Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag vill synas maximalt i trafiken. Diodhuset.se med flera säljer nu godkända ledljusramper att montera under stötfångaren eller i undre delen av fronten. Är det tillåtet att ha dessa tända samtidigt med halvljuset på min BMW X3 -08?
Nyare Audi och Mercedes har liknande belysning och de syns väldigt bra. Detta är en kollisionsförebyggande åtgärd av högsta betydelse!'
Erik Andrén
SVAR:
De ljusramper som det är fråga om är varselljuslyktor som vi frivilligt har kunnat förse bilar med sedan 1975. Oavsett om de har lysdioder eller glödlampor så ska de vara E-godkända och ha glasmärkning RL.
På en bil där varsellyktor eftermonteras ska baklyktor och eventuella sidomarkeringslyktor också vara inkopplade, trots att detta inte krävs på nya bilar som är typgodkända med obligatoriska varsellyktor. Varsellyktor – med dioder eller med glödlampa – får inte vara tända samtidigt som halvljuset utan får endast ersätta halvljus i dagsljus och god sikt.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den här trenden med julgransbelysning modell tjeckisk långtradare kan gott få självdö... möter ofta en passat där stackaren till ägare klätt in hela fronten med ljusslang och det ser ju bara patetiskt ut. Du syns ändå så länge du har lyset på, eller ser du själv inte bilar med enbart halvljus?
Men det blir ändå mer ekonomiskt att använda diodramper som varselljus och spara på halvljuset.
De svindyra xenonlamporna, som ansågs hålla bilens livslängd, men som ofta går sönder efter ett par år, kan ju sparas på detta sätt.
Till exempel de här :http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/LED-Dagsljus-2-st-42370/
kostar ju inte mer än en xenonlampa.
Om dessa varsellyktor går ner på svagare sken när halvljuset är tänt klassas de om som positionslyktor och blir då lagliga att ha ihop med halvljuset. Men alltså inte om de lyser med full styrka. Omvänt får de inte ersätta halvljus om de lyser för svagt för att klassas som varselljus.
Även glödlampsbaserade varselljus kan ha denna dubbla funktion som positionslykta, som t. ex. på Volvo 200/700-serier som har 5 W positionsljus och 21 W varselljus.
Det är riktigt saabnisse, de är mycket bra att använda varselljus på dagen i stället för dyra xenonlampor. Xenonen är bättre att använda när det är mörk då de kommer till sin rätta.
Erik Andren Du har ju redan positionslyktor på bilen och med då så räcker det ! Du syns inte mer av att ha massa extra krafs på bilen Om det skall fungera som positionsljus så gäller också placeringen
De skall var 600 milimeter mellan ljus punkternai horisontellt De är inte tillåtet att ha extra lampor huvudtaget om bilen är EU- helgodkänd
Vid nedsatt sikt p.gr.a. mörker, dimma eller kraftigt regn får varselljus inte användas. Ser man inte en bil med vanlig belysning/varselljus på dagtid i klart väder har man andra problem som inte "julgransbelysningen" råder bot på.
Jag upplever att allt flera struntar i reglerna av okunnighet eller nonchalans och kör med både halvljus och varselljus samtidigt under mörker. Där kunde transportstyrelsen göra en kampanj för att sprida lite " ljus" över reglerna.
crister, både Saab och Volvo.
Ingen skillnad på livslängd, men på byte som är något enklare på Saab.
Julgransbelysning kan ju kännas onödigt på en bil. Annars så vill jag bara visa tummen upp för er alla "lagbrytare" som har glödljus monterade i era extraljus. Dessa "lagbrytare" blir bara fler och fler. Det innebär ju att den löjliga lagen om minst sextio cm isär mellan positionsljus kommer avskaffas, man kan ju inte ha drygt två miljoner olagliga fordon i trafiken utan då kommer lagen att anpassas till verkligheten.
GOD JUL !
Jävlar det låter som han jobbar på Trafikverket. :P Hur många olyckor har inträffat för att en bil har för svag belysning tro? Eller kör han ofta i mötande körfält? ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.