Nästa artikel
Folksam utser bästa bilvalen 2012
Nyheter

Folksam utser bästa bilvalen 2012

Publicerad 7 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Endast elva procent av alla nya bilar klarar Folksams krav på säkerhet och bränsleförbrukning. Här är hela listan.

Folksam presenterar nu 2012 års lista över bilmodeller som uppfyller försäkringsbolagets krav vad gäller utsläpp och trafiksäkerhet.

Bilarna är utrustade med antisladdsystem och bältespåminnare, har effektiva whiplashskydd, höga betyg i krocktester och klarar ett viktbaserat utsläppskrav.

I år finns 56 bilmodeller som motsvarar kraven. Folksam lyfter särskilt fram småbilarna som fått mer säkerhetsutrustning under det senaste året.

– Ofta är det småbilsklassen som ger avkall på säkerheten, men här ser vi en intressant utveckling bland årets nya bilar. Volkswagen Up är den första och enda bilen av de minsta småbilarna som har autobroms i standardutrustningen. Nya Seat Mii, Lexus CT 200h och Ford Focus är exempel på mindre bilar som erbjuder autobroms som tillval, säger Anders Ydenius, trafikforskare Folksam.

Folksam har dessutom valt vinnare i sex storleksklasser utifrån bilarna som har de lägsta utsläppen och samtidigt uppfyller alla säkerhetskrav. Toyota och systermärket Lexus finns representerade med inte mindre än fyra modeller bland klassvinnarna.

Småbilar:
Fossilt bränsle: Toyota Yaris 1,5 HSD
Alternativt bränsle: -

Större småbilar:
Fossilt bränsle: Lexus CT 200h
Alternativt bränsle: -

Mellanstora bilar:
Fossilt bränsle: Toyota Prius 1,8 HSD Laddhybrid
Alternativt bränsle: Ford Focus 1.6 Ti-VCT

Stora bilar:
Fossilt bränsle: Hyundai i40 1.7 CRDi
Alternativt bränsle: Volvo V70 AFV Bi-Fuel

Små minibussar:
Fossilt bränsle: Toyota Prius Plus
Alternativt bränsle: Opel Zafira 1.6 CNG Turbo Ecoflex

Stora minibussar:
Fossilt bränsle: Ford Galaxy 2.0 TDCi 115
Alternativt bränsle: -

Klicka här för att se hela listan över 2012 års säkra och hållbara bilar.

Diskutera: Vad tycker du om Folksams lista?

Folksams krav på trafiksäkerhet:

Krocksäkerhet:

» Minst 30 procent bättre än medelbilen i Folksams undersökning “Hur säker är bilen?” (gäller samtliga storleksklasser).

» Minst 40 procent i Pedestrian Protection i Euro NCAP:s krocktester (gäller ej minibussar).

 

eller

 

» Minst 88 procent i Adult Occupant Protection i Euro NCAP:s krocktester.

» Minst 40 procent i Pedestrian Protection i Euro NCAP:s krocktester (gäller ej minibussar).

Säkerhetsutrustning:

1. Bilen måste ha ett dokumenterat effektivt whiplashskydd, vilket kan uppvisas på olika sätt.

– Resultat från verkliga olyckor där effektiviteten måste vara i nivå med skydd som visat sig bra både i krockprov och verkliga olyckor, såsom de från Volvo, Saab och Toyota.

– Resultat från krocktester, minst ett av följande krav ska uppfyllas: ”Grön” i Folksam/Vägverkets krocktester, ”Good” i IIWPG:s krocktester, minst 3 poäng i Euro NCAP:s whiplashtest (”rear-end performance”).

2. Bilen måste ha antisladdsystem, ESC (ofta benämnt ESP, VSC,DSTC etc), som standardutrustning.

3. Bilen måste vara utrustad med bältespåminnarsystem på förarplats och på främre passagerarplats och som uppfyller krav motsvarande Euro NCAP.

Viktkrav:

Bilen får maximalt väga 1 900 kg.

Källa: Folksam

Folksams utsläppskrav

Utsläppskrav för bilar som drivs med bensin eller diesel:

(Tjänstevikt, CO2-utsläpp)



1 000 kg,  113 g/km

1 100 kg,  118 g/km

1 200 kg,  122 g/km

1 300 kg,  127 g/km

1 400 kg,  131 g/km

1 500 kg,  136 g/km

1 600 kg,  140 g/km

1 700 kg,  145 g/km

1 800 kg,  150 g/km

1 900 kg,  154 g/km

Utsläppskrav för bilar som drivs med bensin/etanol:

(Tjänstevikt, CO2-utsläpp)

1 000 kg,  133 g/km

1 100 kg,  138 g/km

1 200 kg,  142 g/km

1 300 kg,  147 g/km

1 400 kg,  151 g/km

1 500 kg,  156 g/km

1 600 kg,  160 g/km

1 700 kg,  165 g/km

1 800 kg,  170 g/km

1 900 kg,  174 g/km

Källa: Folksam

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-07 13:12
hultarn

Tycker det fattas flera fabrikat i listan, hur kommer det sig? T.ex. inga Audi, Citroen, Mazda eller Peugeot.

Däremot Aston Martin??

Och dessa bilar som uppges dra 0.38.... finns det ens någon som klarar det?

