Nästa artikel
Familjens sjumilastövlar: Citroën C5 och Volvo V70
VI BILÄGARES FAMILJEDUELL:

Familjens sjumilastövlar: Citroën C5 och Volvo V70

Publicerad 29 september 2009 (uppdaterad 10 september 2019)
Vi Bilägare ställer två klassiska kombibilar mot varann i en duell där famlijeegenskaperna väger tyngst: Citroën C5 V6 HDi och Volvo V70 D5.

Vi Bilägares familjedueller tar fasta på motoregenskaper, körkomfort och allt annat som hör en bilprovkörning till - men det är familjeegenskaperna som står i centrum.

Hur enkelt är det att montera barnstolar? Får en modern dubbelbarnvagn plats och - framför allt  - blir det någon plats över när vagnen är packad? Har barnen någon utsikt från baksätet? Är isofix-fästena lättillgängliga.

Det här är tredje duellen och extramaterialet från de tidigare - Audi A4 mot Mazda6 [ViB 7/09] samt Citroën C5 Picasso mot Mercedes B-klass [ViB 11/09] - finner du länkar till här bredvid.

Utvärderingen av Citroën C5 V6 HDi Tourer och Volvo V70 D5 finner du i Vi Bilägare 13/09 (utgivning 22 september).

Det handlar om Citroëns och Volvos starkaste dieselmotorer. I fallet C5 en 2,7-liters V6 med dubbla turbo som levererar 204 hk och 440 Nm. Motorn var en samutveckling med Ford och återfinns även i diverse Land Rover- och Jaguar-bilar.

Till modellåret 2010 kommer en ny trelitersmotor på 240 hk att ersätta den nuvarande (den har redan begått debut i bland annat Jaguar XF och Land Rover Discovery IV).

Volvo har erbjudit modeller med D5-emblem på bakluckan sedan tidigt 2000-tal och i våras lanserades en moderniserad version som enligt företagets motorutvecklare ska betraktas som en helt ny maskin. Alltjämt är det fem cylindrar på rad, men numera hjälps dubbla turboaggregat åt att pressa fram 205 hk och 420 Nm.

Priset för V70 D5 är 325 000 kronor. Automatlåda kostar 16 900 kronor och automat i kombination med fyrhjulsdrift 36 900. D5 är för närvarande den enda V70-modellen som erbjuds i AWD-utförande vid sidan av sexcylindriga T6.

V70-köparen kan välja mellan fem utrustningsnivåer (inklusive grundnivå) som ökar priset i intervallet 9 900-49 800 kr. Provbilen är i Summum-utförande för 34 800 kr och har dessutom herrgårdsvagnspaket à 11 600 kr (elektrisk baklucka, mörktonade bakrutor med mera), Driver support-paket à 15 000 kr (radarfarthållare med kollisionsvarning och autobroms, dödavinkelkameror och varningssystem för filvingel samt trött förare). Därutöver mängder av styckevis utrustning.

Medan Volvo-köparen kan komponera sin bil i det närmaste fritt är Citroën-spekulanten mer låst. Baspriset för V6 HDi Tourer är 362 900 kr, men då ingår Exclusive-utrustning som bland annat innefattar elmanövrerade framstolar i så kallat Caractère-utförande (extra bekväma), parkeringssensor bak och 18-tumshjul.

Därtill kan man välja Business-paket för 50 000 kronor som bland annat ger helläderklädsel, panoramasoltak (kostar 8 000 kr att köpa "löst"), avåkningsvarnare och solskyddsgardiner för bakfönstren.

Dess värre även sidokrockkuddar i baksätet som inte är till gagn för barnfamiljen. Ett barn som är tillräckligt stort för att sitta på kudde eller i bältesstol riskerar att luta sig mot dörren när det somnar - och då är en krockkudde som exploderar en stor fara.

Å ena sidan har alltså Citroën attraktiva priser på det som tyska tillverkare (och även Volvo) tar ganska svettigt betalt för. Å andra sidan paketeras tillvalen på ett sätt som inte passar alla.

Läs hela duellen mellan Citroën C5 Tourer och Volvo V70 i Vi Bilägare 13/09.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-30 19:26
Olof Rosenius (ej verifierad)

Varför inte byta namn på tidningen till "Vi Volvoägare"?

#2 • Uppdaterat: 2009-09-30 20:02
Emme (ej verifierad)

Konstigt hur en Volvo aldrig kan vinna ..
Hur vore det att växa upp istället?

#3 • Uppdaterat: 2009-10-02 12:55
Nalle (ej verifierad)

Intressant artikel som gärna fått vara 2 sidor längre. Skulle vilja veta lite mer om de integrerade bälteskuddarna och varför ingen slåss om mittplatsen i baksätet. Är de integrerade kuddarna ingenting att ha? Kan en vuxen sitta någorlunda bekvämt mitt i med bälteskuddar eller bilbarnstolar på ytterplatserna? Det fungerar med min gamla V70 -98, men det är trångt.

#4 • Uppdaterat: 2009-10-02 17:58
Tobbe (ej verifierad)

Volvo ÄR en bättre bil, sett till statistiken och priset. Sen får ju givetvis var och en bilda sig en uppfattning om resp märke och modell och själv välja sin bil. Men bara för att Volvo (som jag själv med lätthet skulle välja bland dom två) vinner betyder det inte att ViBilägare är partiska.

#5 • Uppdaterat: 2009-10-03 17:55
Roger (ej verifierad)

Vi Volvoägare var ett bra namn. Volvo har väl aldrig förlorat ett test i Vi Bilägare eller Teknikens Värld? Måste vara världens bästa bil.

#6 • Uppdaterat: 2009-10-04 11:56
Roland Ekman (ej verifierad)

Ingen tvekan om att C5 är ett bra alternativ till
Volvo, om Man inte är helt förblindad av Volvo, av
rent nationalistiska skäl, men C5 är inte heller någon dålig bil, och ekonomiskt är det säkert till
fördel för "Fransmannen. Säger en mycket nöjd
"Citroänägare" sen tjugo år.

#7 • Uppdaterat: 2009-10-05 21:52
Q (ej verifierad)

240 hästar!! Käns Volvo passé eller?

#8 • Uppdaterat: 2009-10-06 17:29
Glenn (ej verifierad)

Finfina bilar båda två, svårt val. Volvon har tokfin komfort, Cittran har i detta utförande troligen världens bästa framstolar. De båda kompletterar varandra fint!
Men visst är C5 en snyggare bil???
En som provkört båda två i jakt på ny tjänstebil...

#9 • Uppdaterat: 2009-10-07 00:29
Emme (ej verifierad)

Nya C5an är fin. Håller jag med dig om! Iaf till det yttre.
Sedan undrar jag vad "Q" pratar om? Så bara för att det kommer en ny motor med 240hästar nästa år så är Volvo slagen? Nämen! Vilket fullgod analys!
Förövrigt finns Volvo v70 med t6a på 285hästar men inte gör det C5 till en sämre bil för det. Väx upp istället.

#a • Uppdaterat: 2009-10-11 00:08
Q (ej verifierad)

Emme! C6 finns med 306 eller om det var 310 hk disel? Nej inte e det en fullgod analys. Men om jag jämför inredning komfort och hur C 6:an känndes i jämförelse med volvon (för det är den närmste referensen jag har) så vinner faktiskt Cittran på alla punkter. Sedan vet jag inte hur cittran står sig Hålbarhetsmässigt. Någon som har några uppgifter på detta??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.