Arbetsmiljöverket har under senare år redovisat hur många arbetstagare inom olika yrkesområden som dödats under åren 2003 - 2005.
Polismän utsätts oftare än flertalet andra yrkesarbetande för våldsrisker och är också medvetna om risk för våld i sin tjänsteutövning.
Årlig vapenträning med återkommande kompetensprov är en nödvändig kontroll på hur polismännen kan hantera sitt livsfarliga vapen, som får användas enligt givna regler.
Vapeninstruktörer utbildas kontinuerligt och har hög status inom de egna leden. Denna utbildning är givetvis nödvändig och måste därför också få kosta i tid och materiel.
Utbildningen har säkerligen bidragit till att så få poliser dödats i samband med skottlossning. Risken att komma till skada i samband med påskjutning är minimerad genom bland annat arbetsgivarens krav på utbildning och kompetensprov.
När det gäller trafik, trafiksäkerhet samt risken för polismän att dödas eller skadas i olika trafikmiljöer blir vi förvånade över att polisens interna trafikutbildning verkar vara på väg utför.
Den tidigare centrala trafikinstruktörsutbildningen har inte kunnat ersättas av nya lokalt utbildade trafikinstruktörer. Resursfördelning haltar betänkligt vid riskjämförelse våld - trafik.
Trafikpoliser som naturligt rekryterades för instruktörsuppdraget är inte längre kvar och uppdraget har inte den höga status som tidigare. Närpoliser är inte lika intresserade för trafiksäkerhetsarbetet som inte har särskilt hög status internt.
Det är inte konstigt eftersom det tog 10 år efter att riksdagen beslutade om att införa nollvisionen innan dåvarande rikspolischefen i Tylösand redogjorde för den nationella strategin.
År 2008 förnyade Rikspolisstyrelsen ett reglemente som ger varje polisbilsförare i landet rätt att preja av ett annat fordon från vägbanan.
Dessa prejningar sker utan att polisbilsförarna har fått någon utbildning i prejning. Vi menar att ur risksynpunkt borde polisen internt lyfta bort anvisningen om prejning i sina föreskrifter, FAP 104-1.
Polisens prejningar skadar nollvisionen och kan drabba allmänheten genom att allvarliga personskador och till och med dödliga skador kan uppstå. Detta kan vi inte acceptera och det strider även mot nollvisonens anda.
Uppvärdera trafiksäkerhetsarbetet, satsa på rekrytering och utbildning av trafikinstruktörer. Då kan svensk polis med Rikspolisstyrelsen som huvudman bli trovärdig i nollvisionsdebatten.
CHRISTER PHILIPSON
F.d. polis och
trafiksäkerhetssamordnare vid Polismyndigheten i Västra Götaland
JÃ-RGEN LUNDÄLV
Docent i trafikmedicin vid enheten för kirurgi, Umeå
universitet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visst kan det uppkomma fara, skadar nollvisionen. Men när det finns personer som är fara för trafiken och allmänheten, så ska man då överväga preja. Men de måste ha utbildning för det. Kolla på amerikanerna, de får utbildning att utföra så kallad "pit maneuver". Att poliserna får så dålig utbildning inom trafiksäkerhet skrämmer mig.
Införskaffa rambyggda bilar (håller bättre)
+ utbildning i amerikansk stil för prejningar m.m.
Skulle det nog fungera mycket bättre.
Fordonsteknik etc. skall vara ett centralt praktiskt moment i utbildningen. Måste uppvärderas och ges mycket tid och pengar. En polis skall vara BÄST på att köra bil inte som idag, en medioker Svensson.
Det här kallar jag utmärkt polisarbete.
se länk! (Polisen kör bokstavligen över några skurkar i en Audi)
Jag tycker polisen skulle få nya trimmade XC-90 V8
i stället med stålstaket i fronten för att kunna mosa buset riktigt ordentligt. Samhället blir hårdare och då måste polisen anpassa sig.
http://forums.motivemag.com/zerothread?id=4712259
Personer som är en fara för allmänheten ska ifrån vägen. Kolla på denna länken till en tråd på VIBs forum. Obs: Förarna var drogpåverkade bland annat. http://forum.vibilagare.se/posts.aspx?postID=5547
Den här före detta polisen, klarade han inte av polisyrket eftersom han jagar fel i just detta med prejningar? Det är ju INTE just den typen av olyckor som har ökat den senaste tiden, utan olyckor under vanlig patrulltjänst. Men jag håller med om att det brister utbildningsmässigt.
"Risken att komma till skada i samband med påskjutning är minimerad."
Så fint då. Bogserar man mera nuförtiden?
- Motorstopp? Behöver du hjälp?
- Ja, men för fan, skjut inte på!
Självklart ska polisen inte få preja eller ens överskrida gällande hastighetsgränser när man förföljer buset. Det driver bara upp hastigheterna och är därmed ett klart hot mot noll-visionen. Att sedan buset i nästa korsning kör ihjäl någon är liksom en annan diskussion. Den tar vi vid annat tillfälle.
Att försöka preja någon av vägen,kan inte det klassas som mordförsök???
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.