Polisen i Falun och Borlänge har inte delat ut tillräckligt många trafikböter i år. Därför uppmanas de att "lägga på ett kol i november" och bötfälla 350 trafikanter före årsskiftet.
På riksnivå har Polisen bestämt hur många trafikböter som ska delas ut för de olika regionerna i landet. Antalet böter bedöms efter folkmängd, yta och polisens resurser.
För området kring Falun och Borlänge är det årliga målet 1 560 trafikböter.
"Lägg på ett kol"
För att uppmärksamma det målet fick polispersonalen i Falun och Borlänge ett mejl från en stationsinspektör i området, det rapporterar Falu-Kuriren.
I mejlet uppmanades personalen att "lägga på ett kol" för att hinna med alla böter - 350 trafikanter måste bötfällas innan årsskiftet.
"Känns kanske lättare att lägga på ett kol nu i november, än närmare jul då det känns mer i plånboken", står det i mejlet enligt Falu-Kuriren.
"Framstår som konstiga mål"
Vi Bilägare ringde upp P-O Nordqvist, trafikchef inom polismyndigheten i Dalarna.
- Skrivningen har en olycklig formulering, säger han.
Han fortsätter:
- Den förklarar egentligen inte varför vi ska arbeta mot de kvantitativa målen vi har. Nu framstår det bara som att vi har konstiga mål. Det skapar ingen förståelse.
Trafiksäkerhetshöjande effekt
P-O Nordqvist menar att mejlet förmodligen är skrivet utifrån den nationella målsättningen. Han påpekar att målet har tagits fram för att uppnå en trafiksäkerhetshöjande effekt.
- Det är inte så att vi är ute och jagar trafikanter. Vi har hastighetskontroller och vi har nykterhetskontroller och de är ett led i vårt trafiksäkerhetsarbete, säger P-O Nordqvist.
En polis som kontaktat Falu-Kuriren tycker att det är en jakt för att uppfylla statistiken, som både är obehaglig och cynisk.
- Det förutsätts att medborgarna begår brott, innan det är bevisat, säger polisen till tidningen.
Den inställningen har P-O Nordqvist ingen förståelse för.
- Nej, den polis som inte förstår varför den ska använda trafikboten har inte förstått sitt arbete som polis och värdet av trafiksäkerhetsarbetet.
Förutsätter inte en sådan kvot att trafikanter ska begå trafikbrott?
- Jo, så är det ju. Men vi vet att det finns brottslighet på våra vägar och att komma åt den brottsligheten ligger i vår verksamhet, säger P-O Nordqvist.
Diskutera: Bör det finnas en kvot för trafikböter?
För området kring Falun och Borlänge är det årliga målet 1 560 trafikböter.
"Lägg på ett kol"
För att uppmärksamma det målet fick polispersonalen i Falun och Borlänge ett mejl från en stationsinspektör i området, det rapporterar Falu-Kuriren.
I mejlet uppmanades personalen att "lägga på ett kol" för att hinna med alla böter - 350 trafikanter måste bötfällas innan årsskiftet.
"Känns kanske lättare att lägga på ett kol nu i november, än närmare jul då det känns mer i plånboken", står det i mejlet enligt Falu-Kuriren.
"Framstår som konstiga mål"
Vi Bilägare ringde upp P-O Nordqvist, trafikchef inom polismyndigheten i Dalarna.
- Skrivningen har en olycklig formulering, säger han.
Han fortsätter:
- Den förklarar egentligen inte varför vi ska arbeta mot de kvantitativa målen vi har. Nu framstår det bara som att vi har konstiga mål. Det skapar ingen förståelse.
Trafiksäkerhetshöjande effekt
P-O Nordqvist menar att mejlet förmodligen är skrivet utifrån den nationella målsättningen. Han påpekar att målet har tagits fram för att uppnå en trafiksäkerhetshöjande effekt.
- Det är inte så att vi är ute och jagar trafikanter. Vi har hastighetskontroller och vi har nykterhetskontroller och de är ett led i vårt trafiksäkerhetsarbete, säger P-O Nordqvist.
En polis som kontaktat Falu-Kuriren tycker att det är en jakt för att uppfylla statistiken, som både är obehaglig och cynisk.
- Det förutsätts att medborgarna begår brott, innan det är bevisat, säger polisen till tidningen.
Den inställningen har P-O Nordqvist ingen förståelse för.
