Nästa artikel
Bilfrågan: Bränsledrivna motorvärmare förbisedda?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bränsledrivna motorvärmare förbisedda?

Publicerad 27 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Varför tar Vi Bilägare så sällan upp bränsledrivna motorvärmare?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Med den temperatur vi haft i vinter, 15-20 minusgrader, behöver den elektriska värmaren i vår ena bil nästan tre timmar för att värma upp motorn till sådan temperatur att den gör katalysatorn effektiv.

I vår andra bil med Webasto-värmare tar det i runda tal 30 minuter att uppnå samma värme.

Det åtgår då omkring tre deciliter bränsle från bilens egen tank och med ett bra batteri (Optima) har vi aldrig haft startbekymmer.

Vår undran är varför ni sällan tar upp dessa förnämliga fordonsvärmare typ Webasto, Eberspächer etc.

Siv och Egon Regefalk


SVAR:
Ofta är elektriska motorvärmare av typen blockvärmare som värmer blocket utifrån, utan att gå in i kylsystemet.

Effekten hålls nere av förbrukningsskäl och därför kan uppvärmningstiden bli längre än om du använder en bränsledriven värmare som tar ström från bilens batteri.

Ofta saknar detta betydelse då elvärmaren kan regleras med en timer som slår på den i lagom tid före en start.

Tyvärr värmer inget av dessa system katalysatorn som bara får sin värme från avgaserna från motorn.

Det kan bli aktuellt att titta närmare på bränsledrivna värmare i Vi Bilägare, i synnerhet för dieselmotorer med lite spillvärme.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om bränsledrivna kontra elektriska motorvärmare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-05-28 16:23
NONNO (ej verifierad)

Värmare med el är inte alltid möjlig. Bränsledrivna värmare kan man ALLTID använda. Ett kalrt plus.
Eldrives skapar ochså mijöstörning. Kol/olja drver kraftverk varifrån vi tar elen!

#9 • Uppdaterat: 2010-05-28 21:16
S-E S (ej verifierad)

1. Varför ska det vara tillåtet att använda en bränsledriven motor-och kupevärmare som drar ca 6 dl i timmen när det är förbjudet att köra motorn på tomgång i en timme när den drar 6 dl i timmen. Motorn har dessutom katalysator vilket motorvärmaren inte har och katalysatorn är redan uppvärmd när körningen börjar efter en tomgångskörning?
Tomgångskörningen blir plötsligt miljövänligare än en bränsledriven värmare?

#a • Uppdaterat: 2010-05-28 23:07
CRISTER (ej verifierad)

S-ES:Kör du på ECOläge så drar värmaren bara 0,27l/tim.Observera att det är per timme och inte per mil.Ska man ha en bil varm så är ju tomgångskörning värdelöst för du får ju så lite spillvärme så du kan lika gärna låta bli att köra på tomgång.Bättre att skrapa rutorna och åka iväg om man inte har värmare.Tomgångskörning kan ALDRIG bli miljövänligt jämfört med bränsledriven värmare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.