Nästa artikel
Toyota Prius III - snålare, starkare och snabbare
VI BILÄGARES STORA TEST:

Toyota Prius III - snålare, starkare och snabbare

Publicerad 25 augusti 2009 (uppdaterad 10 september 2019)
När andra biltillverkare testkör sina första hybridprototyper släpper Toyota ut den tredje generationen av Prius. Att det är en ny bil syns kanske inte så väl utifrån, men under plåten har det skett stora förändringar. Hybriden har blivit snålare, starkare och snabbare och är laddad för att slå igenom på allvar.

När jag närmar mig Stureplan trycker jag på EV-knappen. Motorn tystnar och Prius förvandlas till elbil. Någon minut senare är jag framme vid Stockholms nöjeshjärta och dess fullbesatta uteserveringar.

Bilen glider förbi tyst som en cykel och jag känner mig väldigt hänsynsfull som inte förstör luften för rökarna. I tredje generationen av Toyota Prius får man gott om tillfällen att känna sig som en ansvarsfull miljökämpe. Redan generation två kunde köras långa sträckor på enbart el, men trean har fått ett kraftfullare drivsystem.
 
Batteriet räcker nu till för att driva bilen ett par kilometer, förutsatt att farten inte överstiger 50 km/tim. Vid rödljusen stängs bensinmotorn och bilen väntar knäpptyst. Få bilar, om ens någon, släpper ut mindre avgaser på stadsgatorna. Det skulle möjligen vara en väl inkörd Prius II.

Vi tillbringade en hel dag i Stockholmstrafiken med de båda hybriderna. Efter nio långtråkiga timmar hade vi fått ihop 19 mil och kunde konstatera, att den gamla stod sig väl - den hade förbrukat fyra deciliter mindre bensin än den nya! (Enligt Toyotas deklaration ska tvåan dra en halv liter per mil i stadskörning och den nya modellen en deciliter mindre.)

Men nya Prius var helt rå och hade bara gått 100 mil när vi startade testen. Den gamla hade över 3000 mil på mätaren och att bilar blir snålare med milen vet vi. På en 150 mil lång landsvägsetapp blev förhållandet det omvända. Prius III, som har ett kraftigare drivsystem, visade sig som väntat snålare än föregångaren. Därtill är den snabbare och starkare och roligare att köra.

Spänstigare linjer
Prius II har sålts i över 1,2 miljoner exemplar, varav 130 000 rullar i Europa och 13 000 i Sverige. Det är alltså en väl inarbetad hybrid som nu pensioneras. Det är begripligt om Toyota inte vågat ändra alltför mycket på den nya modellen. Den är lika stor och till förväxling lik gamla Prius - tills man ställer bilarna bredvid varandra. Då blir det tydligt att trean har vässats både här och där - ett veck längs sidan, en kraftig  frontspoiler, strålkastare med fartig form… Prius III är spänstigare att titta på.

Den nya hybriden drivs, liksom föregångaren, av en bensin- och en elmotor som tillsammans ger maixmalt 136 hästkrafter. Bakom baksätet ligger ett stort batteri som laddas av den energi som frigörs när bilen saktar farten eller av bensinmotorn när inte all kraft går åt för att driva bilen.

Speciellt i stadstrafik växlar drivningen ständigt mellan el- och bensinmotor - flera gånger per minut ibland. Det märks inte alls i bilen, men går att se på en display.

Tyvärr är den inte särskilt tydlig. I gamla Prius var energidisplayen stor och färgrann och satt mitt på instrumentpanelen. I nya Prius har informationen flyttats upp bland de övriga instrumenten och förminskats kraftigt. Synd, för det är intressant att följa hur drivsystemet hela tiden växlar med farten eller vägens lutning.

Elmotorn jobbar mest i stadsfarter. Ute på landsvägen driver vanligen bensinmotorn som får lite elektrisk hjälp vid acceleration. Gamla Prius 1,5-litersmaskin med 77 hk fick slita ganska hårt i högre farter och många ägare har klagat på att den förbrukar mer än utlovat.

För att bli lite snålare utanför tätorterna har nya Prius fått en större bensinmotor: 1,8 liter och 99 hk. Det är en så kallad Atkinsonmotor med en speciell tändcykel. Motorypen har klen ork på låga varv men är effektiv på höga.

- En sådan motor passar inte ensam i en tung bil, men fungerar bra när den får draghjälp av en elmotor, säger motoringenjör Raf Schuermans.

