I ett försök att nå en yngre publik marknadsför Volvo modellerna C30 och XC60 i nya vampyrfilmen New Moon.
Under fyra minuter i filmen Twilight från förra året exponeras en silverfärgad Volvo C30 som körs av huvudpersonen, och tillika vampyren, Edward Cullen.
Baserad på ungdomsroman
Filmen är baserad på Stephenie Meyers ungdomsroman med samma namn och handlingen kretsar kring den omöjliga kärleken mellan människan Bella och vampyren Edward.
Förutom produktplaceringen i själva filmen spelade Volvo också in kompletterande reklamfilmer.
Succé enligt Volvo
Enligt Volvo var exponeringen en succé eftersom man ansåg sig ha nått en yngre publik. Efter filmen dök det bland annat upp tröjor med trycket: "Glöm en prins med häst - jag vill ha en vampyr med en Volvo".
Redan innan filmens premiär "översvämmades" Volvo, enligt egen uppgift, med förfrågningar om C30.
Nu även med XC60
Nu är det dags för filmens uppföljare, New Moon. Den 20 november är det Sverigepremiär.
Vampyren Edward tycks ha blivit lite äldre eftersom han nu förutom C30 också kör XC60. I filmen är Edward endast 17 år, och det kanske är lite konstigt att en 17-åring kör en suv som XC60?
Med det finns en förklaring till detta, Edward förvandlades nämligen till vampyr när han var 17 år och är egentligen över hundra år gammal.
Volvo står för säkerhet
I en ny reklamfilm finns ett textat budskap som uppenbarligen ska passa in på både Volvo och filmens huvudkaraktärer:
“There's the power to stand up for what you believe in. And above all, there's keeping what's most important to you safe.
Om filmens publik kommer att vallfärda till Volvohandlare runtom i världen återstår att se.
Diskutera: Har Volvo hittat rätt målgrupp?
Se den nya reklamfilmen:
Baserad på ungdomsroman
Filmen är baserad på Stephenie Meyers ungdomsroman med samma namn och handlingen kretsar kring den omöjliga kärleken mellan människan Bella och vampyren Edward.
Förutom produktplaceringen i själva filmen spelade Volvo också in kompletterande reklamfilmer.
Succé enligt Volvo
Enligt Volvo var exponeringen en succé eftersom man ansåg sig ha nått en yngre publik. Efter filmen dök det bland annat upp tröjor med trycket: "Glöm en prins med häst - jag vill ha en vampyr med en Volvo".
Redan innan filmens premiär "översvämmades" Volvo, enligt egen uppgift, med förfrågningar om C30.
Nu även med XC60
Nu är det dags för filmens uppföljare, New Moon. Den 20 november är det Sverigepremiär.
Vampyren Edward tycks ha blivit lite äldre eftersom han nu förutom C30 också kör XC60. I filmen är Edward endast 17 år, och det kanske är lite konstigt att en 17-åring kör en suv som XC60?
Med det finns en förklaring till detta, Edward förvandlades nämligen till vampyr när han var 17 år och är egentligen över hundra år gammal.
Volvo står för säkerhet
I en ny reklamfilm finns ett textat budskap som uppenbarligen ska passa in på både Volvo och filmens huvudkaraktärer:
“There's the power to stand up for what you believe in. And above all, there's keeping what's most important to you safe.
Om filmens publik kommer att vallfärda till Volvohandlare runtom i världen återstår att se.
Diskutera: Har Volvo hittat rätt målgrupp?
Se den nya reklamfilmen:
Se reklamfilm från förra året:
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.