Nästa artikel
Bilfrågan: Ladda via minuspolen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ladda via minuspolen?

Publicerad 4 mars 2013 (uppdaterad 28 april 2021)
"Är det riskfritt att ansluta snabbkoppling till batteripoler och använda den vid laddning?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har nyligen köpt en batteriladdare CTEK Zafir 45. I förpackningen finns en snabbkoppling för fast montering på batterier i till exempel bilar. I instruktionsboken för min bil (Volvo S60 diesel -13) står följande: ”Den negativa batteripolen på bilens startbatteri får ALDRIG användas för anslutning av externt startbatteri eller batteriladdare – enbart bilens chassi ska användas som jordpunkt.”

Är det riskfritt att ansluta snabbkoppling till batteripoler och använda den vid laddning eller bättre följa instruktionsboken?

Grzegorz Furmaniak

SVAR:
Anledningen att många biltillverkare avråder från att koppla exempelvis start- och laddningskablar till minuspolen är den gnistbildning som kan uppkomma vid anslutningen. Kring batteriet kan vätgas förekomma som är mycket lättantändlig men för din bil finns också ett annat skäl.

Volvo har idag BMS (Battery Monitor Sensor). Man ska ansluta en fast monterad snabbkoppling till bilens pluspol på batteriet men till bilens minuskoppling i karossen, inte till batteriets minuspol. Anledningen till detta är att om man kopplar CTEK minus till batteriets minuspol så tolkar BMS det inte som att bilen får någon laddning från CTEK.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-04 11:46
KaptenOberkommando

Det är förvisso hedrande att frågeställaren läser instruktionsboken (!), men när det står så tydligt vad som gäller från biltillverkarens sida förstår jag inte varför man måste fråga. Ordet "aldrig" tycks ju dessutom vara markerat i texten i instruktionsboken.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-04 17:35
doktor olle

Min instruktionsbok säger "kör ALDRIG om vindrutan är nedisad eller immig, sätt på defroster och vänta tills sikten är fri"

Är det riskfritt att köra med nedisad ruta eller bättre att följa instruktionsboken?

#3 • Uppdaterat: 2013-03-04 19:13
KaptenOberkommando

Njae, Jes, frågeställaren undrar: "Är det riskfritt att ansluta snabbkoppling till batteripoler och använda den vid laddning eller bättre följa instruktionsboken?"

I ett sådant här fall, i vilket bilens elektroniska utrustning kan stå på spel, följer man instruktionsboken. Frågan "varför" är för bilägaren egentligen helt ovidkommande (och det är ju som sagt inte det som frågeställaren undrar över) eftersom Volvo i det här fallet har markerat ordet "aldrig" väldigt tydligt i texten.

Följ instruktionsboken - eller chansa om du vill riskera att krascha elsystemet och pröjsa ett x antal tio tusen i reparationskostnader. Att jämföra med immiga rutor och annat blir bara så dumt eftersom sådana spörsmål faller under rubriken sunt förnuft. Vad som eventuellt kan hända med elsystemet vid en felkoppling av ett laddningsaggregat faller sannerligen INTE (!) under rubriken sunt förnuft.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-05 16:23
Axel61

Vi har snart instruktionsböcker som säger att vi ALDRIG får öppna motorhuven. Får endast göras av legitimerad/auktoriserad/godkänd eller av övriga försäkringsjuridiska skäl, det är framtiden.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-05 17:01
KaptenOberkommando

Det har ju visat sig rätt ofta att svaret på många frågor faktiskt står i instruktionsboken, men den gängse uppfattningen är ju att "det står ju ändå inget vettigt i den".

De gånger som ordet "aldrig" används i en instruktionsbok (särskilt om "aldrig" är markerat") är det verkligen allvar.

Och om sedan instruktionerna för laddaren skiljer sig åt från de som står i instruktionsboken om en sådan här viktig fråga som det känsliga elektroniska systemet i bilen, tänker då inte jag chansa utan följa bilens instruktionsbok. Man kan ju ladda (!), men här vill Volvo att det skall göras på ett särskilt sätt. Varför ifrågasätta?

#6 • Uppdaterat: 2013-03-07 16:15
Eric H

Dagen batterier (ackumulatorer..) är väl (för)slutna??
Någon vätgas utanför batterikapslingen var det väl längesedan det fanns på moderna bilar?
Elektrolyten i acken är väl utförd att recycla ev upkommen knallgas?
Den massa/material som lämnar batteriet måste ju ersättas på något sätt?
Finns ju iofs fortfarande "öppna ackar" med underhållskrav att tillgå, om man nu vill ha sådana, jag har sådana på alla mina mc då jag anser dem tåligare mot misshandel..

#7 • Uppdaterat: 2014-06-05 19:47
Boxer

Jag vill inte påstå att allting var bättre förr men det verkar nog som det mesta är sämre nu...

#8 • Uppdaterat: 2014-08-25 11:38
JohanE_1

Jag är skeptisk. Min minuspol i karossen sitter 15cm från batteriets minuspol och går via en rejält tilltagen kabel. Vad skulle skillnaden vara om jag kopplade i batteriet istället för karossen?

#9 • Uppdaterat: 2016-02-23 15:05
hans.antnas

Jag har jobbat med bilar i snart 60 år och aldrig varit med om någon knallgassmäll vid koppling plus-plus ,minus-minus.Om man jordar i karossen bör man kolla att arean på kablarna mellan kaross och minuspol är tillräcklig för hjälpstart.Däremot bör man koppla med stillastående motor. att hitta jordpunkter på motorn är ju svårt under all plast som finns på dagens bilar

#a • Uppdaterat: 2019-06-12 20:15
snabb95

KaptenOberkommando @ Man kan bli tvungen att minst en gång koppla batteriladdaren direkt på batteripolerna och därmed lura BMS för att generatorn skall ladda batteriet till full kapacitet. Att göra så innebär ingen risk, men en något högre spänning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.