Spar bränsle
Motorn kommer snabbt upp i arbetstemperatur genom att avgaser leds tillbaka till insuget. När den väl är varm kyls avgaserna ned, från 880 till 150 grader, vilket hjälper till att kyla motorn. Vattenpumpen drivs elektriskt och stängs när den inte behövs. Det spar bränsle.

- Genom att leda kylda avgaser tillbaka in i motorn har vi minskat flödet genom vattenpumpen med 60 procent, säger Raf Schuermans.

Även elmotorn är utbytt. I gamla Prius sitter en 68 hk stark motor med 400 Newtonmeters vridmoment. Den nya hybriden har en motor på 82 hk med ett lägre vridmoment - 207 Nm. Kraften räcker väl - nya Prius känns lika stark som den gamla. (Trean accelererar dessutom med ett mer njutbart morrande än den gamla bilens gälla, ansträngda surr.)

Lättare - och tyngre
Bensin- och elmotorn ger tillsammans som bäst 136 hk. Att de inte ger mer beror på att maxeffekten inte utvecklas samtidigt hos respektive motor.

Det nya drivsystemet är 25 kilo lättare än det gamla men det hjälper inte. Nya Prius är omkring 100 kilo tyngre än föregångaren. Det har adderats en del utrustning, bland annat en extra krockkudde vid förarens knän. Nya hybriden är inte krocktestad men ska, enligt Toyota, klara fem stjärnor i EuroNCAPs nya hårdare krocktester. Om en Prius skulle krascha släcks elsystemet och bilen blir inte farligare att bärga än andra.

Prius är en lättkörd bil. Växellådan är steglös och sköts med en liten joystick. Det är bara att peta i Drive-läget och trampa på gasen. Nya modellen har blivit mer underhållande än den gamla, för den har flera körprogram att välja mellan. Bredvid EV-knappen (Electrical Vehicle) som stänger av bensinmotorn sitter ytterligare två knappar märkta ECO repsektive PWR (för Power).

Lockar fram rallyhumöret
"ECO mode" ställer både luftkonditioneringen och gaspedalen på sparlåga. Pedalen blir liksom mjuk under foten och föraren får trampa hårdare för att bilen ska svara. Därmed utjämnas små omedvetna gastryckningar och det kan spara uppåt 15 procents bränsle, hävdar Toyota.

Bilen blir säkert lite snålare på ECO-läget, men också trist och ovillig - som om den plötsligt hade fått en tung kärra efter sig. Roligare är det att trycka in Power-knappen som gör gasen extra känslig och lockar fram rallyhumöret i Prius.

Hybriden har väghållning som klarar hårdkörning på slingerkrokar, men det känns inget bra att pressa den. Straffet kommer strax på energidisplayen som registrerar bränsleförbrukningen i femminutersperioder. En stapel som sprungit upp mot 0,75 l/mil är en åthutning som lättar på de flesta högerfötter.

Rymligare
Det skiljer bara någon centimeter här och där mellan nya och gamla Prius, men passagerarna i baksätet upptäcker, att trean har blivit rymligare. Det är ett par centimeters mer luft framför knäna och det beror på att ryggstöden på de nya framstolarna har gjorts lite tunnare. Takets högsta punkt har dessutom förskjutits en decimeter bakåt för att ge bättre takhöjd bak.

Det finns nu - nästan - rum för 195 centimeter långa passagerare. Att framstolarna blivit lite tunnare i ryggen märks inte. Tvärtom verkar de mer rejäla än föregångarens. Förarstolen har en generös skjutmån - hela 26 centimeter - och kan justeras sex centimeter i höjd. En liten förare upptäcker tacksamt att det går att hissa upp stolen utan att den vinklas om. I gamla Prius tvingades korta förare sitta i nedförsbacke.

Soldriven fläkt
Den enklaste modellen av nya Prius kostar 269 000 kronor och det är bara 4 500 kr mer än vad den gamla kostade. Det finns dyrare alternativ. Mellan billigaste och dyraste Prius skiljer det 83 000 kronor. Den som kostar på sig toppmodellen får en bil som verkligen är späckad med ny teknik. Halvljus av lysdioder som räcker hela bilens livslängd, ett radarstyrt krockvarningsystem som hjälper föraren att bromsa, parkeringsassistent som själv styr in bilen i en lucka…

Bäst på sommaren
Men bäst nu på sommaren är ändå taket med solceller och den fjärrstyrda luftkonditioneringen. Solcellerna driver en fläkt vilken håller kupén sval när bilen står parkerad. Systemen kostar 10 000 kr extra, men det är de värda. En varm sommardag gillrade vi en Prius med och en utan det solcellsstyrda fläktsystemet. Efter en kvart på en gassig parkering hade temperaturen i kupéerna stigit från 21 till 35 grader och fläkten startade.

