Nästa artikel
Volvo är säkrast i verkligheten
Nyheter

Volvo är säkrast i verkligheten

Publicerad 3 september 2013 (uppdaterad 6 februari 2014)
Volvos stora modeller från 2007 och framåt, visar sig vara nära 60 procent säkrare än medelbilen i Folksams rankning ”Hur säker är bilen? – 2013”.

Sedan år 1984 har försäkringsbolaget Folksam rankat bilarnas säkerhet utefter utfallet i verkliga trafikolyckor. Varje år hanterar Folksam drygt 50 000 trafikskador. Av det underlaget drar man slutsatsen att vilken bilmodell man färdas i, har en avgörande betydelse för utfallet av en olycka.

I årets rapport rankas 238 bilmodeller och Volvo V70, S80, S60 och V60 från 2007 års modell och framåt, bedöms vara överlägset säkrast. Marginalen till listans tvåa, Honda CR-V 98 – 06, är 12 procent. Skillnaden uppges aldrig varit större i någon tidigare upplaga av rapporten.

Topplistan                                               % bättre än genomsnittet
Volvo V70/S80/S60/V60 07-                  59
Honda CR-V 98-06                                 47
Volvo V70/S80/S60 00-06                      46
BMW 5-serie 04–09                                 44
Audi A4 01-07                                        43
Mitsubishi Galant 97-03                          42
VW Passat/CC 08-                                   42
Volvo XC90 02-                                       42

Mer om Folksams rapport kommer i Vi Bilägare nummer 13/2013 som utkommer den 25 september.

Diskutera: Tror du att Folksams säkerhetsrankning stämmer överens med verkligheten?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2013-09-03 22:27
Raphael

"Hastighetsfördelningen följer samma mönster, oavsett märke Rille. Det får du förklara för Raphael (som inte gillar att diskutera med oss andra här i tråden),"

Nu ser ni varför jag inte diskuterar med AL. Trots att jag redan två gånger har poängterat att jag inte har uttryckt något om hastigheten, så utgår ändå AL från att jag skulle ha gjort det. Jag diskuterar inte med människor som inte läser det jag skriver utan bara hitta på om vad jag har skrivit. Och för tredje gången - det enda jag har sagt om hastigheten är att jag inte har sagt något om hastigheten. Varför är det så svårt att begripa det?!

#116 • Uppdaterat: 2013-09-03 22:33
Audi A5 SB

Raphael skrev (citat): "Och tjänstebilsförare kanske kör fortare och tar större risker än den som har betalt sin egen bil och därmed är mer rädd om den."

http://www.vibilagare.se/nyheter/undvik-dessa-bilar#comments

Det inlägget handlar om exakt samma sak som hans inlägg i den här tråden.

#117 • Uppdaterat: 2013-09-03 22:36
Raphael

"Nä det har du inte gjort i ord."

Tack, då ser du alltså att jag inte har påstått något om hastigheten. (till skillnad från vissa andra i tråden som ser sådant som inte står).

"Även om man lätt skulle kunna anta, att en ung chansande förare utan familj i en småbil har hållt lite för hög fart."

Det är isåfall ditt eget antagande och din egen tolkning, inte något som jag har uttryckt. Jag är inte ansvarig för någon annans tolkning, jag är bara ansvarig för det som jag med ord uttrycker. Att andra läser in sådant som jag inte skriver är ett ansvar hos de som gör det.

"Men det betyder ju inte att undersökningen är undermålig."

Jag har ingenstans påstått att undersökningen är undermålig eller att undersökningen saknar värde. Däremot har jag skrivit att verkligheten är större än vad som kan simuleras eller förstås. Detta innebär inte ett påstående om att Folksams undersökning är undermålig. Tvärtom ser jag att Folksams undersökning absolut har ett värde, men det innebär inte att den är perfekt och inte kan förbättras. Det är en pusselbit i arbetet med att förstå bilars krocksäkerhet, men inte den enda och absoluta pusselbiten som jag ser det.

