Nästa artikel
Bilister struntar i nya fartgränserna
Nyheter

Bilister struntar i nya fartgränserna

Publicerad 20 augusti 2012 (uppdaterad 20 augusti 2012)
Sänkta hastighetsgränser får liten effekt i verkligheten, visar en undersökning som KTH genomfört på uppdrag av Trafikverket.

Kungliga tekniska högskolan, KTH, i Stockholm har undersökt hur hastigheten förändrats i tätorter sedan de nya hastighetsgränserna 40, 60, 80, 100 och 120 km/tim infördes.

Mätningar före och efter omskyltningen visar att den genomsnittliga hastigheten minskat med två km/tim på vägar där hastighetsgränsen sänkts från 50 till 40 km/tim. På vägar där den tillåtna hastigheten höjts från 50 till 60 km/tim ökade hastigheten med 1,5 km/tim.

– Visst blir det skillnad i hastigheter med nya gränser, men kanske inte så stora skillnader som Trafikverket har förväntat sig, säger Karl-Lennart Bång, projektledare vid KTH.

Förutom hastighetsgränsen finns ett tiotal andra faktorer som avgör hur fort bilister kör, konstateras det i undersökningen. Bland annat den fysiska omgivningen, om det finns gångbanor eller parkeringsplatser i närheten eller om vägen är en huvudled eller inte.

Karl-Lennart Bång är dock noga med att påpeka att olycksrisken och antalet skadade och omkomna minskar även om hastigheten bara sänks marginellt.

– Ju fortare folk kör på vägen innan ändringen, desto större effekt får de nya hastighetsgränserna. Frågan är om det är meningsfullt att sätta upp nya skyltar med hastighetsgränser om 40 kilometer i timmen inne i städerna. I trafikmiljöer där man redan kör i låg fart har de nya hastighetsgränserna ingen större effekt, säger han.

Diskutera: Sänker du farten om den tillåtna hastigheten sänks?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-08-20 13:55
Peugeote-Pär

Så är det för mig med, på 110 vägar så kör jag i regel runt 120-125 och när det väl är 120väg så ligger jag ofta på samma hastighet som på en 110. När det är 100 väg så ligger jag ofta runt 110-115 och på 90 väg runt 100-110 om väglag, trafik och alla förhållanden tillåter det.
På 30, 40 och 50 kör jag alltid efter hastighet eftersom där är det dom hastigheterna av en anledning av just mkt korsningar, skolor, barn m.m

#9 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Rörande överens med Peugeote-Pär och HiTek:

30, 40 och 50-sträckor håller jag benhårt på men på landsvägen gasar jag också på när omständigheterna påbjuder det. Håller även med Hitek att man genom att köra lite fortare och mer aktivt blir mer skärpt istället för att sitta och såsa i 90 på perfekta vägar och inte vara helt fokuserad. Jag funkar iaf så.

En landsvägssträcka som jag kört i snart 30-års tid många ggr och där jag i princip kan alla kurvor i tio mil sänktes för några år sen från 110 till 90 trots att den håller hygglig standard med en oftast väldigt gles trafik.

Helt omotiverat och i princip ingen håller 90, inte undertecknad heller. (Och jag är ändå inte borgare eller direktör, Gösta-trollet ;-).

Med såna idiotbeslut tappar jag respekten för puckona i trafikstyrelsen ännu mer.

#a • Uppdaterat: 2012-08-20 17:50
Roger Skagerström

Haha Gösta_L du tror inte sossebarn i Volvo 740 kör för fort heller? ;) Patetiskt uttalande.

Håller med nedanstående. Förutom att det inte alltid känns motiverat med 30, 40 och 50 heller. 30-sträcka utanför en skola i alla ära men är det inte en käft där så känns det som "sakta" är en lagom måttstock. Sen om det är 30 eller för 40 är mindre viktigt. Och innan nån säger nåt - jo det finns tillfällen då man VET att det inte är nån som kan springa ut framför bilen. Om inte inte har alvkappor då. Men då får de fan i mig skylla sig själva :P

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.