Nästa artikel
Volvofack träffade Geely
Nyheter

Volvofack träffade Geely

Publicerad 20 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Volvofackens möte med Geely beskrivs som öppet och konstruktivt. Huvudbudskapet från Geely var att den svenska verksamheten ska behållas intakt.
På torsdagen var en delegation på åtta personer från Geely, inklusive ordförande Li Shu Fu, på Hisingen i Göteborg för att träffa fackliga representanter på Volvo Personvagnar.

Enligt Ekot varade mötet i en timme och 40 minuter och det bjöds på mineralvatten, kaffe och bananer.

Ã-ppet och konstruktivt
Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerna, beskriver mötet som öppet.

- Ordförande Li sade att han lyssnar på oss fackliga representanter, hur vi uppfattar det hela, och att det är viktigt för om affären ska bli av. Det tyder på att man vill ha öppenhet och en bra dialog. Det kändes bra, säger Magnus Sundemo till TT.

Magnus Sundemo berättar också att han fick ställa frågor och fick en del svar.

- Nu får vi syna svaren och förstå dem, säger han.

Även Sören Carlsson, ordförande på Unionen, tycks vara positiv.

- Det var ett konstruktivt möte och mycket öppnare än väntat, säger han till GP.

Geely behåller svenska fabriker

Det huvudskapliga budskapet från Geely uppges ha varit att verksamheten som finns i Sverige i dag ska stanna.

- Man säger att man ska behålla strukturen som den ser ut med de fabriker vi har i Olofström, Skövde, Floby, Göteborg och även produktionen i Torslanda och Gent och att man har för avsikt att expandera den ifrån dagens volymer uppåt, säger Glenn Bergström, IF Metall, till Ekot.

- Man har också sagt att man tänker sig att behålla konstruktion och utveckling här i Sverige och kontoret för det i Göteborg, och att bolaget och dess huvudkontor kommer att vara här i Sverige.

Mikael Sällström, ordförande för IF Metall, säger till GP att han fortfarande är "fortsatt skeptiskt avvaktande".

- Det viktigaste för oss är att Li Shufu lovade att man ska utnyttja den kapacitet som finns, att produktionen i Torslanda ska fyllas upp till rimlig nivå, säger han.

Finansiering oklar
Även om mötet kan ses som ett steg framåt är affären långt ifrån klar.

Fackrepresentanterna pekar framför allt på att man inte fått besked angående Geelys finansiering, de anser sig inte veta om kineserna är tillräckligt finansiellt starka för att driva ett företag som Volvo.

- Så länge inte en "deal" är gjord så är ingenting färdigt. Det har vi lärt oss i GM-fallet med situationen där med Opel. Så, så länge dörren inte är stängd kan det finnas en möjlighet, säger Magnus Sundemo till Ekot.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-21 04:14
Fredrik Carlsson (ej verifierad)

Asien är en mycket intressant kontinent med många intressanta länder som ex. Kina.
Detta är en otroligt komplex affär som varje självutnämnd expert bör avrådas att säga för mycket om.
Det kan bli riktigt bra, men det kan också bli riktigt dåligt.
Volvo är ett starkt varumärke på sin sida av atlanten.
Man skall också veta att det finns många dåliga varumärken.
Man skall också veta att det finns många mycket större varumärken än volvo men också andra bra bilproducenter.
Alla varumärken försöker stå upp för något dom är grundade på.
I princip har jag inget emot Kinesiskt eller Indonesiskt eller Isländskt eller norskt ägande osv.
Det handlar om att ägarna vårdar dom Svenska värderingarna som trots allt är välgrundade.
Som ex. att volvo skall vara lite mer än andra bilar i mängden, som långmilare, krocksäkra, bra dragbilar, bra rostskydd, lätta att meka med, robusta konstruktioner, bra stolar och mycket mer.
Det är lätt att köpa upp ett varumärke och sen göra grus av det i profit intresse , som amerikaner utan förståelse ofta gör, hoppas Kineserna förstår bättre volvos värde och sätter volvo högt på agendan så det inte bara blir blaj.... och en ointressant dussinbil i mängden som börjar sälja dåligt med arbetslösa volvobyggare.
Visst det finns en handfull andra bilar som också är unika utan att rammla in i dussin gänget med billig eller dyr prislapp. Men ni måste inse även om ni tycker att volvos bilar är dyra så får ni oftast mer för pengen....
Ägarna och konstruktörerna osv är väldigt dåliga på att synas och förmedla några budskap , så andra får göra det åt dom.
tack för ordet

#2 • Uppdaterat: 2009-11-21 10:21
Peter i Sydney (ej verifierad)

Jag tror inte att ett kinesiskt ägande skulle nödvändigtvis försvaga Volvos anseeende och varumärke. Jaguars och Landrovers varumärken har inte försvagats av indiska Tatas ägande. Jag tror att Geely skulle förmodligen låta Volvo ta över kostruktion av vissa delar av deras kommande modeller liksom Proton har gjort med Lotus. Proton har gjort ett stort nummer av att Lotus har stått för chassit.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.