På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag köpte min bil i februari 2002, utrustad med vinter- och sommardäck. Jag körde på sommardäcken säsongerna 2002–2009. Då bytte jag till nya sommardäck av exakt samma fabrikat och dimension. Jag körde sedan säsongerna 2010–2012, då däcken är nedslitna. Påpekande görs vid bilprovningens kontrollbesiktning.
De ursprungliga däcken höll alltså i åtta säsonger, de nya i tre. Jag har kört på samma sätt, bilen rullar cirka 1 500 mil årligen, med körning i huvudsak till lantstället. Är det normalt att kvaliteten på däck är så ojämn?
Staffan Olsson
SVAR:
Förklaringen till detta ligger i bilens hjulvinklar. Hjulvinklarna ändras och behöver kontrolleras regelbundet. Men även om hjulvinklarna står rätt slits hjulupphängningens bussningar och leder med milen till att hjulvinklarna ändras vid körning. Vinkelfelen gör att däcket inte jobbar på samma sätt som när bilen var ny, vilket förkortar livslängden.
Torbjörn Holst, Däckia
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur kan den där Torbjörn på Däckia veta ngt om Staffans hjulvinklar?...
Vad var det för ett svar? Allvarligt, har Torbjörn en skruv lös?
Vad detta handlar om är inget annat än däckens gummiblandning, som faktiskt kan skilja sig åt AVSEVÄRT trots likadana däck. Nu skriver Staffan att han hade köpt exakt samma fabrikat och dimension, men så finns då den parameter som borde vara bekant för Torbjörn: Gummiblandningen. Jag har själv upplevt exakt samma problem med Michelin. Först runt 5 000 på en uppsättning för att sedan - efter tre säsonger - åka ner till ca 3 000 mil på ett lika dyrt Michelin-däck men med ett något annorlunda namn - och en betydligt mjukare gummiblandning, visade det sig. När jag gick tillbaka till den första Michelin-typen var jag åtminstone uppe i ca 4 600 mil - och det trots att bilen hade gått flera tusen mil, vilket med Torbjörns resonemang borde ha inneburit adjö till däcken mycket tidigare ... Man måste komma ihåg att det är en omöjlighet att som Staffan efter åtta säsonger kunna få ett däck av förvisso samma märke (och kanske samma namn) men med samma gummiblandning och lika lång körsträcka. Ett däck med exakt samma namn behöver inte alls hålla lika länge om man köper det några år efter det att man köpte den första uppsättningen. Också detta borde Torbjörn känna till. Vad man måste göra är att titta på de tester som görs i olika tidningar och ta reda på vilket däck som har lägst rullmotstånd - ett lägre rullmotstånd brukar betyda hårdare gummiblandning och längre livslängd. Dock sker detta på bekostnad av en något längre bromssträcka. Man kan också fråga de som jobbar i däckverkstaden vad de själva åker på och försöka ta reda på vilket däck som verkar hålla längst. Detta brukar fungera riktigt bra. Min däckkille vet precis vad jag är ute efter och plockar alltid fram det däcket som han tror sig veta håller längst rent slitagemässigt. Och det är sannerligen inte ett likadant däck varje gång - faktiskt inte ens samma fabrikat!
Och vad ska man säga om Volvon jag har, då? En röd 850 med 37 000 mil på mätaren. Inte fan tar däcken slut tokfort på den, inte - trots att hjulupphängningarna inte är nya på långa vägar. Däcken håller precis lika långt som de alltid har gjort - med några små differenser beroende på hur rätt man träffar med gummiblandningen!
Ta bort den här bilfrågan illa kvickt - eller åtminstone svaret.
Här har "KaptenOberkomm" bra och utförligt sagt vad som behöver sägas.
VB: Lägg in den kommentaren som svar istället för den s.k. "fackmannens"
Däckias svar var det mest generaliserande och intetsägande jag sett på länge.
Ska det vara "fackmän"? Isåfall vet jag var jag inte ska byta däck.
Jag kör 100000km/ uppsättning Michelin Energy Saver på min Volvo 740-85, ofta timvis i 160km/h på autoban.
Bilen har gått 440000km och har fått en ny spindelled och två nya styrleder ute vid hjulen under den tiden. Inget snedslitage på däcken har uppstått. Jag skruvar bara in den nya leden lika långt som den gamla vid byte. Hjulinställning har aldrig behövts. Så risken för att däcken slits ut p g a ändrade hjulvinklar är inte stor.
Redan i artikeln om rostskadan på Mercedesen kände jag att jete är en riktig Bror Duktig och tillika mytoman ("proffsutbildad på rostskador", typ). Detta bekräftas härmed med meningen "Jag kör 100000km/ uppsättning Michelin Energy Saver på min Volvo 740-85, ofta timvis i 160km/h på autoban".
Jag kan cykla, byta blöja på en unge, laga en punktering på den för stunden använda cykeln OCH kratta löv samtidigt!
Jag har kört 2600 mil på Michelin Energy Saver och har nu 3,5 mm kvar på framhjulen! Inget mätbart snedslitage. Har aldrig varit med om motsvarande slitage. 2 mm per 1000 mil!
Samma fabrikat och dimension säger inget. En jäkla skillnad på däck och däck. Han som svarade har väl delvis rätt kanske, men då blir däcken snedslitna. Ska man slita ut däcken jämnt på snabbare tid så måste i princip toe-vinklarna stå helt åt helsike. Den enda vinkeln jag kan tänka mig påverkas att hjulupphängningarna är glappa är camber-vinklarna ( /----\), och det sliter som sagt snett.
Det är rätt duktigt att få nedslag på slitna däck i besiktninen dock :P Koll på läget! ;)
Det här text och bild i kombination är inte ViBilägares starka sida. Allt som oftast visas fel bilmodell eller liknande jämfört med vad texten handlar om. Här visas lastbilsdäck när frågan handlar om personbilsdäck.
I mitt fall påstås det att jag accelererar för hårt i kombination med stort vridmoment? (1,6 l diesel på 115 hk och automat, och i bästa fall 0-100 på 12 sek). Är det möjligt?
Genom åren har jag märkt att däckhandlare ofta skyller på "hjulvinklarna" i stället för att erkänna bristande eller ojämn kvalitet.
Konstigast var det den gången framdäcken slets snabbt och jag satte bakdäcken fram, varmed det stora slitage upphörde! Det var samma fabrikat och dimension på alla hjulen, men olika tillverkningsår och land!
Att det har ändrats friskt bland gumminblandningarna är väl känt.
På Michelin Energy med DOT 2008 körde jag ett osannolikt antal mil, men nu hör jag från flera att det blivit mycket mindre slitstarkt.
Jag köpte nya Continental EcoContact 195/65-15V, och efter 800 mil så hade TVÅ millimeter försvunnit! Detta med en slö gammal diesel med perfekta hjulinställningar, alltid körd med ägg under pedalen.
Någonting säger mig att däcktillverkarna troligtvis under första tiden tillverkar en däckmodell med en mkt bra slitstyrka för att få bra i tester och för att kunderna ska komma åter, och efter någon tid så ändras gummiblandningen så att de ska ta slut fortare.
Och nej... det har mest troligt ingenting med våtegenskaperna att göra eftersom de ofta behåller snarlika våtegenskaper efter förändringen av gummiblandningen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.