Nästa artikel
Bilfrågan: Ska tonen inte höras?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ska tonen inte höras?

Publicerad 7 maj 2013 (uppdaterad 7 maj 2013)
"Det ska höras en summerton om förardörren öppnas med strålkastarna tända i Toyota Yaris." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag köpte en ny Toyota Yaris 2012. Enligt instruktionsboken ska det höras en summerton om förardörren öppnas och man har tagit nyckeln ur startkontakten med strålkastarna tända och det tycker jag är jättebra. På min gamla Toyota hördes en mycket stark signal men på den här bilen kunde varken jag heller min fru höra någon alls.

Vi åkte till Toyota-verkstaden för vi trodde att det var något fel på vår bil. De menade att de hörde en summerton men vi kunde fortfarande inte höra ett dugg. Tydligen måste man ha en mycket, mycket bra hörsel.

Ska det vara så här? Jag undrade om det gick att höja ljudet på summertonen. Svaret var att det kunde man inte. Nu oroar jag mig för att glömma slå av strålkastarna, när jag lämnar bilen.

Rune

SVAR:
Toyota bekräftar att tonen inte går att ändra och att denna kan ligga i en frekvens där vissa personer kan ha svårt att höra den. Ingen lösning på problemet med andra ord.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

HAMRON

Hamron från Jula ska likt Gyeon sprejas på glaset och sedan verka i en minut innan avtorkning. Rengöringseffekten är okej men det gäller att hitta rätt balans mellan att torka det fuktiga glaset och sedan eftertorka när det nästan är torrt för att undvika spår. Är man för långsam måste ytan blötas upp med en ny dusch. Relativt drygt och med klassisk fönsterputsdoft. Huvudingrediensen är, förutom vatten, isopropylalkohol vilket borgar för att det är skonsamt på plast och gummi.

Artikelnummer 629353
Volym 500 ml
Pris 49,90 kr
Brtyg 3

Plus: Reglerbart munstycke.

Minus: Svårtajmad avtorkning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-07 09:41
Luke

Jag har kört både Yaris och Prius med backvarnare och den tonen är för mig alldeles omöjlig att höra. Att det skulle finnas summerton för belysningen är dock en nyhet. (har inte hört den heller)

Tror att Toyota har alldeles för låg volym på dessa varningssignaler och en nackdel är att man inte kan justera dem

#2 • Uppdaterat: 2013-05-07 10:14
1storstark

Varför, varför, varför? Kan inte biltillverkarna göra som alla MC och som SAAB hade redan på 60-talet. Slå av tändningen så slocknar även lyset. En summer är något något man kommer på, för att rätta till ett feltänk i efterhand.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-07 13:41
Raphael

Det finns situationer där man vill ha halvljuset på även när tändningen är av, men har man varselläget på så slocknar det av sig självt i Citroën - det är om man har vridit ljusomkopplaren från 0 eller Auto till halvljus som det är på och då plingar det ett par gånger om man öppnar dörren och har tagit ur nyckeln. Ingen summer, utan plinganden. I vissa modeller är ljudet justerbart, finns flera olika ljudteman för bilens audiella varningssignaler att välja på.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-08 14:58
Boxer

MYCKET BRA SPÖRSMÅL!
Summerton är viktigt...
Jesus!!!

#6 • Uppdaterat: 2013-05-09 11:02
saabnisse

Raphael, beskriv gärna den situation du avser när du påstår att man bör kunna ha halvljuset på vid avslagen tändning.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-09 12:16
Raphael

Saabnisse - exempelvis det är mitt i vintern, det är kolsvart, pannlampan har gått sönder och hästarna behöver mat. Man behöver kunna se vad man gör. Enkel lösning - ställ upp bilen, slå på halvljuset och utfordra hästarna i den belysningen. Det har jag gjort flera gånger. :) Och bilnyckeln har man på samma knippa som andra nycklar, exempelvis nycklarna till förrådet med fodret. Då kan inte bilnyckeln vara kvar i bilen i tändningslåset, för man behöver den för att få upp förrådet med hästmaten!

Hästarna är förresten på lösdrift utomhus, inte i stallet.

#8 • Uppdaterat: 2013-05-10 13:32
1storstark

Mata hästarna med ljuset på! Det är ju en efterfrågad funktion.
Jag kan förtydliga, i fallet SAAB, att man kan slå av motorn och tändningen med lyset på. Vrider man ett klick till, för att dra ur nyckeln, så slocknar ljuset. Garagenyckeln i samma knippa löser man med att stanna motorn, dra ur nyckeln blinka till med ljustutan så tänds halvljuset och lyser tillräckligt länge för att hinna till garagedörren och tillbaka. Jag antar att fler bilar har den funktionen.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-10 19:05
Raphael

1storstark, det kan onekligen vara praktiskt mitt i vintern när pannlampan är trasig eller batteriet i den gått och man inte har några batterier hemma, och det är kolmörkt ute och man ser inget - som mitt i vintern exempelvis. Detta var ju bara ett exempel, jag kan ge fler... Anledningen att jag tog upp det var för att besvara Saabnisses fråga. Mitt fordon har "follow me home" funktion som det kallas på franska. :) Det innebär att ljuset lyser en stund efter att motorn har slagits av. Men eftersom det är möjligt i mitt fordon att ställa om ljuskopplaren till halvljus som lyser även när tändningen är av, så förstår jag inte varför jag ska använda det. I läge 0 eller Auto så stängs ljuset av när tändningen slås ifrån. Läge Auto innebär egentligen bara att ljussensorn kopplar om instrumentbelysningen till lägre ljusstyrka när det blir mörkt, men i länder utan automatiskt halvljus innebär det även att halvljuset slås på automatiskt. I läge 0 och Auto är helljuset tillgängligt enkelt. Jag kör alltid i läge Auto vanligtvis. Kopplar jag om till halvvljuset (alltså halvvljusläget, inte läge 0 eller Auto) så lyser ljuset även när tändningen är av. Dock säger bilen trudelutt om jag gör så, för att göra mig uppmärksam på det. Men det gör den ju också om jag har nyckeln i tändningen och öppnar dörren.

F ö var det inte garaget det handlade om nu, utan förrådet vid stallet. :) Ja en bagatell men rätt ska vara rätt. :)

#a • Uppdaterat: 2013-05-11 11:39
1storstark

"Follow me home", så heter det även på Swenska. Det är bara för mycket pip, pip och pling plong i många bilar idag. Känns som om teknikerna söker anledningar att sätta in signaler och funktioner där behovet inte ens finns. Mest korkat är Audi där motorn stannar när förardörren öppnas!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.