På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag har en ny Audi A6 Allroad -13 som är utrustad med automatisk stopp/start (bra tycker jag) och även nyckellöst vad gäller tändningslås och dörrar.
När jag öppnar förardörren stängs såväl motor som tändning av. Jag kan alltså inte lämna bilen för att tanka, stänga garageport, skrapa is, öppna dörren när jag ska backa på trångt ställe utan att bilen dör.
Audi säger att det är av säkerhetsskäl vilket jag har svårt att förstå. De säger också att innan det var så här så glömde en del att stänga av ordentligt och de fick rycka ut till bilar med urdraget batteri. De säger också att alla moderna bilar fungerar på detta sätt.
Ska man behöva acceptera att ha en bil med en så ”idiotisk” funktion? Borde det inte vara valfritt om man vill att det ska fungera så här?
Gunnar Nord
SVAR:
Utan att ha fått något svar från Audi kan vi bara gissa att detta är resultatet av både säkerhets- och miljötänkande. Bilar ska inte kunna lämnas med motorn igång så att någon i bilen av misstag sätter den i rörelse. Dessutom behöver en stillastående bil inte ha motorn igång (stopp/start-funktion).
Jämför med att motorn på en skoter stannar när du fäller ner stödet eller att en motorgräsklippare stannar när du släpper handtaget. Funktionen är ovanlig och delas inte med ”alla moderna bilar”. Förmodligen går den att stänga av men det kan behövas ett verkstadsbesök för detta.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om Audis funktion?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gunnar Nord behöver nog tänka igenom sina exempel. "Jag kan alltså inte lämna bilen för att tanka, stänga garageport, skrapa is, öppna dörren när jag ska backa på trångt ställe utan att bilen dör."
Det är förbjudet att lämna bilen med motorn igång. Kommer polisen i ett sådant läge är det kört. Någon kan stjäla bilen eller oavsiktligt sätta den i rörelse. Dessutom kan ett tekniskt fel få ödesdigra konsekvenser. Så att Audi hänvisar till säkerhetsskäl är inte alls svårt att förstå. Det är också så att tomgångskörning är förbjuden i praktiken överallt. Så i samtliga de här fallen lär nog Gunnar få tänka om. Det enda argumentet som jag köper är att det blir lite dumt om Gunnar behöver öppna dörren vid till exempel backning.
Start-stoppsystemet kan föraren själv stänga av. Frågan är om den här "öppna-dörren"-funktionen hör ihop med start-stoppsystemet eller om den måste stängas av separat. Men frågan är om den kan stängas av överhuvudtaget.
Hej Gunnar, och varför vill du ha motorn igång när du tankar?
Jag har länge retat mig på ägare av gamla dieselbilar som har motorn igång när de handlar i affären, fyller bränsle mm. Det är utmärkt att Audi äntligen tagit tag i frågan och löst problemet på ett bra sätt.
Vi får hoppas att övriga tillverkare haka på och inför denna finess.
Ett bra tips för de som inte har en ny Audi är att fästa garagenyckeln på samma nyckelknippa som bilnyckeln, så de inte glömmer stänga av motorn när de öppnar garagedörren.
Men Kapten det finns väl inte en normalt funtad människa som stänger av bilen när man kört ut den ur garaget, bara för att man ska stänga dörrarna? ;) Det omöjligör ju tex möjligheten att varmköra bilen lite medans man skrapar rutorna, och det har säkert den gode Kapten gjort nån gång med ;)
Förstår dock Audis syn på det hela. Eftersom bilen har start/stop så glömmer folk kanske att ta ur nyckel etc när man hör att motorn faktiskt inte är på. Men det borde samtidigt vara ett avaktiveringsbart alternativ i inställningarna kan man kanske tycka.
Men Roger, förbudet mot tomgångskörning gör ju att du ändå inte får varmköra bilen medan du skrapar rutorna ... Men låt gå för att du inte stänger av motorn när du går ur och stänger garaget, eftersom detta tar bara några sekunder och du ändå är i bilens omdelbara närhet.
Förbud hit och dit och vad människor de facto gör är skilda detaljer.
Roger, att folk gör annorlunda än vad lagen säger kan aldrig bli ett hållbart argument i en diskussion. Du får inte varmköra bilen på tomgång och du får inte lämna den med motorn igång av flera mycket logiska anledningar. Gunnars "problem" kan aldrig bli Audis problem - så när som på backningsmomentet, då.
Att kunna backa med dörren öppen är väl ett måste idag när bilarna är designade med brevinkast till bakfönster, backkamerorna i bilarna kan ju bli skitiga eller gå sönder.
Jag har en A6 2012 års modell med nyckellöst system. Jag kan kliva ur bilen utan problem. Den lägger i handbromsen om driven är ilagd, men vare sig motor eller tändning stängs av alt. så gör start/stopp att motorn stängs av, men tändningen är på. Beror ju på om den kan aktiveras eller inte.
Nytt för 2013 års modell kanske?
Problemet idag är att det är bilen, eller snarare tillverkaren, som bestämmer över mitt bilägande.
Om jag vill gå ur bilen med motorn igång så är det mitt beslut. Jag vill inte att bilen tar ett eget beslut.
Alla dessa nya påfund är våta drömmar hos utvecklingsingenjörerna men skapar irritation hos oss som brukare.
Ett exempel:
En av mina bekanta har en VW Touran där bromsarna bak tog slut efter mindre än ett år. Varför?
Jo, om man använder intervalltorkare så ansätter bilen automatiskt bromsarna intermittent så att bromsskivorna ska hålla sig torra...
Går inte att koppla bort!
Jag vill inte påstå att bilarna var bättre förr men de är åtminstone sämre nu!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.