Nästa artikel
Bilfrågan: Plötslig oljetörst normalt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Plötslig oljetörst normalt?

Publicerad 28 december 2011 (uppdaterad 29 december 2011)
"Min Toyota Avensis drar vid 9 500 mil plötsligt två liter olja på 300 mil. Är detta normalt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Äger en Toyota Avensis som jag köpte ny -01 och har servat varje år på samma märkesverkstad. Plötsligt förra året, vid 9 500 mil, hade den dragit två liter olja på 300 mil och så även i år. Är detta normalt?

Har kontakt med verkstaden så de har konstaterat att den drar den mängden olja men de tvekar att åtgärda felet. Har hört att just -00–02- modellerna har just det här problemet. 

Åke Andersson, Skellefteå

SVAR:
Toyotas motorer är inte kända för att dra mycket olja. Ska du däremot öppna motorn för att hitta anledningen till hög oljeförbrukning, då blir det dyrt.

Har du kontrollerat vilken olja som används? På en tio år gammal bil är det onödigt att använda de senaste och mest bränslebesparande oljorna. Toyotas motorer är mycket toleranta vid val av olja och det kan vara bättre att använda tjockare olja. Det sänker ofta förbrukningen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-28 09:56
LC4ever

Det måste vara ägarens fel, för det kan aldrig vara fel på en Toyota. :-P

#2 • Uppdaterat: 2011-12-28 10:22
Rustan Werling

leifer

Om du tittar noga så kan du se att allas våran Uno(och 3000 andra nick) har tagit mitt nick. Precis som han gjorde med Jes_ en gång i tiden.Om du provar att klicka på hans nick så märker du att det inte går.
Tråkigt att inte ViB kan ta tag i det en gång för alla.

#3 • Uppdaterat: 2011-12-28 10:39
quattron

Leifer, var det inte så att VW/Audi angav ungefär den maximala oljeförbrukningen till det du nämner, i handboken. Så var det i alla fall med tidigare motorer. Sen att det inte kändes speciellt kul att pytsa i så mycket olja kan väl vara sin sak, men motorerna byggdes väl så. Men, som du skriver, mineralolja är nog inte fel att ta till. I denna fråga skrivs ju att det uppstått ett fel med något men att de tvekar att åtgärda det. Tycker det låter konstigt. Varför ska det inte åtgärdas om det är ett fel? Är det måhända för kostsamt?

#4 • Uppdaterat: 2011-12-28 10:40
Kevin Carlsson

Rustan Werling:
Vi försöker göra vad vi kan, tyvärr är det inte mycket mer än att radera kommentarerna så fort vi ser dem. Anledningen till att en användare inte är klickbar är att han/hon raderar sig själv. Då går det inte heller att stänga av dem eftersom de inte finns längre.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

#5 • Uppdaterat: 2011-12-28 11:17
KaptenOberkommando

Internet har revolutionerat världen på många sätt, inte minst genom att fel och brister på saker och ting nu flödar ut till konsumenternas nytta. Särskilt bra är det att bilden av det "felfria" Toyota med rätta nu tvingas genomgå en rejäl omstöpning. Jag har aldrig trott på tugget om Toyotas förträfflighet utan har alltid varit av åsikten att bilden har manipulerats genom en särdeles väloljad verkstadsorganisation. Bra att verklighetens Toyotor nu exponeras.

Kevin Carlsson, det går att göra mer. Med tämligen enkla åtgärder skulle ni kunna spärra aktuella IP-adresser (som i "Rustans" fall) så att det i alla fall inte från den IP-adressen någonsin mer går att skriva inlägg på ViBilägare. Att läsa ViBilägare - och inläggen - ska fortfarande kunna gå, men det ska inte gå att komma åt själva kommentarsfunktionen eftersom den aktuella IP-adressen kapas just för den funktionen. Det kan hända att ni måste byta kommentarsgränssnittet för att det ska vara möjligt att kunna spärra en IP-adress från att kunan skriva inlägg. Så, det går. Frågan är bara om ni vill eller är beredda att ta en eventuell engångskostnad för att byta kommentarsgränssnittet.

#6 • Uppdaterat: 2011-12-28 11:22
Juppe (ej verifierad)

Att visa motorer (Audi) KAN dra mycket olja beror på en mängd olika faktorer. Med dagens avancerade motorstyrningar är förbrukningen dynamisk och anpassas efter motorns behov, beroende på körstil, sträckor, kallkörningar osv. Man tjänar på det i längden då motorn mår bättre. På nyare bilar beror det sällan på "otäta packningar" och liknande som det spekulerats i här.

