På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Sedan i våras har motorn på min bil börjat tjyvstanna när den går ner på tomgång vid exempelvis rödljus. Det kan behövas ganska många startförsök emellanåt och det kommer en doft av bensin när den startar. Har bilen vilat en stund startar den normalt.
Volvoverkstaden i Svenljunga har vid sex tillfällen försökt finna vad som är fel. Man har bland annat bytt relä och en del andra vad jag förstår elektroniska delar för tusentals kronor. Slutligen ett ”desperat försök” att hälla en skvätt olja i bensintanken. Felet kvarstår. Vad är det som är fel?
Dessutom växlar den hårt om man inte är mycket känslig med gaspedalen. Bilen har gått 22 500 mil.
Roger Gyllensten
SVAR:
Har verkstaden vid sex tillfällen gått bet på att finna felet är jag rädd att vi på Bilfrågan inte har mycket att tillföra. Felkällan för denna typ av störning kan sökas på många nivåer i en bils funktion och därför är bästa sättet att besöka flera verkstäder. Tids- och kostnadskrävande men tyvärr enda lösningen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här problemet kan ibland bero på slitna ventilstyrningar/ventilsäten. Undrar om motorn drar (mycket) olja. För övrigt vet jag flera som har långmils-Volvo, i vilka dagens bensin lämnar föroreningar på ventiler och insprutningsmunstycken. Kanske att Roger skulle prova med en flaska STP tre tankningar i rad. Jag hade ett liknande problem på min 850. Den tjuvstannade visserligen inte, men den gick så erbarmligt ojämnt. Jag känner också igen att den inte ville starta ibland, utan "krävde" en stunds "vila". Nu häller jag alltid i en flaska STP vid typ var fjärde tankning och motorn går felfritt. Man kan också fundera på om luftmassemätaren är kontrollerad. En klassiker nuförtiden. Men sedan finns då de vanliga felkällorna, som läckage i någon slang - och här kan det räcka med en spricka knappt synlig. Det problemet hade jag på en asiat för många år sedan. Den gick så otroligt dåligt och det visade sig att det fanns en liten spricka i en "bälg" på luftinsugningssidan. Inte roligt när det blir så här, men med en portion metodiskt tänkande brukar det gå att få fason på eländet.
Kan man inte låta bilfrågan gå till Kapten istället för till BD.
Kapten ger alltid mer utförliga och välgrundade svar.
"Felkällan för denna typ av störning kan sökas på många nivåer i en bils funktion och därför är bästa sättet att besöka flera verkstäder. Tids- och kostnadskrävande men tyvärr enda lösningen"
Detta är knappast ett acceptabelt svar tycker jag. I alla fall inte om man som bilexpert skall svara på läsarfrågor.
Vad jag reagerar på är "sex besök på verkstaden". Jag hoppas du inte har behövt betala varje gång. Lämnar man in bilen flera ggr. för samma fel så ska det inte kosta mera än för ett besök. Felsökningen är redan betald vid första besöket. Delar som byts ut, som det inte är fel på är verkstadens bekymmer, inte bilägarens. Ger verkstaden upp så ska dom baske mej kreditera kunden alla utlägg. Sedan kan han ju prova en annan verkstad.
Jag skulle nog bara se till att få insugspackningen utbytt ,det borde göra susen.Känner igen problemet sedan tidigare på volvobilar.
Hacken, tack för din uppskattning! I just det här fallet talade jag mest av egna erfarenheter genom åren utan att göra anspråk på ett fullständigt svar - som för övrigt inte gärna låter sig ges i sådana här situationer.
För övrigt har jag svårt att se att redaktionen någonsin skulle vilja se mig som någon slags redaktör för Bilfrågan - tror nämligen inte att jag ligger så där jättebra till hos redaktionen efter en del skäll på den och annat ... =)
Så redaktionen har inte bjudit dig på tårta ännu Kapten? :-)
När det gälller att ge någorlunda fylliga svar på bilfrågor så kan man ju om man inte själv har efarenhet av fallen säkert hitta miljontals inlägg på internet om de aktuella felen om man bara gav sig några minuter på att söka svar.
Har under åren fått massvis med bra info av att söka på internet för fel jag råkat ut för, och väldigt många bilmärken har ju forum för diskussioner om erfarenheter om bilmärket i fråga.
Volvon tror att den fått ett start och stop system lol
På min A4 med kass motor styrdon tog det VW 10 arbetsdagar att fixa problemet!!!
Ingen som tänkt på det kanske mest uppenbara, tomgångsmotor?
Om den har insprutning dvs.
Vilken bilmodell är det och vilka felkoder som kommer upp?
Håller med Hackenbush att det finns många bloggar som har lösningar.
Det bästa upplevt är en sajt som heter http://www.justanswer.com/. De har många betalda volvoproffs och du betalar bara om du är nöjd med svaret. De löste på ett par dagar ett för verkstaden olösligt problem för mig.
Kollat efter spruckna eller lösa vakumslangar? På 9-5 kombi från -99 med 32000mil så fick jag ojämn tomgång och tjuvstop vid urkopplad växel pga vakumslang...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.