På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Upptäckte att stolsvärmen i min bil slutat fungera så jag åkte till märkesverkstan. Frågade där om elektronikgarantin på bilen gällde men svaret var nej. Då frågade jag om prisuppgift för att åtgärda felet. Ska kolla det åt dig, blev svaret.
Efter en stund kom han tillbaka med en saltad faktura på 427 kr. På den stod det att stolsvärmen var trasig och svaret på prisuppgiften: mycket dyrt. Så jag fick betala för något som jag inte fått. Min fråga är om det får gå till på detta vis?
Nils Hansson
SVAR:
Ur verkstadens synpunkt är det ett arbete även att hitta anledningen till att stolsvärmen inte fungerar. Vad du har betalat för är således vetskapen om vad det är för fel på din bil. Förr var sådant gratis men tiderna har förändrats i takt med att bilarna blivit mer komplexa.
Innan ett verkstadsarbete påbörjas måste du som kund upplysas om att det är kostnadsbelagt. Härvidlag är det ingen skillnad mellan felsökning och reparation.
Anser du att verkstaden har brustit här bör du göra en reklamation.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag fick betala 1375:- för att få ett fel kollat på min förra Passat.
Det var ett fast pris för att de skulle koppla datan till bilen och knappa lite för att få en felkod.
Jag visste vad som var fel och talade om det innan men det hjälpte inte, de var tvungna att koppla på datan i alla fall.
Som svar på ovanstående fråga så är det praxis idag att kunden får betala för att de kollar upp ett fel.
Men här har vi två skilda företeelser: Frågeställaren fick betala bara för att han bad om en prisuppgift och Hackenbush fick betala för att verkstaden faktiskt hade utfört ett arbete - om än onödigt sådant, enligt Hackenbush.
I frågan ovan råder dock en viss osäkerhet om vad som faktiskt hände. "Då frågade jag om prisuppgift för att åtgärda felet. Ska kolla det åt dig, blev svaret. Efter en stund kom han tillbaka med en saltad faktura på 427 kr. På den stod det att stolsvärmen var trasig och svaret på prisuppgiften: mycket dyrt."
Alltså, när verkstadskillen kom tillbaka, hade han då varit inne i bilen och "kontrollerat" (alltså utfört ett "arbete") eller hade han bara gått till datorn och tagit fram prisuppgiften? Frågeställaren skriver ju att han bara ville ha en prisuppgift. Så, tog verkstadskillen fram prisuppgiften för 427 kronor eller var han också inne i bilen i typ tio minuter och provade stolsvärmen? Detta är faktiskt en högst väsentlig skillnad och svaret på denna fundering återfinns inte i frågan.
Men nåväl, om verkstadskillen nu endast gick till datorn och tog fram prisuppgiften för vad det skulle kosta att laga stolsvärmen så ska det fan i mig inte kosta ett jävla öre. Jag har då aldrig varit med om att få betala hos vare sig Volvo eller Mercedes bara för att jag har stått i kundtjänstdisken och frågat efter pris. Ska jag alltså tolka frågan då som att verkstadskillen hade utfört någon form av "kontroll" av stolsvärmen och i så fall vilken "kontroll"? Men 427 kronor för låt oss säga tio minuters "arbete" ger en timlön på ockerpriset 2 562 kronor! Jag tycker att frågeställaren skall gå tillbaka till verkstaden och kräva en ändring av beloppet (om verkstadskillen nu utförde någon form av "arbete", vill säga - utförde han inget "arbete" alls utan bara knappade på datorn skall det vara gratis.). Fungerar inte detta tycker jag att frågeställaren skall göra som jag hade gjort i samma situation: Skällt ut verkstaden å det grövsta inför alla andra eventuellt närvarande kunder - bett verkstaden dra åt helvete, helt enkelt, och sedan gjort en anmälan till ARN.
Men jag kan inte riktigt släppa fallet här. Frågeställaren skriver ju att han bad om en prisuppgift på vad det skulle kosta att laga stolsvärmen. Det enda han ville ha var prisuppgiften och den tas ju fram i datorn med några knapptryck. Har verkstadskillen gjort mer än så (alltså utfört någon slags "kontroll"), så har han FAKTISKT gjort något som kunden inte bad om. Nej, frågeställaren skall INTE betala de här 427 kronorna.
Hackenbush skriver: "Som svar på ovanstående fråga så är det praxis idag att kunden får betala för att de kollar upp ett fel." Men i fallet ovan med Nils Hanssons bil var ju inte frågan om att kolla upp ett fel. Frågeställaren bad endast om en prisuppgift och det är ju en jäkla skillnad.
