Mazda ökar säkerheten i sina bilar. Nu ska Mazda6 undvika trafikolyckor - med hjälp av radar och övervakningssystem.
Mazda6 får mer säkerhetsutrustning. Ett radarbaserat varningssystem för fordon i döda vinkeln kompletteras med ett övervakningssystem av bakomvarande bilar som närmar sig både från vänster och höger sida.
Mazdas "Rear Vehicle Monitoring System", RVM, har två 24 GHz microvågsradarenheter med vidvinkel monterade under bakljusen. Dessa radarenheter varnar för bilar som närmar sig bakifrån om de har högre hastighet än 60 km/h. Dessutom varnar systemet för fordon i döda vinkeln.
RVM upptäcker både bilar och mindre fordon som motorcyklar när de närmar sig. Systemet fungerar på upp till 50 meters avstånd - och fungerar oberoende väder. Om föraren försöker svänga eller använda blinkersen när en annan bil är för nära börjar en varningslampa blinka och en varningssignal ljuder.
Systemet blir standard på Mazda6 Sport - och svensk premiär blir i början av februari 2009.
Mazdas "Rear Vehicle Monitoring System", RVM, har två 24 GHz microvågsradarenheter med vidvinkel monterade under bakljusen. Dessa radarenheter varnar för bilar som närmar sig bakifrån om de har högre hastighet än 60 km/h. Dessutom varnar systemet för fordon i döda vinkeln.
RVM upptäcker både bilar och mindre fordon som motorcyklar när de närmar sig. Systemet fungerar på upp till 50 meters avstånd - och fungerar oberoende väder. Om föraren försöker svänga eller använda blinkersen när en annan bil är för nära börjar en varningslampa blinka och en varningssignal ljuder.
Systemet blir standard på Mazda6 Sport - och svensk premiär blir i början av februari 2009.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.