Konsekvenserna kan bli förödande om bilens bästa däck är felplacerade. Se filmen som punkterar den eviga frågan om bästa däcken ska sitta bak eller fram.
Om man har skillnad i mönsterdjup på sina däck kan konsekvenserna bli förödande om de sämsta däcken sitter bak.
Vi Bilägares däckexepert Erik Rönnblom visar i den här filmen vad som kan hända då. Bilens antisladdsystem var urkopplat vid testtilfället.
Diskutera: Vad tycker du om filmen? Var placerar du bästa däcken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ni har absolut rätt. Detta har jag påtalat i många år men förvånansvärt många hävdar motsatsen, dvs att bästa däcken ska sitta fram. Hur övertyga dem? Känns som lika omöjligt som t ex att döda myten om att Systembolagets sprit innehåller kräkmedel, (många där jag bor tror benhårt på det fantastiskt nog!)...
Filmen talar sitt tydliga språk. Själv försöker jag ha de minst slitna däcken fram, på drivhjulen, för att slita jämt och kunna byta alla däcken samtidigt. Känns som att det blir en massa åkande till däckaffären annars med två däck byten åt gången. Det viktigaste tycker jag dock är att anpassa körningen efter underlaget, vädret, trafiksituationen och sin egen förmåga/begränsning.
Bra inslag.
Viktigt oxå att poängtera att bilens drivning (bak/fram) saknar betydelse för att ha de bästa däcken bak.
(Rålle, visst spyr man lätt efter några pavor ... så myten e nog korrekt)
Hmm, är verkligen ESP påslaget här?
Bilens ESP var urkopplad vid testtilfället.
Nja... Drar mig till minnes att i instruktionsboken till en bil med torsendiff (famexel/bakaxel - ex. quattro med längsmonterad motor) skall bästa däcken sitta fram. Detta för att om friktionen minskar och man tappar "greppet" litegrann i fram så skjuter bakhjulen på och därmed kör man i diket. Är detta då fel i torsen Audi?
famexel = framaxel
Undrar varför inte nya bilar leveras med större mönsterdjup bak ?
Jämför med ESP inkopplat så bromsar bilen bättre med dom bästa däcken fram.
Alla däck ska vara lika bra och helst nya är det väldigt lite skillnad eller innan det blir stor skillnad sätt de bästa däcken där de slits mest .
Då får du lika bra däck på alla hjulen
Jag kan inte fatta hur man kan diskutera sånt här och ändå sitter jag och kommenterar
bra eller dåligt däck kan även bero på fabrikat /gummiblandning så man ska alltid byta alla 4 hjulen samtidigt
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.