Nästa artikel
Geely har pengarna
Nyheter

Geely har pengarna

Publicerad 27 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Geely har finansieringen klar och vill köpa 100 procent av Volvo, det säger en talesman för den kinesiska biltillverkaren i dag.
Det är imorgon exakt en månad sedan Ford meddelade att Geely är förstaval i förhandlingarna om Volvo Personvagnar.

Finansiering klar
Nu berättar Yuan Xiaolin, en talesman för Geely, till Bloomberg News att all finansiering för en eventuell affär finns på plats.

Dessutom säger han att Geely kommer att lägga ett bud för att köpa 100 procent av Volvo.

14 miljarder
En summa som kommit på tal i dessa sammanhang är att Geely erbjuder 14 miljarder kronor för Volvo. Dessa siffror är dock obekräftade.

Tyst från övriga spekulanter
I måndags kunde Vi Bilägare rapportera om att konsortiet Crown under denna vecka kommer att lägga ett bud på Volvo. Detta skulle innebära att Geely i detta sena skede i förhandlingarna får en ny konkurrent..

Men sedan dess har det varit tyst från Crown.

Inte heller den tidigare spekulanten Konsortium Jakob har offentliggjort något bud.

Diskutera: En affär med Geely tycks komma allt närmre. Bra eller dåligt?
Testvinnaren slutsåld

1. Det blir ingen solklar seger för VOLKSWAGEN i den här matchen, där så mycket kretsar kring vilken räckvidd på el som kan förväntas. I så måtto är Passat GTE faktiskt sämst i trion så det vill till att spekulanten gått igenom sina körmönster ordentligt för att verkligen kunna dra fördel av el- och hybriddriften till vardags. Bortsett från den något begränsade elräckvidden är GTE en högst behaglig och komplett bekantskap. Den går och är som andra bensindrivna Passatvarianter och har bättre fjädrings- och rörelsekomfort än Optima och Outlander, dessutom lägre ljudnivå. Utrymmen, utrustning, mängder av attraktiva ”paket” och modern känsla i stort och smått är andra fördelar.

2. Det är lätt att gilla KIA för det attraktiva priset, det enkla handhavandet, utrustningsnivån och utrymmena, särskilt i baksätet. Körupplevelsen är måttlig och att det inte går att köra klimatanläggningen med enbart eldriften inkopplad är ett rejält minus.

3. Att MITSUBISHI är ensam om sin karosstyp i rimlig prisklass är en framgångsförklaring, men dessutom är hybridsystemet utmärkt och fyrhjulsdriften nu klart förbättrad. Bra utrymmen och utrustning, helheten är ändå att bilen som sådan känns rätt gammal.



 

Kommentar av Fredrik Diits Vikström, testförare:

Extremt förmånlig som tjänstebil och supersnål med rätt körmönster. För vissa är laddhybriden rena jackpotten. Men vilken ska man välja? Outlander går bort för mig, hyb-ridsystemet funkar bra men bilen i övrigt känns ganska mossig. Optima går längst på el men att klimatanläggningen är beroende av bensinmotorn gör att lite av poängen går förlorad. Passat är den sammantaget bästa bilen, även om elräckvidden är i kortaste laget. Jag tar nog den ändå.

Kommentar av Calle Carlquist, testledare:

För den som har passande körmönster är det busenkelt att gilla laddhybrid-idén. Outlander är klart förbättrad och fortfarande ensam i sitt slag, men den fina drivningen skulle behöva en modernare bil i övrigt. Kia är en lättillgänglig, bussig bil som känns helt tillfyllest till vardags men särskilt sofistikerad är Optima inte. VW har ett brett ”driftspektrum” och känns rätt lyxig i sammanhanget, med komfort och modernitet av högre klass. Den väljer jag.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-27 12:41
Jens Lind (ej verifierad)

Det som är bra är att det äntligen kan bli klart.

#2 • Uppdaterat: 2009-11-27 13:04
EMILSSON (ej verifierad)

Hoppas det blir av, är så jävla trött på tjatet om vem som ska köpa Volvo och Saab.

#3 • Uppdaterat: 2009-11-27 20:03
Sven Gyltén (ej verifierad)

Volvo och SAAB! Alla trumfkort har kineserna i sina händer. Denna nation är nu kanske den starkaste vi kan skåda i världen. De behärskar snart alla viktiga områden inom alla branscher. Deras finansiella styrka är enorm. Snart för västvärlden bara se på.

#4 • Uppdaterat: 2009-11-28 20:33
Larsson (ej verifierad)

Dåligt, jag tycker inte om Kina. Kopierar, respekterar ej utländska patent, bedriver slavarbete och bidrar till ÖKADE utsläpp genom att inte bry sig eller lära sig av misstag. Det som kommer hända är vad jag tror att Saab kursar, dock så kommer fabriken i Trollhättan att tas över av andra. Nya arbetstillfällen dvs. Volvos fabrik (om Geely tar över) kommer att läggas ner och flyttas till Kina på sikt. En marknad öppnar sigi Kina men vem vinner på det? Inte är det Sverige iaf utan vinsten går direkt till dom i Kina Det är med sorg jag ser på när den Svenska fordonsindustrin fallerar men så ligger det till tyvär!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.