Nästa artikel
Bilfrågan: Klassisk automat bättre än DSG?
Bilfrågan

Bilfrågan: Klassisk automat bättre än DSG?

Publicerad 16 maj 2013 (uppdaterad 16 maj 2013)
"Du skriver att DSG har fördelar från både manuella och automatiska växellådor. Men inga nackdelar?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

KOMMENTAR:
Läste ditt intressanta svar i Vi Bilägare nummer 2/2013 angående dubbelkopplingslådor, (DSG). Du skriver att med DSG får man fördelarna från både manuella och automatiska växellådor. Frågan är om man inte bara får alla nackdelar.

Vid krypkörning typ fickparkeringar och liknande, får man ofta en del ryck och ojämn körning beroende på att kopplingarna griper lite "okontrollerat". Den är väl heller inte så lämplig om bilen ska användas som dragbil för tunga släp. Kopplingen får då slira mycket och risk finns för brända kopplingar. Hållbarheten är väl ett problem rent allmänt. VW säljer ju numera inte Passat i gasversion och DSG till taxi på grund av att DSG-lådorna inte klarar detta.

Enligt min erfarenhet är vanliga automatlådor med momentomvandlare överlägsna och att rekommendera. De beskylls ofta för att dra mera bränsle men det är nog väldigt marginellt för dagens automatlådor med lockup.

K.R.Y

SVAR:
En modern dubbelkopplingslåda saknar den ryckighet som fanns i början. Den går också att lätt och snabbt att programmera om mellan normal och mer sportig körning. Den växlar snabbare är man kan göra manuellt och den drar mindre bränsle än en konventionell automat med momentomvandlare, även om dessa blivit mycket bättre också.

Att en tillverkare har haft problem med sina växellådor under hård belastning är inte tillräckligt skäl att döma ut växellådstypen. För att säkerställa funktion och livslängd är det naturligtvis viktigt att den dimensioneras rätt.

Koenigsegg använder växellådstypen i bilar med över 1 100 hk. I bilar där hög komfort är prioriterat framför kostnad och bränsleförbrukning används konventionella automater fortfarande. Det har blivit allt vanligare att sportigare mellanklassbilar endast levereras med dubbelkopplingslåda.

Den manuella växellådan är successivt på väg att försvinna, helt enkelt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

DIskutera: Är klassisk automat bättre än dubbelkoppling?

EKONOMI

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Diesel: 16,27.

C220d C250d 4Matic
Pris 162 800 kr 190 800 kr
Värdeminskning 29 000 kr 35 000 kr
Skatt, besiktning 1 600 kr 2 000 kr
Försäkring 7 800 kr 8 800 kr
Bränsle 10 500 kr 11 900 kr
Reparationer, service 6 000 kr 8 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 60 000 kr 66 000 kr
Totalt per mil 40 kr 44 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 22 490 kr
Katalysator 24 522 kr
Hjullager hö. fram 6 575 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 16 908 kr
Koppling Automat
Stötdämpare 10 792
Service, stor 10 836 kr

Säkerhet

 C-klass fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2014 och rankas av Folksam som ett bra val ur säkerhetssynpunkt. Någon krockstatistik finns ännu inte på den här generationen C-klass, föregångaren får däremot en fyra av Folksam i krockbetyg. Det betyder minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen. Även barnsäkerheten är hög, vi gav bilen en fyra i betyg av barnsäkerhetsdetaljer. C-klass har en rad säkerhetsdetaljer och autobroms finns också i vissa modellvarianter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2013-05-17 23:06
Peugo

Skall försöka få in en ny provkörning men lite för många saker att göra och två provkörningar före den (DS3 Cabrio (om det nu hinner bli av) och Peugeot 208 GTi).

#116 • Uppdaterat: 2013-05-17 23:20
saabnisse

@Peter E, Hacken, jag tror att det är mest en reklamgimmick, man har med hjälp av ungdomliga motorjournalister lyckats lura omedvetna bilförare att det är bra med varvtalsvisande instrument.
Det är det inte, detta instrument är fullständigt onödigt tillsammans med en automatväxlad låda, sekventiell eller inte, det behövs inte.
Det vore avsevärt bättre med en tydlig klocka med visare istället för de korkade numeriska sifferklockor som de flesta bilar är försedda med idag.