Efter ett par timmar visade termometrarna i solcellsbilen 39 grader. I bilen utan fläkt var det 55 grader varmt! Den fjärrstyrda luftkonditioneringen drivs i tre minuter av bilens
stora batteri. Det är lagom att slå på kylan när man närmar sig bilen för att köra iväg.

När systemet slog av efter tre minuter hade temperaturen sjunkit med tolv grader. En 27-gradig kupén känns varm, förstås, men det var klart uthärdligt att sätta sig i bilen. Den stackars testförare som körde den andra bilen fick flämta länge i bastuluft.

När nu Prius kommer i sin tredje version hoppas Toyota att marknaden för hybridbilar har mognat. Enkäter har visat att ungefär en fjärdedel av alla bilägare kan tänka sig att köpa en hybrid och nu planerar Toyota stort. 60 000 Prius ska säljas i Europa nästa år, varav cirka 5000 i Sverige. Snart får den konkurrens. Toyota har meddelat att tio nya hybridmodeller ska släppas ut redan nästa år. En av dem blir Auris.
 
Avancerad familjebil

Toyota kallar - med all rätt - Prius III för marknadens mest avancerade familjebil. För somliga kan förstås all komplicerad teknik, elektronik och elektricitet kanske verka lite skrämmande - ju mer prylar en bil innehåller desto mer kan ju gå sönder.

Men om Prius håller samma kvalitet som föregångaren finns det ingen anledning att oroa sig. Prius II har visat sig vara den mest felfria av alla Toyotas modeller. I garantijobb kostar den bara 36 procent jämfört med Auris/Corolla.

Sen kan man förstås ifrågasätta om det är nödvändigt att gå den krångliga och relativt dyra hybridvägen för att spara bränsle och miljö. För tjänstebilsåkaren är Prius förvisso ett klipp men för en privat köpare kan en snål vanlig bensin- eller dieselbil vara ett väl så klokt alternativ. Men Toyotas hybrid ger lite mer än en vanlig bil för pengarna. Bara en Prius, tassande fram på eldrift, kan få föraren att känna sig som en liten miljöhjälte.

Relaterade bildspel

FEM SNABBA/ Toyota Prius Executive

Körkänsla
***
Ekonomi
****
Komfort
****
Säkerhet
Ej testad
Miljö
*****

Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Motor: Hybrid med fyrcylindrig bensinmotor på 99 hk och elmotor på 82 hk. Sammanlagd toppeffekt 136 hk och 349 NM.
Bränsleförbrukning: (med 17-tumshjul) 4,0 l/100 km (deklaration, 5,0 l/100 km (test).

Grundpris: 269 000 kr

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-08-25 18:34
PREEVIA (ej verifierad)

"Atkinsonmotor med en speciell tändcykel?"
Skriver VB.Är det inte snarare en speciell variabel ventilstyrningscykel som menas.
Från den här sidan:http://www.cleangreencar.co.nz/page/prius-petrol-engine
In an Otto cycle engine, the fuel/air "charge" is drawn into the cylinder during the down stroke and then locked in by the intake valve closing near "bottom-dead-centre". The whole cylinder's volume of charge is then compressed and burned during the combustion or power stroke. By contrast, the Atkinson cycle does not close the intake valve at bottom-dead-centre but leaves it open while the piston begins to rise. Some of the charge is pushed back out into the intake manifold (to be used in another cylinder). The point at which the inlet value closes is variable. The volume of charge that is compressed and burned can thus be reduced without severely restricting the throttle opening. This way of lowering power output without large pumping losses makes the Prius engine much more efficient than a conventional engine during most driving situations. Argonne Labs measured the efficiency of the Japanese Prius engine to be 34% (good for any engine at its peak) at only 13.5 hp.
"För tjänstebilsåkaren är Prius förvisso ett klipp men för en privat köpare kan en snål vanlig bensin- eller dieselbil vara ett väl så klokt alternativ." Skriver VB.
Men varför kan inte en (SULEV) (PZEV) bil som inte släpper ut några partiklar alls och som har 76 till 97 % renare avgaser än basmodellen av motsvarande storlek på bil vara ett klokt köp även för en privat köpare?
Här förklaras vad SULEV står för.
http://www.thegreenmotorist.com/index.php/understanding-emissions-standards-pzev-sulev-ulev-lev/

