Nästa artikel
Bilfrågan: Plötslig oljetörst normalt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Plötslig oljetörst normalt?

Publicerad 28 december 2011 (uppdaterad 29 december 2011)
"Min Toyota Avensis drar vid 9 500 mil plötsligt två liter olja på 300 mil. Är detta normalt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Äger en Toyota Avensis som jag köpte ny -01 och har servat varje år på samma märkesverkstad. Plötsligt förra året, vid 9 500 mil, hade den dragit två liter olja på 300 mil och så även i år. Är detta normalt?

Har kontakt med verkstaden så de har konstaterat att den drar den mängden olja men de tvekar att åtgärda felet. Har hört att just -00–02- modellerna har just det här problemet. 

Åke Andersson, Skellefteå

SVAR:
Toyotas motorer är inte kända för att dra mycket olja. Ska du däremot öppna motorn för att hitta anledningen till hög oljeförbrukning, då blir det dyrt.

Har du kontrollerat vilken olja som används? På en tio år gammal bil är det onödigt att använda de senaste och mest bränslebesparande oljorna. Toyotas motorer är mycket toleranta vid val av olja och det kan vara bättre att använda tjockare olja. Det sänker ofta förbrukningen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-12-28 12:18
Mistro

Jo så var det "leifer" ...men först då motorn landade under huven på A6 (om jag minns rätt )
En massa motorer med olika effekt har det blevit under åren.
Även 6:an gick att få med 5 ventilsteknik.

För att hålla oss lite till artiklen så kan jag tillägga att i flera utav dessa bilars instruktionböcker ( troligen i dem alla ) så stod det att oljeförbrukningen kunde uppgå till 1liter/100 mil och skulle då alltså anses som "normalt".
Även i instruktionsböcker till Mitsubishi har jag läst detta så tidigare var detta nog inget konstigt.
Själv har jag dock aldrig haft en bil med högre oljeförbrukning än att det räckt att kanske fylla på en liter över 1000 mil.
Mina nyare bilar efter -07 har inte rört oljan alls mellan service.

#9 • Uppdaterat: 2011-12-28 12:42
Tobo

Helt riktigt Leifer, när VVTi-tekniken kom 00-01, så hade den en barnsjukdom i form av att vissa motorer, främst Avensis 1.8 drog olja. Orsaken var ett monteringsfel i engelska Deeside-fabriken. Toyota bytte motorerna kostnadsfritt på goodwill de första 5 åren (givet att den var fullservad på märkesverkstad), finns en hel om det på toyotaklubbens forum Nu är dessa bilar för gamla för goodwill, men en tröst är ju att oljeförbrukningen inte är värre än att andra tillverkare (VAG) anser att den är normal.

#a • Uppdaterat: 2011-12-28 13:05
KaptenOberkommando

Jo, leifer, så är det: Toyota har betydligt fler fel än vad gemene man tror - Toyota har bara lyckats gömma felen för konsumenterna. Men i takt med en allt större modellplattform och marknadens allt större vakenhet går det inte längre att dölja felen.

Sedan huruvida Toyota har fler fel än t.ex. Mercedes som du nämner kan vi inte avgöra. Vi kan inte heller avgöra allvarlighetsnivån i felen. Däremot är det självklart - vilket jag har påtalat flera gånger - att dyra, komplexa konstruktioner som ofta kännetecknar dyrare märken också har en betydligt högre krångelfaktor. Det säger sig självt att 4-cylindriga motorer utan turbo och med enkel basmekanik garanterat kommer att krångla mindre än t.ex. 8-cylindriga motorer med (dubbla) turbo, med variabla kamaxlar, cylinderavstängning och gud vet allt. Allt det här är till och med för kärringar helt självklart.
En amerikansk general sa en gång att dumheten bland soldater i fält ökar med kvadraten av antalet soldater (syftandes på de enga trupperna i t.ex. Irak). Samma sak gäller för tekniknivån i bilarna: Möjligheten till krångel kan öka med kvadraten av antalet monterade, avancerade system.
Att en dyr Mercedes eller BMW med betydligt mer avancerade system än på billigare bilar har potential att krångla mer i längden råder det ingen tvekan om (därmed inte sagt att det blir så). Men de kunder som köper en Mercedes eller BMW betalar för en betydligt fetare bil i alla avseenden och det är precis det som är grejen. Det kostar avsevärt mycket mer att ta fram en dyr bil med allt det som utmärker en dyr bil än vad som är fallet med billiga bilar. Dessutom säljs de dyrare bilarna i betydligt färre exemplar än billigare bilar och måste därför helt enkelt bära alla kostnaderna på det färre antalet sålda bilar. Det är inte många som tänker på detta.
Personligen skiter jag helt i om min nästa Mercedes hamnar på verkstaden två gånger mer än grannens asiat under en treårsperiod - bara jag får uppleva grädden av ingenjörskonst när det gäller perfektion, detaljarbetet, åkkomfort, elegans, pondus och tekniknivå. Och långa tillvalslistor. Ingen av dessa kvaliteter kan en asiat tillhandhålla.
Men på intresselistan finns också kommande VW Passat Alltrack. Konstigt nog, kanske en del tycker. Men Passaten är ett högst vettigt alternativ för mindre pengar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.