Nästa artikel
Väg 293: Två mil – sex olika fartgränser
Reportage

Väg 293: Två mil – sex olika fartgränser

Publicerad 20 september 2010 (uppdaterad 16 december 2013)
Längs väg 293 i Dalarna finns hastighetsskyltar som visar 30, 40, 50, 60, 70 och 80. Vi Bilägare tog med ansvariga myndigheter till vägen för att reda ut hur gränserna avgörs.

"Kortslutning hos Trafikverket" – så löd rubriken till en insändare i Falu Kuriren i mitten av augusti. Signaturen "Masen" kunde inte begripa hur sex olika hastighetsgränser kunde finnas representerade längs väg 293.

Vägen sträcker sig mellan Falun och Norr Amsberg och är knappt två mil lång. Insändaren avslutades med en fråga: "Har någon från Trafikverket åkt sträckan och kollat rimligheten i detta?"

Självförklarande hastigheter
– Nu är vi på noll meter, säger Fredrik Åberg.

Han sitter på passagerarplatsen när Vi Bilägares bil svänger in på vägen. Utanför fönstret passeras en blå skylt som visar 293. Fredrik Åberg är regional projektledare på Trafikverket med ansvar för de nya hastighetsgränserna.

– Ambitionen från vår sida är att sätta hastigheter som är självförklarande, säger han.

Väg 293 slingrar sig ut från Falun och fortsätter in genom ett skogslandskap. Nästa skylt är gulröd och visar 80. Innan hösten 2008 var det en hastighetsgräns som inte fanns längs de svenska vägarna. Dåvarande Vägverket ville ha ett mer finstämt instrument att reglera farten med. Fem gränser blev tio.

– Här har vi höjt bashastigheten från 70 till 80, säger Eva Hammarsten.

Hon arbetar som handläggare på Länsstyrelsen Dalarna och åker också med i bilen. Hon berättar att vägen har förbättrats samt att en separat gång- och cykelbana anlagts. Dessförinnan genomförde Vägverket en så kallad konsekvensutredning. Där slogs det fast att trafiksäkerheten skulle bli marginellt sämre med en högre hastighet. Antalet döda i trafiken längs vägen bedömdes öka med 0,2 personer per tio år.

Men i andra vågskålen fanns lägre utsläpp av koldioxid och en tidsvinst på 26 sekunder per resa. Samhällsekonomiskt skulle det innebära en vinst med 168 000 kronor per år.

Tre kriterier
293:an fortsätter förbi några faluröda hus och över ett krön. Vid ratten sitter Mathias Westin, trafikingenjör på Falu kommun. Det är just Falu kommun, Länsstyrelsen Dalarna och Trafikverket som tillsammans med polisen beslutar om vägens hastighetsgränser. Kommunen ansvarar för tätbebyggt område, länsstyrelsen för lokala nedsättningar utanför tätort och Trafikverket för bashastigheterna.

Eva Hammarsten berättar att myndigheterna åkte ut till vägen innan gränserna fastställdes.

– Det går inte att krasst sitta och bocka av efter någon mall. Det är alltid någonting i miljön som får styra, säger hon.

Framför allt bedöms vägen utifrån kriterierna trafiksäkerhet, miljö och framkomlighet.

– Trafiksäkerhet och miljö bromsar, framkomlighet gasar, säger Fredrik Åberg.

Billigaste åtgärden
Efter ytterligare en bit kommer vi fram till Smedsbo. Först sänks hastigheten till 60 km/tim - men redan 100 meter senare visar ytterligare en skylt 40.

– Det hade varit ett för stort steg från 80 ner till 40 direkt. Man ser det här som nedtrappning, säger Fredrik Åberg.

Sträckan med 40 km/tim fortsätter 400 meter innan gränsen i två steg höjs till 60 och slutligen 80. Passagerarna i bilen radar upp en lång rad skäl till 40-gränsen.

– Bebyggelse, ingen separat gång- och cykelbana, dålig sikt, kurva, krön, fyrvägskorsning, folk rör sig, oskyddade trafikanter, passage, säger de om vartannat.

Eva Hammarsten påpekar att hastigheten bara är ett verktyg för att påverka trafiksäkerheten. Hon menar att fysiska åtgärder kan vara ett alternativ, men att riva hus och bygga nya vägar är dyrt.

– Vi har själva önskemål om en bättre korsning här, men miljön är inte sådan och man kan inte alltid få som man vill, säger hon.

Fredrik Åberg nickar.

– Att reglera hastigheten är den billigaste åtgärden. Helst av allt kanske man hade velat ha krockkuddar längs vägarna, säger han.

Trafikmiljön styr
Vi åker vidare mot Norr Amsberg och så småningom visar sig Dalälven bortom ett fält. När 293:an tar slut efter en skola har Mathias Westin i förarsätet bytt hastighet 13 gånger längs vägens två mil. Insändaren i Falu Kuriren kommer på tal.

