Nittonhundrasextiosex köpte vår familj sin första bil; en grön Saab herrgårdsvagn. Nu i efterhand kan jag inte begripa hur vi fick plats. Pappas rullstol, resväskor med packning för en hel sommar, skrivmaskin och trädgårdsmöbler. Men på något sätt gick det, och vi rullade iväg på långa resor och stora äventyr (i Västerbottens inland).
I rättvisans namn redovisar jag här inledningsvis mina privata nostalgiska skäl när jag sörjer över att Saab nu slutligen gått i putten.
Jag kommer aldrig, så länge jag går på denna jord, förlåta vår regering för detta sjabbel. Okej, andra har sannerligen under många år slarvat med företaget men, och just därför tänker jag, varför kunde inte våra folkvalda ledare ta och liksom... leda? Kliva in och säga: ”Aja baja inte förstöra allt som ni har byggt upp!” Till och med ungarnas dagisfröknar vet ju när det är dags att gå in och bryta.
Nu är risken att teknik, år av förvärvad ingenjörskunskap och lång tradition av trogen och skicklig arbetskraft skingras för vinden. Mycket kommer att köpas upp av stenrika kinesiska affärsmän och andra hugade spekulanter som bara gått och väntat på att exakt just detta skulle hända, så att de kan komma in med sina skambud.
Hur ända in i glödheta tändkulan kunde politikerna låta det gå så här illa? Det krävs ingen nationalekonomisk examen för att begripa hur långt ett regeringsansvar sträcker sig.
Självklart kan inte näringsministern rädda alla företag som med berått mod skjuter sig själva i foten och strular till det. Det är ju trots allt våra, medborgarnas skattepengar som ska användas. Men, i Saabs fall har man tillåtit detta långsamma sönderfall pågå under lång tid för öppen ridå.
Det går inte att överblicka skadeverkningarna av att ett så stort företag med denna enorma kunskapsresurs tillåts dö. Skammens rodnad ska sänka sig över Rosenbad och jag är övertygad om att historiens dom kommer att vara hård.
En känsla av ”vad i hela friden tänkte de på?” kommer för alltid att förknippas med dem som i beslutsfattande ställning passivt satt och såg på medan Saab sjönk till botten.
Jag tror faktiskt att detta hade hänt vilken regering vi än hade haft. Vänster, höger eller mittemellan. Det här är liksom mer av en politikergrej. Politisk prestige har fått gå före enkelt förnuft och vilja att hitta en utväg ur problemet.
Säkert har flera i regeringskansliet suttit och tänkt, ”Herregud så här kan vi inte ha det, vi borde kanske egentligen...” men sedan hejdat sig och ”...men å andra sidan, hur skulle det se ut”.
Dagens politiker satsar mer på att visa beslutskraft, som i det här fallet var ett styvnackat nej, än att nå fram till en praktisk lösning. Beslutskraft ser nämligen väldigt bra ut bra ut i protokollen och utstrålar starkt ledarskap.
Det som nu har hänt är dåligt ledarskap, bedrövligt och rent ut sagt åt pipsvängen. Man startar nämligen inte upp ett så komplicerat teknikföretag igen i en handvändning.
Många större länder har sett på oss med avund och undrat hur lilla Sverige lyckats komma fram med två bilmärken. Det är ur internationellt perspektiv en enastående och ofattbart imponerande prestation.
Hur våra folkvalda ledare kunde tillåta att Saab slarvades bort är en nästan lika imponerande bedrift.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
@johan Norberg:
VÄLDIGT bra skrivet av dig och det är verkligen en SKAM av regeringen att låta SAAB konka och låta 10 tusentals arbetstillfällen att gå förlorade. Regeringar i andra länder har stöttat sina egna bilfabriker med storta subventioner under en kort tid tex japans, Tysklands, Frankrikes, Italiens och USA. I japan har jag läst att t om deras egen Riksbank håller en för LÅG valutakurs för att I ALLT stötta sin egen produktion av allt från deras Riskokare av olika märken och elektronikindustri. I Sverige gör regeringen INGENTING! Shame on us eller om man så vill "Don´t them other, shame on you, Sweden"!
Oj, ett ord förll vistt bort så här ska det stå:
"Don´t blame other, shame on you, Sweden"!
Lustigt att de styrande i Sverige tyckte att Carnegie bank var så viktigt att de var tvungna att stödja och ta över den? Hur samhällsekonomiskt var det? Jag tror inte att den lilla banken var strukturellt viktig för Sverige, och jag tror att färre jobb hade gått förlorade om Carnegie hade gått i konkurs än när SAAB nu gör det. Däremot hade säkert "fel" personer/institut gjort ekonomiska förluster, och satte därför igång en räddningsaktion.