#2 • Uppdaterat: 2009-08-25 22:15
Magnus (ej verifierad)

Trist att Vi bilägare går i samma fälla som DN och bortser att Toyota Prius är väldigt resurskrävande att tillverka, betydligt mer än en konventionell bil. Den avancerade tekniken gör också att bilarna sannolikt skrotas ut i förtid.
Så var det med den miljöhjälten...
För den som betalar bilen själv blir kalkylen aldrig vettig. Bättre att satsa på en snåldiesel!
Den puddingliknande formen med miserabel bakåtsikt tillsammans med tvivelaktig ljuddämpning för svenska vägar med grov asfalt gör nog att man måste tillhöra tjänstebilsfrälset för att stå ut med bilen i längden.

#3 • Uppdaterat: 2009-08-26 09:46
Samuel (ej verifierad)

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Toyota Prius kostar 124:98 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En stor SAAB BioPower, Golf Multifuel eller Volvo Flexifuel eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin! Dessutom är ALL den svenska etanolen miljöcertifierad där leverantören garanterar att man har en minskning av koldioxidutsläppen med minst 76%, oftast mer, jmf med bensin samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig importerad hybridbil eller dieselbil vs miljövänlig etanolbil.

#4 • Uppdaterat: 2009-08-26 10:15
Sake (ej verifierad)

Magnus:
Varför skulle inte kalkylen bli vettig om man betalar själv? Och varför skall man istället satsa på en diesel? Jämför exempelvis med en Volvo V50 Drive som börjar kring 250k med nästan samma utrustning som en basutrustad Prius. Du kan inte i Volvon få automat. Du kan aldrig komma ned i samma förbrukningssiffror i stan(viktigt om man bor i en storstad). Du har högre skatt. Dyrare service. Sämre andrahandsvärde. Sämre nybilsgaranti. Lägre kvalitet. Dyrare service etc.

#5 • Uppdaterat: 2009-08-26 11:45
Erik (ej verifierad)

SAMUEL:
Kvalificerat skitsnack!

#6 • Uppdaterat: 2009-08-26 14:42
Calle (ej verifierad)

Två fel med Prius som får mig att tveka som bilköpare - eg bruttofinansierad företagsleasing dvs inköpspriset påverkar (f ö vanlig beräkningsmodell som inte så många belackare känner till). Priset som sagt för högt, det är ju trots allt en småbil. Sen designen - varför inte dra ut taket så det blir en 'sportcombi' typ Audi/Saab m fl. Skulle dessutom ge störra bagage och bra takhöjd bak.

#7 • Uppdaterat: 2009-08-26 17:50
orre (ej verifierad)

Vem 17 vill ha en sk miljöbil som bara går ett par kilometer, ni läste rätt!!! ca 1,5 kilometer på eldrift och resten på bensin. Om den ändå hade en etanolmotor i kombination med elmotorn. Men betänk den går bara knappt 2 kilometer på el och resten på bensin....

#8 • Uppdaterat: 2009-08-26 17:54
S-E S (ej verifierad)

ERIK, vad är det för fel med att räkna ett fordons TOTALA miljöbelastning? Okvalificerat skitsnack!

#9 • Uppdaterat: 2009-08-26 17:54
Jacob (ej verifierad)

En hybridbil har sin fördel endast i stan då den i bästa fall är snålare än en vanlig men bara under en kort körcykel, drygt en km. Hybridbilar som fenomen med dagens dåliga elkapacitet är fruktansvärda ineffektiva som transportmedel där, oavsett förbrukning. Det enda vettiga är att satsa på i det längre perspektivet är etanolmotorer och snåla dieselmotorer. Hybridbilar är ett rullande systemfel.

#a • Uppdaterat: 2009-08-26 18:09
Conny Karlsson (ej verifierad)

Nu börjar dessa pseudonymer dyka upp igen och sprida desinformation om Prius och hybrid bilar. Denna undersökning som det tala om har Tommy Wahlström Vibilägare presenterat tidigare här som en lögn historia som inte stämmer. Hybridbilar är början på något nytt och är första steget. Sedan kommer vi att få plug-in hybrider om något år som är ytterligare ett steg bort från diesel och bensin. Helt rätt ! Kan Tommy Wahlström dementera detta ytterligare en gång detta som FMK sprider med CNWs så kallade undersökning. Hur har vi det på pseudonym från bland namnen här tro ? Är det samma tangentbord om tidigare ? Vi får fråga Ola Andersson igen ;o)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.