Volvo levererade ett besked till bilhandlarkedjan Bilia tidigare i veckan som skakat om bilhandlar-Sverige. Volvo säger upp avtalet för Bilia att sälja nya Volvobilar med en uppsägningstid på två år.
Framtiden för många anläggningar är nu hotad. Biliachefen har sagt att han tog del av uppsägningen i ett brev från Volvo och att den kom som en överraskning.
Nu har Janola Gustafson, som är vd för Volvohandlarnas förening, kommenterat händelserna. Enligt honom sitter ingen Volvohandlare riktigt säker.
– Vi har inte varit involverade i den direkta dialogen mellan Bilia och Volvo Cars. För Svensk Volvohandel kom beskedet helt utan vare sig förvarning eller förhandling och jag tror inte att någon, på något sätt hade kunnat förutse att detta skulle komma. Inte ens de inom Volvo Cars som vi för en daglig dialog med, säger han i en intervju med Motorbranschen.
Han säger att uppsägningen i och för sig kan vara ett förhandlingsgrepp, men att Volvo alltid tidigare ”börjat i andra änden”, det vill säga att först förhandla och sedan säga upp avtalet som sista utväg.
– Kan Bilia bli uppsagda finns det ingen Volvohandlare i dag som kan sitta riktigt säker, även om Volvo vill vara tydliga i sitt budskap avseende att ingen annan i dagsläget kan vänta sig att bli uppsagd, säger Janola Gustafson till tidningen.
Läs också: Volvo lägger locket på efter beskedet: ”De vill göra en Tesla”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tom peng pung!!
Så går det när Kina köper upp allt i Sverige. Dumma Svenskar.
Volvo säljer inte många bilar i Sverige, mest leasing, så Bilia är bara en dyr mellanhand mellan Volvo och kreditgivaren!
stonebreaker, så Volvo bilarna blir billigare?
Styggavargen, nej, mellanskillnaden hamnar i Volvos/Kinesernas kassa!
Ja, och? Då spelar det väl ingen roll för oss konsumenter? Jag kommer nog aldrig äga en Volvo, så jag bryr mig inte.
Volvo är den tredje största aktören på privatmarknaden med nära 13000 sålda bilar under förra året. Det är faktiskt bara 700 färre än Kia (som är på plats nummer två med 13655 sålda bilar till privatpersoner).
Så påståendet att Volvo inte säljer många bilar till privatpersoner är inkorrekt.
MVH AL
Kopplingen mellan Volvo och kommunistpartiet i Kina är ganska långsökt. Volvo är fortfarande Svenskt på samma sätt som det var när Ford ägde.
Volvo vill tjäna mer per såld ny bil. Men ska man då åka till Göteborg för att provköra en Volvo.
Men vem bryr sig. En biltillverkare säger upp ett avtal med en bilhandlare. Finns det inget roligare att skriva om...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.