
Men om det kostar 427 spänn att få reda på vad det kostar att reparera stolsvärmen ("känt fel"), då j-ar......

#j • Uppdaterat: 2013-03-07 17:09
trasten

Verkstaden måste väl ha gjort en felsökning på bilen, annars är det svårt att sätta ett pris på felet! I så fall är 427kr rimligt. Men han borde blivit upplyst om kostnaden innan!

#k • Uppdaterat: 2014-07-27 11:23
Peter E

Jag har en Golf som inte alls är så gammal som funkar hela tiden.
I motsats till Shoguns ihopdiktade historier om VW.
Det är inte lätt att vara fanatiker för endast ETT märke.....eller hur Shogun?

redigerat/Hackenbush

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.