Volvos bilförsäljning har börjat återhämta sig efter vårens coronadipp. I november ökade den globala försäljningen med sex procent jämfört med samma månad förra året.
”Ökningen drevs på av en stark prestation i Kina och USA där tappen från tidigare nedstängningar på grund av covid-19 helt har återhämtats”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Andelen laddbara Volvobilar är nu uppe i 28 procent på den europeiska marknaden och globalt är den siffran 16 procent. Hittills i år har den totala försäljningen över hela världen minskat med knappt åtta procent.
XC60 är fortfarande Volvos bästsäljare och den följs av XC40 och XC90. Suvarna står totalt sett för 73 procent av Volvos försäljning jämfört med 68 procent förra året.
Läs också: Svenska bilköparna: Volvo mer innovativa än Tesla
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Volvo laddSUVar=låtsas terrängbilar och låtsasmiljöbilar, trist att deras andel av bilar på riktigt är låg dvs elbilar eller vanliga personbilar med låg förbrukning. Låg förbrukning har aldrig varit Volvos paradgren.
Folk köper väl de bilar som de tycker är bäst.
Ja precis, all reklam och allt säljprat är förgäves, kollektivet har fri vilja och oändlig kunskap och köper den bil de tycker är bäst (ironi)
Att som Volvo vänta in i det sista med att elektrifiera, och då göra det på ett taffligt sätt, och samtidigt konsekvent gå mot mer och mer ineffektiva bilmodeller är oseriöst. I dag vet alla att vi måste dra ner på miljöbelastningen på precis alla områden varav transportområdet är ett av de största, hade Volvo lastvagnar betett som lika fel hade de inte varit kvar idag. Våga vägra Volvo personbilar.
...och som bonus så stöttar man framgången och framfarten för världshistoriens största diktatur...
1, inga problem ..aldrig ägt en Volvo och det lär nog inte heller hända. Min inställning är att förbrukningen skall vara låg. Sedan är det lite inproduktivt att bygga något klumpigt som man måste tanka massor med "juice" för att komma någonstans. Men Volvo säljer på säkerhet, så de hade inget val att inte göra en massa SUV modeller (det gäller att vara tyngst också). Folk tänker nog automatiskt att en SUV är säkrare, det är reptilhjärnan som sätter igång. Kunde folk köra runt i en Volvo lastbil (dragbil) hade de säkert gjort det med, skulle inte förvåna mig. Egentligen är det inte kunderna som styr utvecklingen, de köper allt skit som producenterna producerar. Så om utsläppen skall minska så kommer inte konsumenterna att medverka, de måste tvingas eller alternativt inte kunna köpa vissa produkter med höga utsläpp. Folk verkar tro på att vi kan lösa problemet med utsläpp, jag säger "nej" för folk kommer inte välja en vanlig bil framför en SUV om de ser någon annan köra runt i en, så enkelt är det.
Masa, är du gammal? Jag känner en pensionerad lastbils-chaffis, han körde Volvo lastbilar och hade Volvo privat i över 45 år, senaste bilen han köpte var en SEAT.. jag skrattade, hur kunde det hända? En inbiten Volvo ägare lämnade märket, dock har jag inte svaret på varför (men gissar priset).
Personligen vill jag sitta säkert, åka komfortabelt och med bra utrymmen och därför valde jag en V90 AWD denna gång. Min Volkswagen SUV slutade sina dagar i sidan på en älg. Som tur var blev ingen skadad vilket ju är det viktiga. Men Så hade det inte blivit i en liten Skoda.
MVH AL
A.L, vem har sagt att en Skoda skulle vara bästa alternativet? Nu är nog en Octavia större än en V90, i alla fall om man skall lasta saker och sitta skönt i baksätet. Den är tillräckligt säker, inte betalar jag dubbelt så mycket pengar om jag inte får dubbel säkerhet.
Stygga: har du åkt V90? Större än Octavia på allt utom liter bagage vilket nog är ganska oviktigt för de flesta om det går in 50 liter mer eller mindre....
Och en Volvo kostar långt ifrån det dubbla mot jämförbart motoriserad och utrustad Skoda. Som vanligt kommer du med rena fabler.....
Man undrar ju vad ditt Volvohat kommer från?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.