Polisen och NTF tar ett gemensamt krafttag mot fortkörning. Vecka 17 ökar polisen övervakningen av hastigheterna i trafiken - samtidigt som NTF genomför en kampanj för att uppmärksamma trafikanterna om hur lite tid man vinner på att köra för fort.
- Vi kommer att övervaka hastigheten både manuellt och med hjälp av våra trafiksäkerhetskameror som är utplacerade på de mest olycksdrabbade vägsträckorna. En låg medelhastighet är viktigt för att minska antalet skadade och döda i trafiken, säger Björn Lidö, trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen.
Medelhastigheterna på de svenska vägarna har gått ner jämfört med i fjol. Men höga hastigheter är fortfarande den främsta orsaken till att människor dör i trafiken. Därför tar polisen och NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) ett gemensamt krafttag för att få bilisterna att sänka hastigheterna.
Under vecka 17 ökar polisen bevakningen på landets vägar. Samtidigt ska NTF uppmärksamma trafikanterna om den ökade risken att dödas och miljökonsekvenserna av att köra för fort.
- Hastigheten har en avgörande betydelse för konsekvenserna av en olycka. Om medelhastig-heten minskar med fem procent minskar antalet olyckor med tio procent, antalet svåra skador med 15 procent och antalet dödsfall med 20 procent, säger NTF:s vd Jan Sandberg.
Samtidigt fortsätter Vägverket arbetet med att justera hastighetsgränserna på de svenska vägarna. Ett arbete som inleddes hösten 2008.
- Den första omgången av hastighetsgränsjusteringar fick en god acceptans, och vi hoppas att de justeringar som ska genomföras senare i år gör att förståelsen för att hastighetsgränserna ska vara anpassade till vägens säkerhetsstandard ökar ännu mer. Beräkningar pekar på att justeringarna i år kan minska antalet omkomna med cirka 10 per år, framhåller Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.
Medelhastigheterna på de svenska vägarna har gått ner jämfört med i fjol. Men höga hastigheter är fortfarande den främsta orsaken till att människor dör i trafiken. Därför tar polisen och NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) ett gemensamt krafttag för att få bilisterna att sänka hastigheterna.
Under vecka 17 ökar polisen bevakningen på landets vägar. Samtidigt ska NTF uppmärksamma trafikanterna om den ökade risken att dödas och miljökonsekvenserna av att köra för fort.
- Hastigheten har en avgörande betydelse för konsekvenserna av en olycka. Om medelhastig-heten minskar med fem procent minskar antalet olyckor med tio procent, antalet svåra skador med 15 procent och antalet dödsfall med 20 procent, säger NTF:s vd Jan Sandberg.
Samtidigt fortsätter Vägverket arbetet med att justera hastighetsgränserna på de svenska vägarna. Ett arbete som inleddes hösten 2008.
- Den första omgången av hastighetsgränsjusteringar fick en god acceptans, och vi hoppas att de justeringar som ska genomföras senare i år gör att förståelsen för att hastighetsgränserna ska vara anpassade till vägens säkerhetsstandard ökar ännu mer. Beräkningar pekar på att justeringarna i år kan minska antalet omkomna med cirka 10 per år, framhåller Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vägverket säger att:
Den första omgången av hastighetsgränsjusteringar fick en god acceptans, och vi hoppas att de justeringar som ska genomföras senare i år gör att förståelsen för att hastighetsgränserna ska vara anpassade till vägens säkerhetsstandard ökar ännu mer.
Jag har 22arbetsveckor per år i bilen och åker därmed myyycket bil. De nya hastighetsjusteringarna är käpprätt fel på många ställen. Återigen tolkar å förespråkar VV hastighetens betydelse för antalet omkommna per år fastän man gång efter gång under föregående år medgett att merparten av alla olyckor /omkomna har andra orsaker såsom,trötthet,handhavandefel,droger,alkohol självmord,dåliga vägar,dålig snöröjning,å många andra orsaker. Från gång till annan "planterar" man information i massmedia (som oftast är okritiska) om att åtgärderna -dvs staket färg,kameror,lägre hastighet - ger positiva resultat. Underlaget får man aldrig se. VV som myndighet har av regeringen i uppdrag att genomföra åtgärder för att ta ner antalet omkomna per år i trafiken ,men man måste fråga sig om resultaten står i proportion till de enorma kostnader man läger ner. Samma pengar till psykvård, antidrogkampanjer,fler poliser mfl. skulle säkert ge en mer betydande effekt i reducerat antal döda,våld mm. Effekten som VV eftersträvar är en utopi med åtgärdsprogram som istället ger mindre framkomlighet samt stress i trafiken.VV verkar vara en myndighet som tydligen gör allt för att motivera sin existens -tyvärr verkar politiker slösa bort våra skattepengar genom VV:s okunskap samt brist på kritisk genomtänkt analys av hur farten (normal fart) påverkar antalet olyckor.Jag har nu kört bil i 20 år med otroligt många timmar i bilen å vågar påstå att den absoluta majoriteten (säkert 95 %) kör riktigt bra bil och att det flyter på (gjorde) bra i trafiken. Folk är nuförtiden riktigt trafikvana och bilarna har blivit riktigt bra ur många aspekter. Dagens hastigheter är satta på typ 60 talet tills nyligen och har upplevts som för låga på många vägar - då- kommer