Nästa artikel
Snart dags för sommardäck
Nyheter

Snart dags för sommardäck

Publicerad 19 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Efter vintern kommer våren - och så småningom sommaren. Därför är Vi Bilägare nu i Texas för att testa sommardäck under perfekta svenska sommarförhållanden.
Eftermiddag i Sverige betyder morgon i den amerikanska södern.

Chefredaktör Nils-Eric Frendin och däckexpert Erik Rönnblom har precis vaknat upp i sina hotellsängar.

Svensk sommar i USA
Med en 24 timmar lång resa och några dagars däcktestande i ryggen är det snart dags att köra ut till testbanan igen.
 
Erik Rönnblom hostar av AC-förkylning.

- Här inne är det svinkallt, hur stänger man av den här grejen? säger han och knappar på luftkonditioneringen.

Han fortsätter:

- Men ute är det svensk sommar, ungefär 22 till 23 grader varmt. Det som också är bra med det här stället är att temperaturen och luftfuktigheten är konstant under hela dagen.

Ingen bana i Sverige
Det är just därför Vi Bilägare nu testar sommardäck i södra Texas, i staden Uvalde som ligger 15 svenska mil söder om San Antonio.

Bortsett från att det nu inte är möjligt att prova sommardäck i Sverige finns det över huvud taget ingen testbana. För att hitta en sådan måste man blicka söderut mot Tyskland, men där är banorna ofta fullbokade av olika biltillverkare.

Därför är Texas det självklara valet, särskilt eftersom europeisk asfalt skeppats över till testbanan - även en lite grövre variant som liknar den som används i Sverige.

Olika moment
För att få en fullständig bild av däckens styrkor och svagheter genomför Vi Bilägare flera olika prov.

Vid en bana testas grepp med åtta millimeter vatten ovanpå vägen och på en annan mäts bromsning på vått underlag. Dessutom finns också en bana för vattenplaning i sidled som testas genom att köra runt i en cirkel.

I dag ska testlaget köra på ytterligare en bana för att prova hanterbarhet på torr asfalt. Banan består av en slinga som föraren ska köra på tid.

- På det sättet kan man se hur däcken beter sig, om de tappar greppet, sladdar eller om de blir besvärliga på något sätt, säger Erik Rönnblom.

Dessutom finns en så kallad "wet handling"-bana som är en slinga på tre kilometer där det med svag lutning rinner vatten.

- Om man ser den på håll ser den ut som en flod, säger Erik Rönnblom.

Ytterligare aspekter som testas är däckens komfort, det vill säga hur tyst de rullar och klarar av att dämpa ojämnheter i vägbanan, samt rullmotståndet, vilket har stor inverkan på bränsleförbrukningen.

Hemliga däck
Vilka däck är det då som testas? Vi Bilägare har valt ut nio intressanta sommardäck som går att köpa i Sverige. Men vilka det är vill Erik Rönnblom ännu inte avslöja.

- Det jag kan säga är att det här testet inte bara handlar om prestanda, det finns också en ekonomisk sida på det hela.

En sak som är klar är att resultaten skiljer sig - och därmed också säkerheten.

- Det är olika, med en del däck är det som att köra spårvagn medan andra fladdrar hit och dit, säger Erik Rönnblom.

"Svårt att få tag på Volvo"
Testbilen som används är en Audi A4. Att få tag på en Volvo i Texas är inte så lätt.

- Men bilen är bara en testbänk, det är däcken vi testar, säger Erik Rönnblom.

Testet pågår under sju dagar, från tidig morgon till sen kväll.

- Jag sitter i bilen hela dagarna och kör som en galning, det hade varit skönt att slå sig ner i en stol och ta det lugnt en stund, säger Erik Rönnblom.

Men då skulle det inte bli något test.

Vilka däck som provas och, framför allt, hur bra eller dåligt de klarar sig kan du läsa i Vi Bilägare nummer fyra som kommer i mars nästa år.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-19 23:20
Daniel (ej verifierad)

Men snälla vibilägare...är de inte aning tidigt redan för sommardäcks test...vi har inte ens haft vinter här än.

#2 • Uppdaterat: 2009-11-20 15:57
NONNO (ej verifierad)

Vill bara säga att det är BRA att ni är ute i god tid med test av sommardäck. Gott att få råd & rön INNAN det blir vår och dags igeen för däckbyte.

#3 • Uppdaterat: 2009-11-20 18:33
S-E S (ej verifierad)

Rätt Daniel, vi har inte ens haft vinter här än, men det dröser av dubbdäck!

#4 • Uppdaterat: 2009-11-21 00:08
Eric (ej verifierad)

Hoppas att ViB vidgar vyerna en smula och tar med även lite ovanligare däck.
Hustrun har Michelin runtom (205/60/15), dyra sombara .. och jag har "Koreadäck" fram och "Kina" på bak..
Vi kör bakhjuls- resp framhjulsdrivet (jag). Tycker inte att mina "synnerligen lågprisdäck" är så fullständigt omöjliga på vägen, och nog har de pressats långt över tillåten fart (på bana!) fast mina Pire...i kändes nog bättre!
Tittar man på vissa nätsajter kan man ju finna däck i samma dim från 350:- till 1200:-.
Nån skillnad måste ju finnas??

#5 • Uppdaterat: 2009-11-21 14:57
S-E S (ej verifierad)

Håller med dig ERIC, det vore intressant att andra däck än Michelin, Continental/Gislaved, Goodyear, Bridgestone och Nokia provades. Däck som inte är direkt lågprisdäck. Jag tänker på Kleber, Vredestein, Fulda, Dunlop, Avon, Toyo med flera som det är rätt många som skaffar sig, bl.a genom Mekonomenkedjan, Euromaster eller fristående däckkedjor. Det är väl inte enbart OK´s sortiment som ska utvärderas, eller?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.