Fartkameror har blivit en lukrativ affär för staten.
65 000 bilister fastnade på bild och fick böta förra året mot drygt 5 000 för fem år sedan, en ökning med hela 1 300 procent. Exakt hur mycket det handlar om i reda pengar är oklart men eftersom en enda bot kan kosta "syndaren" upp emot
4 000 kronor så inser man att det handlar om hundratals miljoner kronor. Tusentals av dessa fartböter kan vara utfärdade på felaktiga grunder, enligt en avslöjande artikel i Dagens Nyheter
Det visar sig nämligen att kamerorna inte är att lita på och kan mäta fel med flera kilometer. Reflexer, extrema väderförhållanden, vibrationer och en del annat kan få radarsignalerna att ge felaktiga utslag.
Att den här utrustningen, som dessutom skjuter på "rörliga mål", inte har millimeterprecision har man väl förstått, men det verkligt upprörande i sammanhanget är att polisen och ansvariga myndigheter inte har tagit höjd för det - felmarginalen som dras av är enligt uppgift ynka en kilometer.
Naturligtvis är myndigheterna medvetna om det här problemet och företaget som levererar kamerorna har givetvis egna tester som exakt visar hur det ligger till men de redovisas inte.
Det är hemligstämplat med hänvisning till företagssekretess.
Hur stark den sekretessen är kanske vi får anledning att återkomma till om någon av de som fällts för en marginell fortkörning orkar ta besväret att pröva saken rättsligt.
Det enda rimliga i rådande läge är att höja felmarginalen till åtminstone fem kilometer/tim.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag fastnade i en mobil kamera i oktober förra året och skulle ha kört i 61 km/h på en 50-sträcka. Men jag vet att hastighetsmätaren låg precis mellan 55 och 60, och att GPS:en i det läget samtidigt visar runt 52-56 km/h. Vid fotoögonblicket blåste det kraftigt och mängder med löv virvlade i luften. Jag är säker på att jag råkade ut för det fenemon som Frendin tar upp.
Till min lycka var bilden så dålig (tacka f-n för det i det usla vädret!) att jag vägrade kännas vid min roll i "fortkörningen" och ärendet lades ner.
Eftersom jag inte litar helt på teknikens ofelbarhet och det hopplösa i att neka, så fäller jag alltid ner solskydet när jag passerar en fartkamera. Förmodligen är jag en större trafikfara under de sekunderna än om jag kört någon km/h för fort. Dessutom hattas det med hastigheter upp och ner så man är inte säker på vad som gäller om man inte ser en fartskylt alldeles vid kameran
Dessutom är det väldigt många som stampar på bromsen och håller 60-70 förbi kameror på 90-väg, för att sen gasa på igen. Varför gör man så? tror de att de får något tillgodo inför framtida fortkörningar?
Jag litar inte heller på fartkamerornas noggranhet. På vägstäckor med kameraövervakning kör jag alltid 10-20 km/h under hastighetsbegränsningen, för att vara på den säkra sidan. Tidsförlusten är ju ändå marginell, det spelar ingen större roll om man kör 70 km/h eller 90 km/h.
Så på ett vis kan man ju säga att syftet med kamerorna uppnås, dvs att man sänker hastigheten.
It in not the fart that kills, it´s the smell
Och samtidigt skapar du irritation bakom dig som leder till onödigt våghalsiga omkörningar! Kör som det är skyltat om det går så blir klimatet mellan bilisterna väsentligt bättre.
GÖSTA: Och samtidigt skapar du irritation bakom dig som leder till onödigt våghalsiga omkörningar! Kör som det är skyltat om det går så blir klimatet mellan bilisterna väsentligt bättre.
Gösta: för att inte tala om miljöförsämringen med ideliga inbromsningar/accelarationer
"Buhuhuuuuu! Jag får böta om jag bryter mot lagen tillräckligt mycket (3 km/h)! Låt mig få bryta litet mer (5 km/h)!"
Bilar är, hör och häpna, försedda med utrustning som gör att föraren själv kan bestämma hur fort han kör. Vill han ha större marginal så kan han själv skaffa sig det genom att sänka farten. Siffran som står på skylten i vägkanten är ingen påbjuden hastighet - det är ett förbud; den övre gränsen. Kör du snabbare än så, så beter du dig straffbart. Får du inget straff då så beror det på tur, att ingen/inget såg dig. Det är inget bevis för att du har gjort rätt. Väljer du att ligga på den lagliga gränsen så tar du en risk helt på eget ansvar, och då finns som sagt ändå en teknisk marginal på 3 km/h i kameran för mätfel. Införs en 5 km/h-marginal så kommer folk bara att höja farten ytterligare och sedan gnälla ändå. (Svenska fortkörare har ingen yrkesstolthet! ;)) Den undre gränsen går där du blockerar annan trafik (d.v.s. du kör långsammare än ett LGF-fordon, samt förhindrar omkörningar).
Nej, inför ett tyskt, civiliserat system i Sverige. Mer än 0 km/h över angiven gräns = böter. Max är max, punkt. Inget trams, ingen prutmån, inget patetiskt gnäll. Samtidigt är fartgränserna både högre och lägre i t.ex. Tyskland, beroende på vägens beskaffenhet. Dessutom har civiliserade länder levande poliser på vägarna istället för bara kassaapparater (kameraskåp). Ett kameraskåp kan inte rycka körkortet från folk som begår verkligt allvarliga brott, som att inte hålla avståndet.
Skattesänkningar skall ju financieras!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.