Det var ganska trögt på den svenska nybilsmarknaden under november. Enligt nya siffror från Bil Sweden minskade antalet nyregistrerade bilar med 12,9 procent i november jämfört med samma månad förra året.
Bilmarknaden håller dock på att återhämta sig efter vårens stora nedgång, och för elbilar och laddhybrider är ökningen enorm. De laddbara bilarna har ökat med 116 procent hittills i år jämfört med samma period förra året.
”Det innebär att laddbara bilar nu är populärare än både bensin- och dieselbilar”, enligt Bil Sweden, som nu tror att det försprånget är på väg att raderas ut i och med flera stora förändringar som kan eller ska införas nästa år.
”Sverige ligger trea i Europa”
Totalt stod elbilarna och laddhybriderna för 39 procent av alla nyregistrerade personbilar – ännu ett rekord för en enskild månad. I november förra året var den siffran bara 14 procent.
– Under de första nio månaderna i år var Sverige etta inom EU och trea i Europa, efter Norge och Island, avseende andelen laddbara bilar av de totala nybilsregistreringarna, säger Jessica Alenius, vide vd för Bil Sweden.
Volvo S/V60 är fortfarande Sveriges populäraste nya bil och den följs av Volvo XC60. Även när det gäller de populäraste laddbara bilarna hittills i år ser listan ut på samma sätt, med Volvo V60 först och XC60 som tvåa.
Populäraste elbil hittills i år är Tesla Model 3, men den har tappat fart de senaste månaderna. I november blev Volkswagen ID 3 den populäraste elbilen.
Läs också: Trots höga prislappen: Volvo kör om alla andra laddbilar
De senaste 15 åren har det skett stora förändringar när det gäller nyregistrerade personbilars fördelning per drivmedel.
• 2005 var 85 procent bensinbilar och tio procent dieselbilar.
• Dieselbilarna hade en snabbt uppåtgående trend fram till toppen 2012 med 67 procent av nyregistreringarna och har därefter minskat sin andel kraftigt till mindre än 20 procent i dag.
• Bensinbilarna uppvisade under perioden 2005 till 2012 en nedåtgående utveckling som då bröts och har därefter varit svagt uppåtgående till och med 2019, men har återigen minskat i år.
• De laddbara bilarna, elbilarna och laddhybriderna, stod för endast 0,6 procent av nyregistreringarna 2013. De har sedan dess haft en stigande trend som tagit ordentlig fart och väntas landa på 30 procent i år.
Källa: Bil Sweden
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att det levereras färre Teslabilar under oktober och november är helt i linje med deras sätt att planera produktion och leveranser. De vill ha så få bilar som möjligt på väg till kund i slutet av kvartalet så de bilar som ska till Europa produceras första halvan av kvartalet och transporteras sedan hit för leverans under kvartalets sista månad, medan de bilar som tillverkas under andra halvan av kvartalet går till hemmamarknaden där transportvägarna är kortare.
Man ska därför jämföra på kvartal om det ska bli en rättvisande jämförelse. Men visst är det positivt att fler spelare börjat leverera elbilar i större volymer och ännu mer spännande blir det när Teslas fabrik i Berlin öppnar nästa år.
Är det inte leverans av de bilar som bokade innan det gick att köpa? då klart de levererar ut för fullt nu, vänta ett halvår så ser man tydligare hur försäljningen går, det var ju samma sak för Tesla
Märkligt, jag har fortfarande inte sett en ID3 live.
Vilket århundrande kommer infrastrukturen till Norrlands inland för vätgas och snabbladdning av elbilar,det blir nog fortsättningsvis att köra dieselbilar på HVO100 som är alternativet
Hans: Kolla Plugshare.com, fungerar redan ganska bra med elbil i Norrlands inland. Allt beror på vad man vill se....Kan du ladda hemma och bor i Norrland är det inga som helst problem med elbil, finns snabbladdare på alla håll inom de vettigaste elbilarnas räckvidd.
Simon, det är inte enbart sådana bilar.
Leveranstid är ca 5-6v från beställning på ID.3.
Klart att ID.3 tar täten. Det har aldrig byggts något så unikt och fantastiskt på denna jord. En ny era har just börjat.............................
Det är positivt med fler elbilar men jag tycker det är negativt att I.D.3 skulle vara en sådan storsäljare. Det innebär att folk i allmänhet köper vilken bil som helst som VW släpper ut oavsett hur ofärdig den är eller hur tveksam kvalitén än är.
Fast det visste vi väl sedan länge...
Det visar ju bara på vilken guldsits VW sitter på med sitt varumärke. Finns liksom inget som kan rubba det, inte ens en dieselgate...
VW’s ID.3 Quickly Climbs to Top of Europe’s Electric-Car Market
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-11-26/vw-s-id-3-quickly-climbs-to-top-of-europe-s-electric-car-market
Desmoholic
Har man störst reklambudget av alla, ett visst gnubeteende hos befolkningen och hyfsat intressanta (nåja) produkter så säljer man.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.