Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har en Skoda Octavia 1.4 TSI 122 hk DSG. Är det ett problem att tillverkaren ökar utväxlingen på högsta växeln vilket skulle minska bränsleförbrukningen när man kör längre sträckor på motorväg? Är främsta anledningen optimering av testresultat för officiell bränsleförbrukning?
Det är inte heller tillåtet att montera en värmare som värmer kylvattnet utan endast en värmare utanpå blocket. Det är däremot okej på 1.2 TSI och 1.8 TSI. Det är inte bra för elektroniken och ingen utrymmesbrist är enda förklaringen jag har fått höra. Vet ni mer?
ASA 575
SVAR:
Hög fart vid lågt varv ger låg förbrukning men enbart på landsväg. Det försämrar körbarheten i alla andra körsituationer och spar då inget bränsle. Värmaren som monteras utanpå blocket värmer detta och därigenom kylvätskan. På vissa motorer kan man använda slangvärmare, på andra är man hänvisad till blockvärmarna. Tiden då man monterade doppvärmare i motorns frostpluggar är förbi. Inget sätt är bättre än det andra så länge motorn värms upp.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hög utväxling kan vid landsvägskörning ge något lägre ljudnivå.
Bengt har rätt - det försämrar körbarheten och körglädjen. Värsta exemplet är sannolikt Ford Pinto, med svag motor och 50 km/h på högsta växeln (4:e) vid 1000rpm. Flertalet bilar ligger inom intervallet 35-45 - med 5 eller 6 växlar.
Det kräver lite mer tanke och omsorg av föraren - bara du kan avgöra om det är OK för dig..
Om bilens 6-e växel är för högt växlad, är det väl bara att strunta i att använda denna och istället köra på 5-e växeln. För 30 år sedan var bilarna ofta för lågt växlade och det var inte ovanligt att motorn varvade på maxvarv när man uppnått bilens maximala hastighet.
Med DSG (dubbelkopplingslåda) är det troligen inget problem för den växlar ner automatiskt vid behov och då kan vald växel aldrig vara för hög. Är det inte så ASA 575.
Att en elektrisk motorvärmare skulle vara skadlig för elektroniken kan inte vara sant.
Den är inte skadlig för elekroniken, men bilen får "felkoder" om ena sidan på motorn är varm och andra kall. Därför monterar man kontaktvärmare istället som ger en sämre värmeffekt och därmed elimineras problemet med "snedvärming".
"Inget sätt är bättre än det andra så länge motorn värms upp." -> Stämmer inte alls om man jämför med hur snabbt man får värme in i kabinen!
Gillade inte alls VW:s 2-liters diesel i samband med DSG för den körde hela tiden med för lite varv och då VW inte lyckats med att få bort vibrationerna från motorn då man kör med låga varv så skulle jag inte kunna tänka mej att köpa den kombinationen.
OK Peugo: Då är tyrningen av lådan dålig (felaktig). Det visste jag inte, har aldrig kört någon Octavia med DSG låda.
OK McTar: Jag har ingen erfarenhet av kontaktvärmare annat än att de brukar ha låg effekt c;a 400 W. Men att värmen inte skall sprida sig tillräckligt bra i ett motorblock oavsett typ av värmare tycker jag låter väldigt besynnerligt. I synnerhet om det är ett aluminiumblock.
Till Pasat finns elektriska slangvärmare med och utan cirkulationspump. Borde gå att montera även på Skodan.
PÅ golf V Tsi140 sitter värmaren på oljetråget och den värmer oljan
den är på 300Watt vilket värmer oljan till ca 40C+ på 2 timmar
men tillverkarna av bilar och motorvärmare borde sammanbeta närmare
och förberreda tex. oljetråget med en plugg som tas bort så man har en slinga direkt i oljan och värmare hade inte behövt ha högre effekt än ca uppskattningsvis 200-250 Watt
snabb95: Kan ju vara att man skulle få DSG-lådan omprogrammerad? Det var en Superb jag provkörde.
Man kan inte generellt svara på om hög utväxling är bra eller dåligt. Det är många faktorer som spelar in:
- Motorstorlek och därmed vridmoment
- Bilens tyngd
- Körförhållandena, är det backigt eller plana vägar?
- Kör man mycket 70-90 eller motorvägar?
- Kör man ensam och ingen last, eller flera och tung last?
- Tänker man dra, lätt eller tungt, eller inte alls?
En lite större, icke överladdad motor, drar ju ofta både bra och snålt, med hög utväxling. Sen kanske den inte är någon raket 0-100, men det är ju en annan sak. Upp till ägaren om han/hon vill ha bra vrid eller effekt.
Dessutom blir ju ljudnivån (som sagt) lägre med hög utväxling.
Håller med om att det blivigt en sjuka på moderna bilar med allt för hög utväxling.
Självklat ska högstaväxeln kunna användas vid normal landsvägs körning.
Även om fordonet är lasta,t eller om det är normal uppförsbacke.
Jag har på firmans skåpbil en 6 växlad låda, och sexan är endast för körning på plan motorväg över 110. Skulle önskat en lägre utväxling så man kunde bruka alla växlarna annat än i undantagsfall.
Visst man kan köra på 5:an, vilket jag tvingas göra. Men problemet kvarstår då att hoppet mellan växlarna är lika stort 1 till 5.
Tyngre fordon väljs utväxlingen efter användningsområde,
Känns som det blivigt dags för på mindre också.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.