- Nej, den polis som inte förstår varför den ska använda trafikboten har inte förstått sitt arbete som polis och värdet av trafiksäkerhetsarbetet.
Förutsätter inte en sådan kvot att trafikanter ska begå trafikbrott?
- Jo, så är det ju. Men vi vet att det finns brottslighet på våra vägar och att komma åt den brottsligheten ligger i vår verksamhet, säger P-O Nordqvist.
Diskutera: Bör det finnas en kvot för trafikböter?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här är rikspolisstyrelsens dilemma. Länstrafikgrupperna har satts ur spel. Transportstyrelsen och dess lagstiftande myndigheter ser att antalet bot oavsett vad det handlar om minskar, som ex. hastighetsböter.
Nu när ordningspolisen fått ta över trafikpolisens roll, blir det i form av statistikjakt. Detta av den anledning att dessa poliser har begränsad tid för trafikövervakning. Då blir det kanske lätt att åka ut till ett ställe i omedelbar närhet till tjänstestället, för att hinna med denna statistik. Det verkar vara på samma sätt med alkohol/drogkontrollerna. Man står synligt vid köpcentrum/systembolag för att "blåsa" så många som möjligt. Man delar inte upp sig för att ta avvikare t.ex. Sak samma är det med glesbygden. Man bryr sig inte längre om att ringa polisen när det körs fort genom byarna, för man vet att polisen inte kommer till byn för att göra sina kontroller som förr.
I de län det talas om i artikeln har Länstrafikgrupperna nästan upphört. De som finns kvar är några bilinspektörer som till sällskap får en ordningspolis utan några som helst erfarenheter av yrkesmässig trafik, om det inte finns någon äldre trafikpolis som ännu ej slutat, förståss. Eftersom det inte fylls på med nya specialutbildade trafikpoliser, blir polisens trafiksäkerhetsarbete än mer oproffsigt.
Vad jag vet hade dåvarande trafikpolisen väldigt gedigen utbildning inom trafikområdet.
Enligt poliser jag talat med, går det inte att lära sig trafiklagstiftningen under utbildningsåren på högskolan. Poliserna behöver därefter kvalificerad utbildning. Det finns ingen lagstiftning som ändras så till den milda grad som just trafiklagstiftningen.
Man behöver en nationell plan och samverkan, och chefer som förstår att man inte kan bygga allt på statistik.
En polis måste få åka till ett ställe med låg trafikintensitet för att göra sina kontroller utan statistipiskan hängande över sig.
HAHA patetiskt, detta är ett klart bevis på att allt handlar om pengar och inte trafiksäkerhet.
Tänk om dom kunde kräva samma sak med våldsbrott som inte klaras upp:
- Minst 350 uppklarade brott innan jul
Att man ens orkar bry sig längre....
Vad händer om det helt plötsligt inte skulle finnas några bilister att bötfälla?
Polisen ska bekämpa och beivra brott och insatsen för detta bör rimligen stå i proportion till hur allvarliga de olika kategorierna av brott är. Att fastställa kvoter för hur många bilister som ska bötfällas är fullständigt absurt.
Finns det kvoter för hur många våldsbrottslingar som ska gripas och dömas per år också? Skulle inte tro det. Dessa brott ger ju inga intäkter till statskassan.
Med ett tänk som detta hos Polisen skulle man lika väl kunna lägga ut trafikpolisens arbete till en entreprenör som får till uppgift att inbringa ett visst antal miljoner till staten.
Koncentrera sedan alla polishögskoleutbildade till att bekämpa samhällsfarlig brottslighet.
Detta fick jag erfara för någon vecka sedan då jag "åkte " fast i en fartkontroll då jag satt farthållaren på 90km/tim satt och slökörde för att INTE åka fast. Så kom det då en krorsning och farten sjunker till 70km/tim men inte Conny Karlsson som satt i andra tankar och åkte då fast med 2,800kr i böter. Polismannen tyckte själv att det var för jäkligt, men de är tillsagda ända uppifrån riksdagen enligt polismannen att ta fast ett visst antal fortkörare. Han tyckte själv att det fanns viktigare "brottslingar" att ängna sig åt att ta fast. Jag får skylla mig själv som satt i andra tankar med farthållaren på. Roligare kan man göra för 2,800kr och när man vet att det finns andra riktiga brottslingar som går lösa utan att man gör alltför mycket åt det problemet. Men det är ju lättförtjänta pengar att bötfälla fortkörare för staten. Är det någon som vet var fortkörningsböterna hamnar i statskassan ?
