Om Geelys köp av Volvo blir verklighet är kinesernas plan att dubbla Volvos försäljning - till en miljon bilar om året.
Amerikanska tidningen Wall Street Journal kommer i dag med information som med svenska ögon sett är mycket intressant.
Från en källa som står Geely nära har tidningen tagit del av kinesernas affärsplan för Volvo som baserar sig på att märkesförvärvet blir verklighet.
Tillverkning kvar i Sverige
I planen ingår bland annat att Geely ska överlåta komplicerad konstruktion till Volvos svenska verksamhet, ett besked som förmodligen tas emot väl av anställda i Torslanda.
Dessutom avslöjar Wall Street Journal att Geely planerar en ny Volvofabrik i Kina med en årlig kapacitet på 300 000 bilar. Med en sådan fabrik tror Geely att den globala försäljningen kan öka till nära en miljon fordon om året - inom en period på fyra eller fem år.
Från 400 000 till en miljon
I dag är Volvos försäljning ungefär 400 000 om året, alltså skulle Geelys kalkylerade ökning innebära en fördubbling.
Förra året sålde Volvo 12 600 bilar i Kina. De siffrorna tror Geely ska gå att höja till upp emot 200 000 bilar.
Nya större och lyxigare Volvomodeller
Som om inte det vore nog skriver tidningen att Geely ska utveckla två eller tre större och lyxigare Volvomodeller under de närmaste tre eller fyra åren.
Men även om gräset tycks vara grönare på Geelys sida återstår förhandlingarna med ägaren Ford. Trots att Ford meddelat att Geely är ett förstahandsval i förhandlingarna är affären långt ifrån klar.
Frågor om teknik fortfarande olösta
Wall Street Journals källa menar att en fråga som ännu inte är löst är vilken teknik som Ford ska överlåta till Geely.
Dessutom finns frågetecken angående hur Ford kommer att fortsätta använda Volvoteknik och hur Ford och Geely ska hantera eventuella konflikter om tekniken i framtiden.
Diskutera: Vad tror du om Volvos framtid med kinesiska ägare?
Från en källa som står Geely nära har tidningen tagit del av kinesernas affärsplan för Volvo som baserar sig på att märkesförvärvet blir verklighet.
Tillverkning kvar i Sverige
I planen ingår bland annat att Geely ska överlåta komplicerad konstruktion till Volvos svenska verksamhet, ett besked som förmodligen tas emot väl av anställda i Torslanda.
Dessutom avslöjar Wall Street Journal att Geely planerar en ny Volvofabrik i Kina med en årlig kapacitet på 300 000 bilar. Med en sådan fabrik tror Geely att den globala försäljningen kan öka till nära en miljon fordon om året - inom en period på fyra eller fem år.
Från 400 000 till en miljon
I dag är Volvos försäljning ungefär 400 000 om året, alltså skulle Geelys kalkylerade ökning innebära en fördubbling.
Förra året sålde Volvo 12 600 bilar i Kina. De siffrorna tror Geely ska gå att höja till upp emot 200 000 bilar.
Nya större och lyxigare Volvomodeller
Som om inte det vore nog skriver tidningen att Geely ska utveckla två eller tre större och lyxigare Volvomodeller under de närmaste tre eller fyra åren.
Men även om gräset tycks vara grönare på Geelys sida återstår förhandlingarna med ägaren Ford. Trots att Ford meddelat att Geely är ett förstahandsval i förhandlingarna är affären långt ifrån klar.
Frågor om teknik fortfarande olösta
Wall Street Journals källa menar att en fråga som ännu inte är löst är vilken teknik som Ford ska överlåta till Geely.
Dessutom finns frågetecken angående hur Ford kommer att fortsätta använda Volvoteknik och hur Ford och Geely ska hantera eventuella konflikter om tekniken i framtiden.
Diskutera: Vad tror du om Volvos framtid med kinesiska ägare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
På nåt sätt känns det lika äkta som Chevrolet Matis.
För ungefär 50 år sedan köpte BMW en bilfabrik med namnet Glas, vilken tillverkade mer avancerade bilar än BMW. (Toppfart 200km/h). Många förutspådde katastrof, men det blev succe ochvi i dag vet vi vilka fina bilar de gör i Bayern.
"The show must go on"
Bilar med namnet Volvo kommer säkert att finnas kvar men varken konstruktion eller produktion kommer att ske i Sverige om säg 5 eller 10 år.
Risken finns att det blir en ny Continental-Gislavedhistoria. Tyskarna köpte upp däckfabriken i Gislaved med löften om guld och gröna skogar. Tio år senare stod Gislaved med byxorna nere o rumpan bar i snålblåsten. Hoppas att det inte blir så med Volvo. Hoppas hoppas!!
Volvo PV behöver en stark, långsiktig och internationell ägarkonstellation.
Geely är ett varumärke längst ner i botten som på sin hemsida bl.a. marknadsför sig som Awarded as "Best China's Automobile Brand in the Syrian Market". En koppling till Geely riskerar att bli en fullständig katastrof för varumärket Volvo.
Gustav
Det fanns en avgörande skillnad.
När BMW köpte Glas hade de tillverkat bilar åtskilligt längre än Hans Glas som var mest känd för Goggomobil.
Glas tog fram ett par vackra modeller som tyvärr fick företaget på obestånd och därför blev det sålt till BMW.
Man kan ju jämföra med Europas största personbilstillverkare på 1950-talet, Karl Borgward, som av ungefärd samma anledning blev av med sitt företag och dess stolthet nya Isabella till BMW som återuppstod som 1500-2000.
Geely har bara tillverkat bilar i 11 år, men Volvo i 81!
Jag har, som säkert framgått av mina tidigare insändare, aldrig trott på Geely som något gott för Volvo.
För märket och tekniken är det helt säkert ok för Volvo, det är väl det Geely vill åt, men för tillverkningen av Volvo i Göteborg och Gent tror jag det är en katastrof.
Säkert blir en del kvar ett tag i Sverige, men ganska snart kommer det säkert att hamna i Kina.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.