Tingvall å andra självgoda moralens väktare på VV på att hastigheten skall ner mera - man baxnar. Det har nu blivit fler köbildningar,mer jo-jo körning,idiotomkörningar samt väsentligt längre körtid med Tingvalls metoder. Sträckan GBG-Örebro tar nu 30 min längre tid . Sträckan GBG-JKP tar nu 20 minuter längre tjid att köra. På vinterns när det är mörkt å kanske regnigt är det fara på färde att många ggr att "dra " hela bilens sida i ett mitträcke för reflexer finns knappast eller är lilla rengjorda på flertalet mitträcken (många mil). Nu skall man i sommar starta 2+1 vägbygge på 45:an från mellerud till Ånimskog - på ett vägagavsnitt som är det enda på hela 45:an från GBG till karlstad som har något sånär standard. Här kan man äntligen köra i normaltempo emedan man annars får köra i snigeltempo i 10 mil innan pga 45:ans usla standard. Vill även passa på att "berömma" VV för den eminenta motorvägen mellan uddevalla samt vänersborg. Den sträckan är ett lyft. Dock glömde VV att be "utföraren" att dosera vägen åt rätt håll.Kilometerlånga kurvor lutar "utåt" . Ok - inget problem om man inte kör fort ,men - hur fan bygger man för alla dessa hundra miljoner sek som man lägger ut. Exemplen är från Västsverige men jag åker över hela sverige å kräks på VV, Denna myndighet måste skrotas å byggas upp på nytt för man analyserar å åtgärdar som fan läser bibeln. Visst skall vi alla försöka hålla ner antalet olyckor i trafiken men skall samhället ha nytta av alla skattepengar som fördelas ut så skall dom lägg
Sorry - vet ej vad som hände - slant på en knapp å plötsligt 6 kommentarer. Ok - VV gillar jag ej - kanske någon som gör det? Vill påpeka att jag inte kör efter egna regler .Kan dock inte tiga för VV måste få kritik om dom förtkänar det - å det gör dom
Anders
Bättre anpassning av hastigheten efter omständigheterna är viktigast för att minska antalet döda och skadade i trafiken.
Omdöme och hänsyn är svårt att öka med hjälp av lagar och förordningar.
I trafiken gäller det i första hand att överleva, i andra hand gäller vägtrafikförordningen.
Anders!
Innan jag går in i vidare argumentation vill jag gärna veta hur du definierar " Snigeltempo" och "Normaltempo"
Tja, Normaltempo är den trafikrytm som fanns innan 2+1 vägarna. Nu är den tunga trafiken kraftigt köbildande på våra sk riks samt europavägar -snigeltempo mao. Jo-jo körning blir det nästan hela tiden på dessa avsnitt ,samma på de avsnitt som har vägkameror. Ej fungerande trafikrytmn (jämn fart mestadels) ger stress å många tokomkörningar. På 2+1 avsnitten är det rena rallyt för att om möjligt komma om den tunga bilen,eller den bil som ligger en bra bit under gällande hastighet och bildar kö. Inför varje kamera bromsar den absoluta majoriteten in och jo-jo körning blir fallet. Mao så är VV:s hastighetsskyltning en sak å bilisternas självpåtagna trafiktrytm en sak - sistnämnda alltid något fortare än VV:s skyltning (vad beror det på ?).Som sagt - farten dödar inte i den grad som VV påstår- det finns en räcka av orsaker -följ debatten. Det verkar som om VV:s åtgärder inte får debatteras utan att man skall ställas i den berömda svenska skamvrån så fort man har en avvikande åsikt. VV:s strategi måste granskas bättre-framförallt av journalister.
Anders!
Väldigt mycket text!
Försöker välvilligt filtrea ut budskap och mening, men???
Hur som helst, den tunga trafiken utgör knappast något hinder på vägarna om man följer gällande hastighetsgränser.
Dom ligger ofta 15-30 km/tim över sina gällande gränser, vilket tydligen accepteras av myndigheterna.
Att farten dödar är bara ett skeende enligt fysikens lagar.
Högre hastighet-mer rörelseenergi som vid en olycka skall omvandlas i andra former.
Ge mig ett enda förnuftigt skäl till varför du ska ska följa gällande regelverk i trafiken.
Anders!
Väldigt mycket text!
Försöker välvilligt filtrea ut budskap och mening, men???
Hur som helst, den tunga trafiken utgör knappast något hinder på vägarna om man följer gällande hastighetsgränser.
Dom ligger ofta 15-30 km/tim över sina gällande gränser, vilket tydligen accepteras av myndigheterna.
Att farten dödar är bara ett skeende enligt fysikens lagar.
Högre hastighet-mer rörelseenergi som vid en olycka skall omvandlas i andra former.
Ge mig ett enda förnuftigt skäl till varför du inte ska ska följa gällande regelverk i trafiken.
Lasse-regelverket kanske är "omodernt". Sen- tung trafik på riksvägar å europavägar med 2+1 -prova å kör själv -garanterar dig en långsam upplevelse.
Anders!
Jag ställde egentligen två frågor till dig.
Varför du anser att man inte behöver följa gällande bestämmelser alternativt om du har några ideer om fördelen med att man som trafikant gör det?
"Pröva och kör själv"...
Ja ungefär 50 mil om dagen 5 dagar i veckan, så jag har sett tillräckligt....
Har inte sagt att jag inte följer gällande bestämmelser. Har däremot åsikter om att "Nollvisionen" och VV:s strategi haltar mycket betänkligt. Framkomligheten och trafikflytet är till det sämre. Debattera gärna detta istället för att dra förhastade slutsaser om mitt sätt att köra. Nu överlåter jag till andra att ha åsikter i detta forum.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.