På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Har problem med bländning från timmerbilar som jag kallar "julgranar". De dyker ofta upp vid backkrön och är mycket bländande med alla sina starka positionsljus. I Mora-området försöker de överträffa varandra då det gäller antalet lampor och styrkan i dessa ljus.
Skulle tro att antalet lampor överstiger 30 stycken. För mig tar det en stund att återfå mörkerseendet.
Ska det vara på detta vis? Vad säger lagen om dessa lampor?
Kepsgubben
VAR:
Man får skruva dit extra positionslyktor (parkeringslyktor) framtill på bilen men de får inte placeras hur som helst. I frontens mitt ska finnas ett 60 cm brett område där det inte finns några lyktor. Ingen positionslykta får sitta högre än 150 cm.
De lyktor man ser på hyttaket är breddmarkeringslyktor, en på varje sida samt eventuellt en på varje sida av skåp eller annan påbyggnad så högt som möjligt, totalt max fyra stycken. Dessutom kan man ha identifieringslyktor på hyttaket, tre stycken, en i mitten och två på vardera sidan om denna.
Sammanfattningsvis: Antal positionslyktor: obegränsat om måttkraven uppfylls. Antal breddmarkeringslyktor: högst fyra stycken. Antal identifieringslyktor: tre stycken.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Vad tycker du om reglerna för positionsljus?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Positionsljus (eller vad man nu vill kalla alla dessa svagare lysande lampor) är som regel inget jag störs utav undantaget dimljuset i samband med halvljus och dimbakljuset som folk har så jäkla svårt att använda korrekt.
Ofta ser man ju lastbilar som är fullsmetade med lampor överallt så alla följer nog inte reglerna.
Oftast är det ju snyggt.
Vad som jag då anser är värre är den arbetsbelysning som en del fordon använder sig av.
Det kan vara en plogbil,saltbil,traktor eller vanlig "lastväxlare" som kör med påslagna starka lampor bakåt....ibland så kraftiga att det motsvarar en bils helljus mitt i ansiktet.
Väldigt märkligt varför detta anses nödvändigt och kan det dessutom vara lagligt?
Blänsdas man av dessa snygga konstverk som verkligen är konstverk och som också visar att det är en lastbil man möter, då har man brytningsfel och ska söka hjälp!
Det är inget som bländar normalt seende!!!
Däremot är det precis som"Mistro" sagt, arbetsfordonen bländar verkligen, plogbilarnas arbetsbelysning upplever åtminstone jag som riktigt besvärande, man kan ju knappast bedöma hur långt ut de kör.
Låt Lastbilarna vara synliga på det sätt som är, det är en viss njutning av att se dem.
Arbetsmaskiner med bländande ljus bakåt är ett otyg. Många kör framåt på trafikerad väg med strålkastare bakåt! Ett annat otyg är bilar som ställt sig på fel sida och har halvljus på, assymetrin gör att det är som att köra mot ett helljus. Lastbilar som ser ut som julgranar är inget problem egentligen, då ser man att det är en lastbil man möter.
Varje gång jag möter någon bil med glödljus i extraljusen, placerade mitt på bilens front, brukar jag tänka: YES, en till som kör civil olydnad och tar sina böter godmodigt när länsman stoppar vederbörande. Vi kommer att vinna så småningom eftersom vi bara blir fler och fler som driver denna moraliskt förkastliga bildekoration. Jag tillhör själv denna växande skara som hamnar i klammeri med orättvisan emellanåt på grund av detta stora lagbrott.
Så himla starka positionsljus har dom väl inte? Är det mängden ljuspunkter som sammantaget blir bländande, 40 X 5W = 1 X 200W ?
F.ö. undrar jag likt Jes_, varför dyker dom här lastbilarna upp vid backkrön?
Jag är mer irriterad på den lysande reklamskylten som en del har monterat fram i vindrutan!
Vad i helsike är identifieringslyktor och vad skiljer dem ifrån positionsljus?
Ernvoyé, om du blir bländad av dessa julgranar så handlar det inte om vanliga brytningsfel, utan mer om förändringar i glaskroppen, vilket är normalt med ökande ålder. Man kan säga att det är ett förstadium till katarrakt (grå starr), vilket det också kan utvecklas till.
Astigmatism kan också ge ökad bländning.
Tydligen finns det ljusfetischister...
Det handlar alltså inte om absolut bländning (som gör ont i ögonen, utan om att allt blir diffuserat.
Det är just när de dyker upp över ett backkrön som de bländar som mest. Meningen är kanske inte så välformulerad, men det är naturligtvis det som avses.
Man kan inte säga något annat än att dessa flipperspel till lastbilar syns bra i alla fall.
En vild gissning är att dess intendifikationsljus är de som sitter på taket, och gör att man kan se lastbilen i ett krön och då kan blända av. Chauffören kommer ju över krönet innan huvudstrålkastarna gör det, och då blir han ju bländad om det inte sitter några ljus på taket som talar om för mötande att det kommer en lastbil.
Svaret är ett no-answer. De lyktor som sitter högt är inte breddmarkeringslyktor utan fjärrljus.
De bländar!
Det gör inte, trots Mistros invändningar, dimljus.
Boxer
Jo dimljusen bländar, särskilt vid våt vägbana.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.