Nu tycker jag att vi i Sverige ska arbeta för en GM-bojkott. Köp inte GM-produkter, inklusive Opel och numera tyvärr PSA-koncernens bilar Citroen och Peugeot. Att GM dessutom ger ekonomiskt stöd till Heartland som i sin tur ägnar sig åt lobbying för att förneka mänsklig klimatpåverkan.
Nä, nu får ni väl skärpa er.
Att skylla SAAB's förfall på regeringen är väl helt idiotiskt.
Jag tycker TopGear's minnesprogram över SAAB sammanfattade det otroligt bra. GM gav SAAB en plattform och riktlinjer för vad man skulle göra.
SAAB skiter fullständigt i detta och utvecklar en mycket dyrare bil än tänkt.
Bilarna täckte ju inte ens utvecklingskostnaderna.
Att staten skulle sedan stötta denna otroligt dyra AMS-verksamheten. Nä, vi kan använda våra statliga pengar på bättre sätt.
Om nu SAAB var ett så otroligt bra företag som ni vill påstå, varför var det inga av de stora tillverkarna som ville köpa det?
Så ni anser att inga företag i Sverige får gå i konkurs, för då skall staten gå in med pengar. Det funkar inte.
Vi har ett bilmärke Volvo, som går bra dessutom. Det räcker gott.
LC4ever, "Vi har ett bilmärke Volvo, som går bra dessutom. Det räcker gott."
Vilka vi?
Det är ju kinesiskt!
Sedan måste du komma ihåg att den bil som Saab utvecklade skedde under GMs kommando och efter deras regler, den finns ju också som Buick och det var inte den bil Saab ville ta fram!
Jag tycker att det var väldigt bra skrivet av Johan Norberg och det sammanfattar säkert det som många tänkt under en lång tid.
Johan Norberg, det här var ett riktigt lågt inlägg...! Jag upphörs inte över att förvånas att människor är korttänkta men att en skribent för en motortidning väljer att avslöja vart han står politiskt blir ju på gränsen till pinsamt.....
Varför skulle regeringen ha satsat pengar i ett förlustföretag som inte uppvisat vinst år ut och år in, är det något vi ska satsa pengar på.....?
Är du så naiv att du tror att regeringen skulle kunna vända förlusten till vinst....?
Om nu Saab skulle gå en ljus framtid till mötes, varför står det inte hundratals förmögna investerare i kö för att göra världens klipp.....? Vem skulle vilja missa den chansen att göra ett klipp.....?
Det här var bara löjligt politiskt skitsnack....! Skärp till er...!
@Saabnisse:
Riktiga Volvo är inte kinesiskt utan svenskt och nog tillverkar de bilar, närmare bestämt lastbilar.
@johafor:
Man räddade inte Carnegie bank, man avvecklade det kontrollerat och sålde ut tillgångarna och namnet.
1) Här ventileras det partipolitik från vissa. Sådana som ogillar en borgerlig regering passar nu på!
2) Blanda inte ihop Carnegie med ett bilföretag. Ett fall för Carnegie hade fått allvarliga konsekvenser för hela den finansiella sektorn.
3) Jag tror att artikelförfattaren kraftigt överdriver Saabs betydelse. Saab är inte så unikt och tekniskt "överlägset" som texten vill göra gällande.
4) Visst, jag kan till vissa delar också tycka att regeringen kunde ha gjort mer, men till vilken nytta? Blivit ägare till ett företag som gör miljardförluster varje år?
Nej, den absolut enskilt största boven i "dramat" är GM som såg till att skriva sådana avtal att en försäljning av Saab i praktiken blev omöjlig. Det har ju nu visat sig att GM hade vägrat gå med på en försäljning oavsett vad Muller hade kommit upp med för deal. Det var alltså främst GM som grusade Saabs möjligheter - och detta tror jag att regeringen insåg tidigt.
Det var min syn på saken.
gmo, du har helt rätt, jag glömde totalt bort LV, jag var fokuserad på PV, eftersom det var vad Saab tillverkade.
Sedan tuggas det som vanligt om att Saab gjort miljardförluster år efter år.
Det är något som vi inte har en aning om.
Så länge GM var ägare vet vi inget om hur pengarna fördelades inom koncernen.
Det är endast under VMs tid som man är säker på att pengarna försvann rejält.
Man kan ju jämföra med Opel/Vauxhall som trots god försäljning av många modeller ändå visar röda siffror.
Eller jämför med Volvo LV som trots god vinst inte betalar en krona i skatt i Sverige.
Internationella företag har alltid möjlighet att betala skatt där det är mest lönsamt.
leifer, jag skulle gärna ta del av några exempel.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.