#118 • Uppdaterat: 2013-09-03 22:40
Rille_L

Så du menar att alla BMW förare har gamnacke? Bara för att du har tittat in i några som har kört förbi dig, och du har noterat att deras säte är väldigt tillbakalutat? Bara ett exempel! Om Folksam har 650 kollisioner på en bilmodell, tror inte du att det är över 100 olika sittpositioner då? Det är ju inte samma tre personer som har varit inblandade i alla olyckorna med samma bilmodell, får vi väll hoppas? Det är klart att sittpositionen påverkar. Ryggstödets vinkel, avstånd till ratten mm. Men ju fler olyckor bilmodellen varit inblandad i så minskar ju variablerna där med

#119 • Uppdaterat: 2013-09-03 22:42
Raphael

Audi tar in en kommentar från mig i en annan tråd, men den tillhör en annan diskussion och inte diskussionen i den här tråden. Han har tydligen lärt sig från AL att göra detta för även AL har också en tendens att diskuterar över trådarna. Jag kommer dock inte att besvara Audi i den här tråden eftersom det jag skrev i en annan tråd inte tillhör den här tråden. Audi har tyvärr en fallenhet för att blanda ihop olika trådar med varandra.

Sedan påstår Audi att mitt inlägg i den andra tråden handlar om precis samma sak som ett inlägg som jag har skrivit i den här tråden, men det stämmer inte alls. Det finns likheter, men också många skillnader.

#11a • Uppdaterat: 2013-09-03 22:45
Audi A5 SB

Som avslutning på min diskussion(?) med Raphael konstaterar jag att han har olika åsikter i olika trådar fast det han skriver behandlar exakt samma sak.

Alltså: Folksams undersökning och Raphaels önskan att för in demografi i diskussionen.

Så Rille_L, här har du ett exempel på anledningen till att jag och några andra inte går så bra ihop med Raphael.

#11b • Uppdaterat: 2013-09-03 22:48
Rille_L

Haha Audi, nä Raphael verkar inte vilja vara min polare heller :)

#11c • Uppdaterat: 2013-09-03 22:49
Rille_L

Raphael, jag skrev att det var ett exempel. Inte att du påstått detta. Det var för att du började ta upp att sittpositionerna kunde påverka

#11d • Uppdaterat: 2013-09-03 22:50
Raphael

"Så du menar att alla BMW förare har gamnacke?"

Jag läser mitt inlägg och jag ser inget påstående från mig om BMW eller BMW förare och inte heller ett påstående om gamnacke.

"Bara för att du har tittat in i några som har kört förbi dig, och du har noterat att deras säte är väldigt tillbakalutat?"

Jag hittar inte någon kommentar om sätets lutning i det inlägg jag skrev, inte ens "väldigt tillbakalutat".

"Om Folksam har 650 kollisioner på en bilmodell, tror inte du att det är över 100 olika sittpositioner då?"

Jag har ingen aning om hur många sittpositioner som det är och därför har jag ingen siffra på vad jag tror, om det är över 100 eller under det har jag ingen aning om.

"Det är ju inte samma tre personer som har varit inblandade i alla olyckorna med samma bilmodell, får vi väll hoppas?"

Menar du att jag skulle ha påstått att samma tre personer har varit inblandade i alla olyckor eller vad vill du säga med din kommentar? Vad är det du kommenterar egentligen med den meningen?

"Det är klart att sittpositionen påverkar."

Innebär det att du håller med mig eller att du inte håller med mig? Jag blir osäker om ditt inlägg är kritik av det jag skrev eller om du håller med mig.

"Men ju fler olyckor bilmodellen varit inblandad i så minskar ju variablerna där med."

Om det inte har undersökts så vet vi inte hur förarna har suttit, då blir det enbart spekulationer. Jag anser att det finns en optimal körställning för varje förare, en som är mer säker (den exakta körställningen för vad som är optimalt är individuell beroende på att alla har olika kroppsbyggnad). Frågan är om förarna sitter på det sätt som är bäst ur säkerhetssynpunkt efter sin kroppsbyggnad eller sitter på andra sätt.

#11e • Uppdaterat: 2013-09-03 22:52
Rille_L

Och det är klart att sittpositionen kan påverka. Men knappast om materialet handlar om flera hundra bilar. Men i enskilda krockar, absolut väldigt mycket om någon sitter riktigt tokigt

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.