Nästa artikel
På sommardäck i snökaoset
Ledare

På sommardäck i snökaoset

Publicerad 17 december 2010 (uppdaterad 17 december 2010)
"Det klagas ofta på oss vardagsbilister att vi är oförberedda på vintern. Samtidigt kan en annan trafikgrupp segla fram på sommardäck hela vintern."

Vintern slog till med full kraft på våra vägar för några veckor sedan med många dödade och ännu flera skadade som följd. Samt kraschade bilar för miljoner. Visst är det märkligt att vintern ska skapa ett sådant totalt kaos varje gång den infinner sig.

Det klagas ofta på oss vardagsbilister att vi är oförberedda på vintern, inte byter till vinterdäck i tid och så vidare. Visst är det sant i en del fall, men när jag snabbkollar med ett antal personer i min omgivning stämmer den bilden inte alls.

Vi får ju vinterdäckslagen predikad för oss varje höst och vår i media så det är hart när omöjligt att glömma vad som gäller.

Desto mera märkligt ter det sig att lagens öga inte riktas mot de trafikantgrupper som kan segla fram på slitna sommardäck hela vintern utan att stoppas. Jag tänker på den tunga trafiken, långtradare och bussar.

För dessa trafikens bjässar är det helt okej att köra på sommardäck bara det är fem (5) millimeter kvar av mönsterdjupet på dragbilen. På ett långtradarsläp räcker det med 1,6 millimeter.

Den som någon gång sett vilka kraftiga mönsterklackar det är i ett nytt lastbilsdäck inser lätt hur nerslitet det är när det återstår fem millimeter av mönstret. Trafiksäkert? Knappast, men det förklarar å andra sidan varför man så ofta kan se bussar och lastbilar stå och slira i nästan löjligt små backknäppar när det fallit lite nysnö.

Varför denna undfallenhet mot den tunga trafiken? Det har inte saknats ambitioner från myndigheternas sida. Norge är ett av få länder som har lag på att lastbilar och bussar ska ha vinterdäck runt om och Sverige ville gå samma väg. Tre gånger med några års mellanrum har frågan varit ute på remiss utan att regeringen fattat något beslut och nu verkar man ha gett upp.

Orsaken står nog främst att finna i starka protester från åkerinäringen. Ett annat skäl är att det saknas vinterdäck i lämpliga dimensioner för en del tunga fordon. Men är det ett tillräckligt starkt skäl för att ge upp hela frågan? Blir det en lag kommer det nog fram däck också, till gagn för trafiksäkerheten.

Diskutera: Vinterdäck till den tunga trafiken – ja eller nej?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-17 09:20
saabHenke (ej verifierad)

det finns ju vinterdäck till lastbilar både dubb och utan men grejjen är att om man har dubb så får man bara ha det på en axel. oftast på drivdäck. kommun bilar brukar ha det. jag har dubb fria vinterdäck på min långtradare
så länge man har farten uppe så går det bra men det är fortfarande svårt i backar och vid rödljus att komma igång...

#2 • Uppdaterat: 2010-12-17 09:24
Raymond K (ej verifierad)

Självklart ja, visst skall dom ha vinterdäck också

#3 • Uppdaterat: 2010-12-17 09:43
nuppe

Jag tycker att det är besynnerligt att åkerinäringen skulle vara negativa till vinterdäck.
Det vore ju en bra möjlighet att reducera konkurrensen från utländska åkare som ju ofta kör på slicks.

#4 • Uppdaterat: 2010-12-17 10:35
Nick Name (ej verifierad)

Problemet är att en tradare har drivning på en axel och med denna axel skall driva 50ton.

#5 • Uppdaterat: 2010-12-17 10:43
Anonymous (ej verifierad)

Det fokuseras på tok för mycket på drivningen. Det finns något som heter bromsning också! Och - inte minst - vindfaran, d.v.s. att lastbilsekipage lätt blåser av vägen. Riktiga vinterdäck runt om.

#6 • Uppdaterat: 2010-12-17 11:12
bilfreak (ej verifierad)

Det är skandal att ingenting görs! Att krocka med en lastbil eller buss i en personbil är lika med döden! Lastbilarna blir flera med åren också, det borde vara tvärtom! Frakta mera på järnväg!

#7 • Uppdaterat: 2010-12-17 11:28
Raymond K (ej verifierad)

Det är betydligt viktigare att få stopp på tunga lastbilar än att kunna gasa utan att det slirar.

#8 • Uppdaterat: 2010-12-17 12:43
Erik F (ej verifierad)

Visst är bromsning viktigast. Förra veckan gled jag rakt ut i en korsning mot rött ljus! Jag bromsade i god tid från ca. 30-40 km/h, men vad gjorde det när det var packad hal snö och is? Sen ska man kunna styra ekipaget också. 3-6 axlar vill rakt fram och en axel med två framhjul säger något annat - det är lätt att det blir understyrt då.

Varför ska lastbilschaufförer riskera sina och andras liv genom att köra på hårda och hala sommardäck? Svara på det, riksdagen!

#9 • Uppdaterat: 2010-12-17 12:52
Kloke Vicke (ej verifierad)

Att stå vid färjeterminalerna vid Trelleborg och Ystad och se utländska ekipage slira sig förbi är att se hur illa skötta dessa frågor är av våra myndigheter! Ingen lastbil borde få lämna färjeterminalen utan vinterdäck med minst 5 mm mönster kvar! Med sommardäck ligger de sedan på småvägar från dessa 2 städer och kräver assistans! Och dessutom utsätter de oss för livsfara! Varför händer inget på detta område, när problemen återkommer år efter år efter år! Varför kollas inte mönsterdjupen på dessa lastbilar av polisen innan de lämnar färjeområdet? Det gäller ju alla bilar!!

#a • Uppdaterat: 2010-12-17 13:31
Micke J (ej verifierad)

Givetvis skall det vara lag på vinterdäck för den tunga trafiken, både lastbilar och bussar.
Det finns troligtvis lobbyister hos åkerier och inom EU som ser kostnader med detta och inte fördelarna.

Jag har noterat att de som hämtar soporna i Stockholm kör på mösntrade däck, kanske vinterdäck. Lasten sopor värderas altså högre av det åkeriet än vad de aktörer som kör personer (bussar) och gods (lastbilar) gör.
Okej, sophämtningsfirmorna har väl i princip monopol och kan göra andra prioriteringar än konkuransutsatta åkerier och tex SL och långärdsbussar.

Hursomhelst, ja till vinterdäck för alla - hur påverkar vi politikerna i Sverige och Bryssel?

På samma tema med glimten i ögat: dubbförbud gäller väl även MC, moped och cykel? Hur är det med broddar på skorna på Hornsgatan, är det OK?
Och som skrivet tidigare, vad gäller för snöröjningfordonen (dubb, kedjor)?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.