Audi's long-life-program KAN även vara en bidragande orsak där man har en specialolja med lägre viskositet.
Kör man korta sträckor och mycket kallkörningar kan man be verkstaden ställa om bilen till vanliga serviceintervall där man kan ha en lite tjockare olja. Det kan hjälpa om oljeförbrukningen är mycket hög.

#7 • Uppdaterat: 2011-12-28 11:35
Mistro

5 ventilsteknik på Vw´s 5 cyl. motor = 25 Valve? ;)

#8 • Uppdaterat: 2011-12-28 12:18
Mistro

Jo så var det "leifer" ...men först då motorn landade under huven på A6 (om jag minns rätt )
En massa motorer med olika effekt har det blevit under åren.
Även 6:an gick att få med 5 ventilsteknik.

För att hålla oss lite till artiklen så kan jag tillägga att i flera utav dessa bilars instruktionböcker ( troligen i dem alla ) så stod det att oljeförbrukningen kunde uppgå till 1liter/100 mil och skulle då alltså anses som "normalt".
Även i instruktionsböcker till Mitsubishi har jag läst detta så tidigare var detta nog inget konstigt.
Själv har jag dock aldrig haft en bil med högre oljeförbrukning än att det räckt att kanske fylla på en liter över 1000 mil.
Mina nyare bilar efter -07 har inte rört oljan alls mellan service.

#9 • Uppdaterat: 2011-12-28 12:42
Tobo

Helt riktigt Leifer, när VVTi-tekniken kom 00-01, så hade den en barnsjukdom i form av att vissa motorer, främst Avensis 1.8 drog olja. Orsaken var ett monteringsfel i engelska Deeside-fabriken. Toyota bytte motorerna kostnadsfritt på goodwill de första 5 åren (givet att den var fullservad på märkesverkstad), finns en hel om det på toyotaklubbens forum Nu är dessa bilar för gamla för goodwill, men en tröst är ju att oljeförbrukningen inte är värre än att andra tillverkare (VAG) anser att den är normal.

#a • Uppdaterat: 2011-12-28 13:05
KaptenOberkommando

Jo, leifer, så är det: Toyota har betydligt fler fel än vad gemene man tror - Toyota har bara lyckats gömma felen för konsumenterna. Men i takt med en allt större modellplattform och marknadens allt större vakenhet går det inte längre att dölja felen.

Sedan huruvida Toyota har fler fel än t.ex. Mercedes som du nämner kan vi inte avgöra. Vi kan inte heller avgöra allvarlighetsnivån i felen. Däremot är det självklart - vilket jag har påtalat flera gånger - att dyra, komplexa konstruktioner som ofta kännetecknar dyrare märken också har en betydligt högre krångelfaktor. Det säger sig självt att 4-cylindriga motorer utan turbo och med enkel basmekanik garanterat kommer att krångla mindre än t.ex. 8-cylindriga motorer med (dubbla) turbo, med variabla kamaxlar, cylinderavstängning och gud vet allt. Allt det här är till och med för kärringar helt självklart.
En amerikansk general sa en gång att dumheten bland soldater i fält ökar med kvadraten av antalet soldater (syftandes på de enga trupperna i t.ex. Irak). Samma sak gäller för tekniknivån i bilarna: Möjligheten till krångel kan öka med kvadraten av antalet monterade, avancerade system.
Att en dyr Mercedes eller BMW med betydligt mer avancerade system än på billigare bilar har potential att krångla mer i längden råder det ingen tvekan om (därmed inte sagt att det blir så). Men de kunder som köper en Mercedes eller BMW betalar för en betydligt fetare bil i alla avseenden och det är precis det som är grejen. Det kostar avsevärt mycket mer att ta fram en dyr bil med allt det som utmärker en dyr bil än vad som är fallet med billiga bilar. Dessutom säljs de dyrare bilarna i betydligt färre exemplar än billigare bilar och måste därför helt enkelt bära alla kostnaderna på det färre antalet sålda bilar. Det är inte många som tänker på detta.
Personligen skiter jag helt i om min nästa Mercedes hamnar på verkstaden två gånger mer än grannens asiat under en treårsperiod - bara jag får uppleva grädden av ingenjörskonst när det gäller perfektion, detaljarbetet, åkkomfort, elegans, pondus och tekniknivå. Och långa tillvalslistor. Ingen av dessa kvaliteter kan en asiat tillhandhålla.
Men på intresselistan finns också kommande VW Passat Alltrack. Konstigt nog, kanske en del tycker. Men Passaten är ett högst vettigt alternativ för mindre pengar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.