– Det är viktigt att inte ha förändringar som folk inte förstår, säger Mathias Westin. När jag kör den här vägen känner jag att miljön ändras och då måste jag ändra hastigheten.

Fredrik Åberg från Trafikverket menar samtidigt att de olika hastighetsgränserna inte bör vara för många om trafikanterna ska acceptera dem. Med för många förändringar riskerar vägen att bli plottrig.

Han påpekar också att utsläppen av koldioxid blir mindre med en jämn hastighet. Men det är inte så enkelt alla gånger, säger han.

– Man kan inte säga: Åh, nu är det plottrigt. Man måste fråga sig om det är plottrigt för att trafikmiljön är plottrig. Jag tror inte riktigt alla tänker på det.

Samtidigt tycker Fredrik Åberg att det finns fog för insändarens kritik.

– Vi har själva ett önskemål om att det inte ska vara så många olika gränser. Men det är viktigare att anpassa efter verkligheten än att ha ett systemtänkande om att vi alltid ska ha perfekt antal gränser.

Diskutera: Är de för många olika fartgränser längs svenska vägar?

Hastigheter på väg 293:

Från Falun till Norr Amsberg:

0-3,4 km: 60 km/tim
3,4-7,1 km: 80 km/tim
7,1-7,4 km: 60 km/tim
7,4-9,2 km: 80 km/tim
9,2-9,8 km: 50 km/tim
9,8-10,5 km: 80 km/tim
10,5-10,6 km: 60 km/tim
10,6-11,0 km: 40 km/tim
11,0-11,4 km: 60 km/tim
11,4-13,6 km: 80 km/tim
13,6-18,0 km: 70 km/tim
18,0-18,9 km: 40 km/tim
18,9-19,2 km: 30 km/tim
19,2-19,7 km: 40 km/tim

Källa: Trafikverket

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-25 19:20
lubos (ej verifierad)

Löjligt resonemang från myndigheterna! Det som står på skyltarna ska vara den maximalt tillåtna hastigheten under goda förhållanden och inget annat! Nu förleds många, eller till och med flertalet till uppfattningen att hastighetstavlan anger den fart som "måste" hållas oavsett väglag, sikt, köer mm, ty så ser det ut i trafiken idag.
Utan vajerräcken som "föser" dessa dåliga bilister skulle olycksstatistiken vara förödande!

#2 • Uppdaterat: 2010-09-26 01:02
idioti (ej verifierad)

Idiotiskt med alla dessa nya fartgränser! Förut kunde man se på hur långa strecken i mittlinjen var för att veta vad det var för hastighet, det är stört omöjligt nu.

#3 • Uppdaterat: 2010-09-27 20:44
Mr GG (ej verifierad)

Det enda som dessa hastighetsbegränsningar skapar, är att en del av bilisterna håller dem nitiskt och en del tappar respekten för dem.
Resultatet blir troligen då att en del vansinniga omkörningar uppstår.
Jag för min del håller hastigheten p.g.a att jag inte tycker det är värt ca 2000-4000 kr i böter för att åka ca 10-15 km/h fortare vad som står på skylten.
Om sedan folk irriterar sig på detta så får de väl köra om mig då.
Hoppas bara de gör det på ett tryggt vis.
Både för min, deras och andra bilisters skull.

#4 • Uppdaterat: 2011-01-13 14:08
J (ej verifierad)

Nya hastighetsbegränsnigar och byggandet av mötesfria vägar har gjort att vi år 2010 har minsta antalet dödsoffer i trafiken på 100 år. Jag tror att det är bra att man anpassar vägarna efter de förhållanden som råder, skulle man göra den åtgärden som denna debatt önskar så skulle hastighetsbegränsningarna sänkas till en jämn nivå inte höjas, och i min värld skulle flertalet bilister klaga på det mer än att de korta sträckor där högre begränsningar är lämpligt också har högre hastighetsbegränsning.

#5 • Uppdaterat: 2012-09-04 10:49
1027338

Hur många hastighetsskyltar behövs för att trafiken ska bli säker på de vägar som nu ligger i intervallet 60 -- 90 km/tim?
När skyltfloran nu "florerar fritt" över landet, verkar det som att flertalet trafikanter inte orkar hålla koll längre. Dessutom ger frekventa hastighetsförändringar obalans i trafikrytmen mellan olika trafikslag. Det yttrar sig bl a i för korta avstånd till framförvarande (när någon anser att det går för sakta) vilket medför att dessa trafikanter känner sig stressade av bakomvarande trafik!!!
Kan man utgå från att alla människor fungerar likartat, är det så ansvariga tänker? Annars måste vi ju införa individuella hastigheter, eller????
Ingen lätt rebus - detta med regler!
"Många landsvägsmil per år"

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.