Nej, Nils skall vägra betala. Verkstaden gjorde inte det Nils bad om, att ta fram prisuppgiften, vilket inte torde ha tagit mer än ett par minuter i datasystemet. Lurad kund, helt enkelt.
Kapten har rätt, för endast en prisuppgift skall det inte kosta något alls.
Om killen på verkstaden verkligen undersökte felet i bilen kunde han kanske tagit betalt för den tiden men i artikeln verkar det som om det inte gjordes någon felkoll i bilen utan bara en priskoll i datorn.
Dessutom begärde inte kunden någon felkoll utan bara prisuppgift.
Kunden skall helt klart överklaga fakturan .
Sedan är Bengts svar väldigt lamt.
"Ur verkstadens synpunkt är det ett arbete även att hitta anledningen till att stolsvärmen inte fungerar. Vad du har betalat för är således vetskapen om vad det är för fel på din bil. Förr var sådant gratis men tiderna har förändrats i takt med att bilarna blivit mer komplexa."
Som sagt, hade verkstadskillen utfört något arbete att hitta anledningen till att stolsvärmen var trasig eller inte? Nils bad om en prisuppgift. Inget annat. Och att be om prisuppgift, vad har det med "bilars komplexitet" att göra?
"Innan ett verkstadsarbete påbörjas måste du som kund upplysas om att det är kostnadsbelagt. Härvidlag är det ingen skillnad mellan felsökning och reparation."
Ja, då är vi där igen: Om verkstadskillen tänkte göra en "kontroll" som han visste att han skulle debitera Nils för MEN INTE upplyste Nils om (alltså vare sig om arbetsinsatsen och den påföljande kostnaden) - Nils ville ju fortfarande bara ha en prisuppgift! - och likt förbannat kommer tillbaka med en faktura så har verkstadskillen gjort fel. Punkt slut. Om Nils ber om en prisuppgift ska han få just en prisuppgift. Om verkstadskillen sedan ser chansen att blåsa Nils på pengar genom att göra mer än vad Nils bad om, får verkstadskillen faktiskt stå sitt kast.
Min frus Skodas back sensor har lagt av för andra gången, först efter 4 månader och nu efter 2 år och 11 Månader.
Var inne på VW i morse, de kunde inte säga vad det var , så jag fick beställa tid till på måndag, de tar 800:- för felsökning!!!
Jag frågade om det kunde komma goodwill för att fixa detta, fick luddigt svar om att de fick se vad som var fel först., alltså troligtvis inte.
Är på gång att byta ut Skodan så det är så typiskt, efter all problem med denna och min A4, är det någon som tror att jag kommer köpa en ny VW bil igen med bara två års garanti?
Speciellt på en tråk bil som skodan som bara är till för att transporteras med, det lutar åt en Mazda till henne med 10års garanti.
När min dator fick ett fel så ville de ha 600 kr för felsökning, vilket de sedan drog av när datorn reparerades. Då bilar blir allt mer datoriserade är jag inte förvånad över att datorbranschens synsätt på service och kostnader överförs till bilverkstäder.
Att man vill ha 600 kronor i felsökningsavgift säger jag inget om eftersom någon då faktiskt utför ett regelrätt arbete. Men att stå i kundtjänstdisken och be om en prisuppgift ska bara inte kosta något. Och om det likt förbannat ska kosta något (!) ska fan i mig personen bakom disken klart tala om det INNAN vederbörande börjar knappa i datorn.
Fredrik_Langvall, det låter bra med tio års garanti, men läs villkoren först (jag har gjort det och undantagen står uppräknade i långa rader). Att kunna åberopa garantin efter typ nio år blir som att pricka in sju rätt på Lotto - i praktiken omöjligt ...
Ok, Kaptenen, bra att du upplyser mig.
Jag har inte kommit så långt att jag läst det finstilta, låter ju bra i reklamen.
Köpte en Audi och en Skoda helt nya 2010 i hopp om att ha ett problem fritt bilägande, har aldrig haft så mycket problem och kostnader.
Bilarna innan har jag haft med massor med mil utan större problem
1x Cross Touran
2x Passat (Man fick hålla efter bromsarna bak)
1x Golf
2x Jetta
1x Skoda Felicia (Skit bil)
VW mister hur det nu än blir en trogen kund!
Skulle inte förvåna mig om det snart kommer att kosta pengar för att gå in i märkesverkstäderna
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.