#2 • Uppdaterat: 2012-02-07 13:54
Mistro

Det finns ingen bra förklaring på detta "Shogun" liksom varför Folksam tror sig sitta inne med några sanningar om "verkliga" olyckor.
Toyota har dessutom inte sålt så många bilar totalt i Sverige att det finns någon egentlig/vettig statistik på dess krocksäkerhet.
Att använda statistik ifrån gamla olyckor som referens till att en ny modell också skulle vara säker enligt nu gällande krav förstår du ju själv att det inte fungerar.

Krockstatistiken och dessa nya siffror har inte med varandra att göra då det tar många år att få fram en statistik.
Faktiskt så många år att statistiken i princip inte betyder något då den väl kommer ut.
Nytänkande är bra och sent skall en del vakna ( i detta fallet Folksam )
som nu faktiskt belyser det faktum att småbilar idag är mycket säkrare än förr samt informerar om dagens säkerhets-system.
Problemet är bara: "vi vet bäst attityden",baserad på statistik tagen ifrån "fantasin"

Om du för en stund glömmer din beundran,läser igenom all statistik som finns på Folksams hemsida och betänker lite fakta så förstår du hur jag menar.
Det ligger en hund ( eller 10 ) begraven här och jag är rädd för att sanningen aldrig kommer fram.
Toyota blir ju inte en bättre eller sämre bil i verkligheten,..men det är tragiskt att man gör så många andra fabrikat med lika bra resultat så mycket sämre genom att inte nämna dem.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-07 13:56
Thommys

Toyotamodellerna och Lexus går bort eftersom de inte kan utrustas med dragkrok. De har för klent drivsystem för det sa försäljaren till mig.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-07 14:27
Thommys

När det gäller stora bilar har ViB satt Hyundai i40 1.7 CRDi överst medan Folksam har satt S60 DRIVe överst. Samma förbrukning men Volvon har mer säkerhetsutrustning. Det tycker Folksam är viktigare än ett ynka gram CO2, och det tycker nog jag med. För ser man på ViB faktiska förbrukning för Hyundai i40 1.7 CRDi på 0,72 ligger den bra mycket över den deklarerade 0,45.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-07 14:44
Mistro

Svarade på det du skrev i den förra tråden "Shogun" i mitt senaste inlägg här,men för att förtydliga så tycker jag inte att Folksam har rent mjöl i påsen.
Titta på hela listan över deras säkraste och miljvänligaste bilar....Tycker du inte att det fattas "lite" för många fabrikat och modeller?
V60 Hybrid skulle för övrigt enligt Vib lanseras i slutet utav 2012 men går alltså att beställa nu,..gissar att Xc60 Hybrid då kommer samtidigt.

Vet inte om jag har lust att ringa till Folksam för att fråga hur de tänker....det får någon arg biltillverkare i så fall göra! ;-)

"Thommys" : NEJ ...Folksam placerade i40 överst som renast och säkrast. ( se ovan i artiklen )
V60 skall du inte jämföra med i40 då de inte lirar i samma klass.
i40 skall jämföras med V70.

#6 • Uppdaterat: 2012-02-07 15:01
Thommys

Nej Mistro, om du besöker Folksams sida är det inte så.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-07 16:16
McTar

Som vanligt jämförs äpplen och päron. Volvo V60 är "stor bil" Passat Variant "Mellan klass bil. ;-) Toyotans laddhybrid släpper ut 59g, om den tankas med el - från vindkraft. Passaten tankas med biogas släpper den ut 20gram. Behöver man säga mer?? Jag är inte bitter...

#8 • Uppdaterat: 2012-02-07 16:22
Tobo

Trevligt att Aston Martin är med på listan, tyder på hög iQ :) .

#9 • Uppdaterat: 2012-02-07 19:25
Jordnära

Miljögraderingen är ganska tramsig, för alla vet att värdena inte stämmer med verkligheten. Men det ger en liten fingervisning. Särskilt om man jämför olika motorer i samma bil.

Säkerhetsjämförelser blir allt svårare att göra då de passiva systemen som undviker olyckor inte går att mäta i olycksstatistiken. Då måste man sälja samma bil med resp. utan sådana system i stora upplagor och sedan jämföra olycksfrekvenserna, vilket iof vore intressant.

Förra veckan tvärnitade framförvarande bil i 80 knyck för att göra en oväntat vänstersväng. Min autobroms räddade mig från en säker olycka, för jag hade tittat bort ett ögonblick. När jag var ung hände samma sak men då small det och min kära 4Laban blev ännu plattare i nosen.
Det finns olika grader av autobromsteknik som är olika bra. Därför är det svårt att jämföra. Tyska tester har visat på betydande skillnader. Radar räcker inte utan det krävs även kameror med bildanalys. Utvecklingen går också snabbt. Svenska Autoliv(Linköping) ligger tydligen på frontlinjen med såna system till ledande bilfabrikanter. Det är kul.

#a • Uppdaterat: 2012-02-07 20:17
Mistro

Intressant "Thommys" : Folksam anger olika beroende på var man tittar på sidan.
S/V60 är alltså både en mellanstor och en stor bil....väldigt logiskt!
Tittar du på antal gram som bilarna släpper ut så ser du att i40 är ett gram renare än V60 varpå den alltså hamnar i topp som anges i artiklen ovan.

Tror att vi slutar att argumentera om Folksam eller Toyota "Shogun" då du inte läser vad jag skriver.
Det är inte lätt att förklara för någon som läser allt som kritik mot sitt favoritmärke....over and out!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.