Nästa artikel
Bilfrågan: Samma intervall oavsett låda?
Bilfrågan

Bilfrågan: Samma intervall oavsett låda?

Publicerad 5 mars 2013 (uppdaterad 5 mars 2013)
"Bilen körs mycket försiktigt, sällan över 2 500 varv. Gäller samma bytesintervall på kamremmen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har en Citroën Xantia 2.0 med automatlåda. Bilen körs mycket försiktigt, sällan över 2 500 varv. Gäller samma bytesintervall på kamremmen både på automat och manuell?

Vid byte av stolsdynan på förarplatsen måste batteriet kopplas ur? Hur gör man?

Ulf Ericson, Segersta

SVAR:
Visserligen är automatlådan mer skonsam mot motorn men Citroën gör ingen skillnad när det gäller bytesintervallet för kamremmen.

Stolsdynan kan du byta utan att ta koppla ur batteriet. Det räcker att du låter bli att slå på tändningen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

 

Peugeot Halvljus Helljus
Längd, m 102 176
Bredd, m 26 10
Betyg 4/5 2/5

Spolning: Nej

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-05 10:44
hultarn

BD borde väl tillagt att det inte är enbart varvtal och körsträcka som avgör intervallen för kamremsbyte, utan att det även handlar om att gummit och korden åldras.
Annars har frågeställaren rätt i att med automat jobbar motorn på låga varvtal övervägande del av körningen, något som förstås sparar både bränsle och mekanik.

Varför man skulle lossa batteriet förstår jag inte, det är ju bara att dra ur kontakten under sätet när det lossas.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-05 13:56
Roger Skagerström

Ulf borde sota ur den då och då. ;) Man vinner sällan så mycket på att segdra. Eller kör han så sakta?

#3 • Uppdaterat: 2013-03-05 14:26
hultarn

Roger: han kör ju automat, och den växlar upp vid 2500 rpm, det är ingen segdragning.

#4 • Uppdaterat: 2017-03-30 16:05
bgl

Det är inte alls självklart för en remtransmission att lägre hastighet på remmen/repet medför lägre slitage, kanske snarare tvärtom. Om man tittar på fläktremmar osv på en motor syns ofta att vid vissa lägre varv börjar remmen "dansa" vilket upphör vid varvtalsökning. Denna påfrestning kan nog vara värre än en högre remhastighet..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.