Nu är väl ändå botten nådd.
När man budgeterar antalet trafikförseelser i början av året och sedan prioriterar trafikgrupperna för att se till att budgeten ska hållas har man väl ändå passerat anständighetetsnivån.
Detta har ju ändå väldigt lite med trafiksäkerhet att göra, det enda är ju att se till att få in så mycket pengar i böter som man budgeterat, trafiksäkerheten skiter man helt i!
Det är bara att instämma i alla fördömanden!
P-O Nordqvist säger emot sig själv. Det finns nationella mål, men man jagar absolit inte trafikanter. Mål är väl mål och innebär en jakt för att kunna uppnå dem. Dessa mål har möjligen med ekonomi att göra - absolut inte trafiksäkerhet.
Den bakomliggande attityden är fullkomligt absurd.
Ponera att plisen lyckades med det de faktiskt borde ägna sig åt - att förebygga. Då skulle trafikbrotten minska.
Så som överhögheten har valt att använda statistiken så skulle det alltså innebära en försämring eftersom antalet fällda minskat.
Hur jävla bakvänt får myndigheter resonera?
Jag vet inte jag.
Alla verksamheter måste ju ha mål att arbeta mot, om nu statistiken visar att en viss procent av bilisterna kör för fort så är det väl rimligt att trafikpolisen får ett mål som står i paritet till detta?
jag som skattebetalare vill INTE att polisen kan sitta på sin röv och rulla tummarna och sen komma och säga att "i vårat distrikt kör de visst inte för fort"
Sen tycker jag att det är bra att hastigheten övervakas då det ju faktiskt leder till dödsfall och som dessutom ofta inte begränsas enbart till den fortkörande föraren. (vilket även det är en samhällskostnad)
Att man sedan kan diskutera prioriteringar är en annan sak, men jag ser hellre att cykelstölder och snatterier prioriteras bort istället för brottslighet vilken faktiskt leder till oskyldigas förtidiga frånfälle!
Mina 5 ödmjuka ören till diskussionen.
Mvh Daniel
Tjänstesektorn har blivit så målinriktat. Cheferna tror att de arbetar på en fabrik med produktionsmål.
Trafikbrott liksom övrig brottsliget finns ju ändå, och polisens uppgift borde ju vara att förebygga brott. Det borde polisen kunna göra ändå, utan denna statistikfixerade ledning.
Tidigare var det ju så, att det fanns avdelningar med specialutbildade poliser. Det fastslogs hur många som skulle jobba på krim, Allmän utredning, Trafikpolis etc.
Hur många som skulle arbeta med trafik, t.ex. fastställdes av länsstyrelsen i samarbete med Riskpolisen. Antalet var beroende på antalet innevånare i resp län. Antalet krimare fastställdes med utredningsbalanserna som grund.
Som det är idag ska alla hålla på med allt. Direktiven blir alltmer politiskt styrda, med målinriktning som följd.
Vet polisen att det begås brott, är det ju polisens skyldighet att ingripa. Man vet att de flesta bilister struntar i fartgränser, ska man då inte ha fartkontroller? Det borde vara lika självklar som att punktövervaka ett område som har många inbrott, eller mycket krogvåld.
Allt det här går ju att göra utan denna statistikpiska.
Poäng där PG,
Men som du tidigare konstaterat så är det en tidsbrist hos poliserna som leder till att trafikövervakningen haltar.
Alltså är det en nödvändighet att "tvinga ut" dessa stackare. Annars får de övriga arbetsuppgifterna komma före då dessa förmodligen ger mer "cred".
ERGO nyckeltal är nödvändiga även i icke vinstdrivande verksamhet.
Sen måste jag säga att hastighetsövervakningen i Göteborg (där jag kommer från) sköts mycket bra med övervakning på känsliga ställen (läs lisebergs södra entré etc).
Med Göteborg som exempel så menar jag att det visst går att kombinera kvantitet med kvalitet.
Mvh Daniel
En man (hög politiker) som fälldes för sexbrott mot en underårig kvinna fick 1.500:- i böter, insändaren ovanför här, Conny Karlsson, fick böta 2.800:-. Självklart är Connys brott (!) dubbelt så farligt, eller hur?? //LT
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.