Nästa artikel
Bråk om miljözoner i samband med att trafikdirektör petas
Nyheter

Bråk om miljözoner i samband med att trafikdirektör petas

Publicerad 4 januari 2019 (uppdaterad 11 oktober 2023)
Miljöförvaltningen och trafikkontoret ifrågasätter miljözoner i Stockholm, vilket har utlöst ett bråk med trafikborgarrådet.

Rapporten skulle presenterats för partierna i början av året, men läckte under julen ut i Dagens Industri. Rapporten säger att de miljözoner som är planerade, utöver Hornsgatan, inte behövs då man ändå kommer nå miljökvalitetsnormen 2022.

I samband med läckan skriver DI om anonyma källor som anklagar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) för att försöka påverka rapporten, i samma veva fick också trafikdirektör Jonas Eliasson sparken - vilket Helldén enligt S-källor till både DN och DI ska ha krävt under förhandlingarna efter valet.

– När vi fått en dragning av rapporten ställde vi frågor om den när vi inte förstod. Det har man fått till att vi försöker påverka utredningen. Men det är min uppgift som ordförande i referensgruppen att förstå vad de presenterar, säger Daniel Helldén till DN

Helldén hävdar att S-källorna tar tillfälle att smutskasta honom efter att Miljöpartiet inte valt att samarbeta med S och att förhandlingarna aldrig var inne på såna detaljer. Skälet till att Eliasson fick sparken ska enligt Helldén inte heller varit rapporten. 

– Nej, rapporten presenterades efter att det var klart.  Det händer efter varje val att förvaltningschefer flyttas runt, det är inget ovanligt. Det handlar ju ofta om att dialogen inte fungerar smidigt mellan direktör och borgarråd. Men jag kan inte offentligt prata om skälen varför en anställd person lämnar sin tjänst. Det vore tjänstefel, fortsätter Helldén till DN.

Trafikförvaltningen och miljöförvaltningen står fortsatt bakom rapporten och dess beräkningar. Helldén hävdar att de gör fel analys och att rapporten inte nämner att "vi 2020 är skyldiga att införa miljözoner". Miljödirektör Gunnar Söderholm tror dock att detta handlar om något annat.

– Jag tror inte att det i grunden handlar om luftkvaliteten utan om bilar eller inte bilar. Om man vill minska antalet bilar finns det enklare sätt, som att höja trängselskatten, säger han.

Diskutera: Vad tycker du om miljözoner? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-01-04 13:10
Styggavargen

A.L, det som missas i debatten är att vi måste drastiskt minska utsläppen av växthusgaserna. Redan nu är miljön hårt ansatt, insekter och bin försvinner. Träd skövlas i regnskogar. Vatten och luft förorenas. Sedan inte tala om hur mycket befolkning som finns på planeten som är ett stort problem bara i sig. Vi "käbblar" och "stampar" och skyller ifrån oss på att alla andra gör saker, istället för att göra saker själv. Personligen tror jag det är kört, det går inte ens att få till en riksdag med ett fåtal personer, hur skall man få 8-9 människor miljarder att kunna samarbeta och jobba mot samma mål. Hela ekonomin bygger på att hela tiden producera mer prylar, i många fall ganska onödiga sådana. Nya bilar, med tveksamma framsteg miljömässigt sätt... liknar mer "skrivbordsprodukter" för att minska lite på samvetet eftersom man knappast uppnått något framsteg alls. Sedan tror jag inte människor kan anpassa sig efter nya regler, hur skall de klara sig utan en fyrhjulsdriven SUV på 2 ton? (som redan från början var ganska onödig). Nä, kvarstår finns nog bara en "kollaps" av hela systemet, med oroligheter som följd. Systemet och stabiliteten är bräckligare än man tror. Att hålla upprörda folkmassor i schack är inte lätt.

#9 • Uppdaterat: 2019-01-04 13:12
A.L

Vargen: En jämförelse mellan en population av diesel- respektive bensinfordon kräver att man standardväger siffrorna. Och det är inte gjort i den artikel som du precis hänvisade till. Om man däremot eliminerar den störande variabel som föreligger i jämförelsen, d.v.s beaktar skillnader i effekt och fordonsstorlek, så blir dieseln betydligt mer effektiv än vilken bensinbil som helst. Fysikens lagar gäller alltså - även om det utifrån ditt ideologiska perspektiv kan vara svårt att acceptera.

MVH AL

#a • Uppdaterat: 2019-01-04 13:21
A.L

Vargen: Nej och det är ju precis det som rapporten som denna artikel handlar om. En rapport som Daniel Hellden inte kan acceptera, trots att den är gjord och producerad av sakkunnig expertis inom området (tvärtemot Hellden själv som inte har kunskaper inom det mest elementära och centrala).

Att dieseln sedan är ett bättre val än bensin behöver vi ju inte gå igenom specifikt. Det är grundläggande vetenskapliga fakta, även om det förstås kan se lite olika ut beroende på vad vi fokuserar på.

Men i grunden är vi överens. Det politikerna behöver svara på är hur mycket vi skall sänka vår levnadsstandard för att uppnå de utsläppsminskningar som flagellantrörelsen menar är nödvändig för att vi skall överleva på sikt. Rör det sig om 30- 50 eller 70%? Det behöver förklaras för väljarna.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.