#117 • Uppdaterat: 2013-05-18 09:48
Mr_hjalmar

Körde klassisk automat förut. Det är lite som att köra båt. EDC-lådan känns som en manuell iom att kraftöverföringen är rent mekanisk och ingen olja som ska vispas runt.

#118 • Uppdaterat: 2013-05-18 23:24
ZR1.

En Valfri SAAB Eller Japanare löser allt (Högerstyrd JDM) Högerstyrda Japan bilar, äkta sådanna!

eller en gammal ryssbil från ryssland

#119 • Uppdaterat: 2013-05-20 03:00
Roy J

Peugo, finessen med en dubbelkopplingslåda är att den alltid samtidigt är beredd att växla upp eller ner.
Annars hade det ju funkat lika bra som med den konventionella en-kopplingslåda som var elektroniskt styrd med solenoider och annat som satt i en 60-tals-Renault jag körde för ett antal år sen. (Den gav även mellangas vid nedväxlingarna, så det lät manuellt växlat.)
Alltså, en dubbelkopplingslåda har lika nära till nästa högre som nästa lägre växel. Och växeln är förstås ilagd innan kopplingarna skiftas.
Och visst kan man tänka sig att växlingen blir fördröjd om lådan just "tänkt" lägga i en högre växel, men istället måste lägga i en lägre. Samma konflikt borde rimligen finnas även i planetväxlar, men kanske går det smidigare där eftersom alla kuggar alltid är i ingrepp.
Jag är mest förundrad över att dubbelkopplingslådorna klarar krypkörning så bra. (Det gjorde inte den där Renaulten.)

Vad gäller varvräknare i automatväxlade bilar, så har ju de funnits även i äldre bilar. Med flack vridmomentkurva och momentomvandlare har de knappast någon vettig användning under körning. Själv har jag mest använt dem vid diverse motorjusteringar. (Fast det finns ju kombiinstrument, så det går ju ändå.)
Alltså håller jag med saabnisse.

Undrar om ZR1 själv vet vad han menar...

#11a • Uppdaterat: 2013-05-20 10:21
Peugo

Roy, tycker du tänker fel. I en DSG är alltid den växel som lådan tror färdig isatt. Därför tar det länge att byta om växeln ändå var fel. Vet dock inte hur länge det tar i dagens 7-stegade men förut tog det en "evighet".

#11b • Uppdaterat: 2013-05-20 11:41
Skodaägare

Har en DSG och jag upplever den som mycket snabb på att växla ner. Har man väl slutat accelerera och kommit upp i fart så skulle jag tro att lådan lägger i närmast lägre växel, för att vara beredd på eventuella gaspådrag. Dock kan den inte både vara beredd på att växla upp eller ner. Kör du på t.ex sexan så är antingen sjuan eller femman ilagd på den andra kopplingen. Min teori är att om man accelererar på sexan så är sjuan ilagd. Kör man i konstant fart på sexan så läggs femman istället i. DSGs styrka gentemot vanliga automater är ju att den inte byter växel i själva växlingsögonblicket utan bara byter koppling och den andra kopplingen som man ska växla till snurrar redan med rätt varvtal så man slipper växlingsryck.

#11c • Uppdaterat: 2013-05-20 20:54
Peugo

Håller med Skodaägare. Problem kan man därför få i stadskörning, i "ryckig" trafikflöde.

#11d • Uppdaterat: 2013-05-21 17:55
Audi A5 SB

Peugo; jag tycker du ska testa en DSG å det snaraste. Det du beskriver existerar i alla fall inte med de lådor jag har i min närhet (Passat, Golf och Audi).

#11e • Uppdaterat: 2013-05-21 20:45
Peugo

Audi, har du en diesel dom fungerar ju bättre med den våta lådan?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.