Nya Ibiza delar i hög utsträckning innehållet under skalet med nya VW Polo. Design och inredning är emellertid Seats egna påfund.
Många tycker att utsidan också är lite piggare än Polons mer konservativa formgivning. Interiören upplevs däremot plastigare än i den tyska släktingen.
Den stora skillnaden finns under motorhuven.
Äldre teknik
Där Volkswagen Polo har en nyutvecklad dieselmotor med direktinsprutning av typen common rail, använder sig Seat av Volkswagengruppens äldre trecylindriga diesel med pumpdose teknik, en maskin som också återfinns under huven på bland andra Skoda Fabia.
Den gamla motorn är faktiskt starkare än den nya och har ännu bättre dragkraft på låga varv. Tyvärr har den också högre bränsleförbrukning och ger mycket mer buller och vibrationer än den nya common rail-motorn.
Direkt efter start knattrar motorn så hårt att man undrar hur länge den kommer att hålla ihop. Vid vissa varvtal sprider sig motorvibrationerna ända fram till föraren genom ratt, växelspak och pedaler.
Litet urval extrautrustning
Bränsleförbrukningen för Ecomotive-modellen har pressats genom flera åtgärder.
Luftmotståndet har sänkts genom att grillen i fronten satts igen och en ny spoiler placerats ovanför bakrutan. Sommardäcken är av extra lättrullande typ med extra högt lufttryck.
Växellådan har fått högre utväxling på trean, fyran och femmans växel.
Seat har också valt att begränsa vikten genom att minimera urvalet av extrautrustning för Ecomotive-modellen.
Till exempel går det inte att få helautomatisk klimatanläggning, delbart baksäte eller sollucka som tillval.
Pigg
Ekonomitrimningen har inte gått ut över bilens prestanda. Bilen är pigg och har inga problem att hänga med trafikrytmen. Den höga utväxlingen ger lågt varvtal och därmed också lågt kupébuller i motorvägsfart.
Bilen är förhållandevis bekväm. Stolarnas sittdynor är något korta för långbenta men ryggstöden är rejäla, fjädringen väl avvägd och däckbullret inte mer påträngande än i någon annan småbil.
Instrument och reglage är lätta att förstå och använda med en liten reservation för ansamlingen av knappar framför växelspaken.
Tuff konkurrens
Bilen är lättkörd och smidig i stadstrafik. Styrningen är både lättgående och exakt. Köregenskaperna är väldigt fina.
Bilen är underhållande på krokiga småvägar och väldigt stabil även i hög fart och vid dåligt väglag.
Ibiza fick högsta betyg, fem stjärnor, när den krocktestades av Euro NCAP. Antisladdsystem är standard men sidokrockgardiner kostar extra.
Bra rostskydd
Nya Ibiza har ett riktigt bra rostskydd som Vi Bilägares rostskyddsexpert premierat med betyget fyra av fem.
I slutänden faller bilen dock på priset. Seat har halkat lite snett och prissatt Ibiza Ecomotive 5 000 kr över konkurrenten Ford Fiesta Econetic och farligt nära Polo Blue-motion.
Den konkurrensen blir tuff för denna snåle spanjor.
Diskutera: Vad tycker du om Seat Ibiza Ecomotive?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Seat Ibiza EcomotiveBetyg
Relaterade bildspel
Pris, från kr: 162 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars, femsitsig halvkombi.
Mått, cm: L 405/B 169/H 144.
Tjänstevikt, kg: 1 165.
Släpvikt, kg: 1 000.
Motor: Trecylindrig dieselmotor med turbo. Cylindervolym: 1 422 cm3. Max effekt: 80 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 195 Nm från 1 800 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 12,9 s. Toppfart 177 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 3,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 98 g/km.
Konkurrenter: Ford Fiesta Econetic, VW Polo Bluemotion, Mini Cooper D.
Vad nytt? Extra snål Ibiza.
För vem? För den som vill åka billigt till varje pris.
Bra köp? Tyvärr, Ibizas dieselmotor är för stökig vilket gör syskonbilen Polo Bluemotion till ett bättre köp.
Plus: Låg förbrukning, fina köregenskaper, bra fjädringskomfort.
Minus: Knattrig dieselmotor, korta sittdynor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
På Seats hemsida går det dock att välja till "panorama soltak" till bilen. Men det kanske är fel?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.