I ett gemensamt pressmeddelande skriver finansdepartementet och näringsdepartementet att delar av Bilprovningens stationer ska bjudas ut till försäljning.
– Bilprovningen kommer att inleda en process för att sälja grupperingar av stationer. Köpare erbjuds därmed en möjlighet att få tillgång till den befintliga infrastrukturen som en bas för att utveckla sina tjänster, säger finansmarknadsminister Peter Norman (M).
Det var sommaren 2010 Bilprovningens monopol på fordonsbesiktningar skrotades. Sedan dess har tillströmningen av privata alternativ varit låg, tvärt emot syftet med avregleringen.
För att förändra situationen har staten tillsammans med övriga delägare i Svensk Bilprovning ingått avtal om att stationer ska säljas, oklart hur många. Första steget är att Bilprovningen själva tar fram ett förslag om hur detta ska gå till, vilket sedan ägarna ska ta ställning till.
– Ett större antal aktörer kan ge ökade valmöjligheter och förbättra tillgängligheten för fordonsägarna. Detta var huvudsyftet med omregleringen och med den planerade delförsäljningen kan den här processen snabbas på, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).
Diskutera: Vad tycker du om försäljningen av besiktningsstationer?
Svenska staten: 52 %
Bilförsäkringsbolagen: 12 %
Motorbranschens Riksförbund: 12 %
Motormännens Riksförbund: 5 %
Motorförarnas helnykterhetsförbund: 5 %
Kungliga Automobil Klubben: 5 %
Svenska taxiförbundet: 3 %
Sveriges Åkeriföretag: 3 %
Bussbranschens Riksförbund: 3 %
Källa: Finansdepartementet, Näringsdepartementet
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
100% säkert är att det blir dyrare för den enskilda människan. Monopol som dessa har varit bra för oss.
Stoor, som högerväljare håller jag till viss med dig. Varför bara MÅSTE staten sälja ut? Det är som du säger att det verkar vara för säljandets skull. Och blir det bättre för oss vanliga? Med stor säkerhet inte! Jag är skeptisk till exempelvis friskolor och privatiseringen av sjukvården. Vi ser redan nu att vinstintressena går ut över patienterna och värre lär det bli. I det stora hela får det gärna vara en högerregering, men jag är inte riktigt med på just den här biten.
Tillströmningen av alternativ har varit låg därför att kunderna till Svensk bilprovning i huvudsak är nöjda med den tjänst och service som Svensk bilprovning erbjuder.
Vi är helt enkelt för dumma för att förstå glädjen i att välja ett alternativ bara för att välja. Då får helt enkelt Reinfeld med vänner tvångsutbilda oss. Förresten, var finns friheten i att väjla om vi inte får välja Svensk bilprovning?
Katastrof!
Avskaffandet av bilprovningens ensamrätt misslyckades. Bilprovningen gör idag ett fullgott jobb till ett i sammanhanget dyrt men ändå överkomligt pris. Det är självklart att inget vinstdrivande företag ens försöker ge sig in i den konkurrensen. Jämför med vad som hände prismässigt i Finland när deras monopol" avskaffades.
Glöm sedan inte att stora delar av bilprovningen redan ägs av bilindustrin.
Dags för regringen att sluta med idiotförsäljningarna.
Tom
Nu är det inte medborgarna som kontrolleras, utan det är bilarna som kontrolleras och vad det handlar om är ju trafiksäkerhet och miljö. Man testar att bilen har god funktion avseende detta, och om det är fel på bilen anmodas man att reparera.
Försöker Leifer mena att frihet handlar om att åka omkring i rostiga fordon utan avgasrening och utan fungerande lampor och där ljuddämparen lossnar och slår hål i fronten på bakomvarande bil? För enligt Leifer är det öststat att begära att bilar är miljö- och trafiksäkra. Men då tycker jag att Leifer ska göra en tidsresa tillbaks till östatsländerna och kolla in bilparken, för om det var något som östaterna inte stod för så var det just trafiksäkerhet och miljö. Dessa gamla Fiat 128-kopior av undermålig kvalitet.
När bilprovningen började sin verksamhet upphörde förresten importen av flera östatsbilar för de hade för låg produktkvalitet som nya för att ens få säljas här.
Men Leifer kanske i hemlighet drömmer om en Moskvitch, eller varför inte en liten Trabant med rasslande tvåtaktare? Där kan vi verkligen tala om höjden av säkerhet och omsorg om miljön a'la öst.
Leifer, de gamla socialiststaterna hade ingen bilprovning. Om de hade det så hade de inte släppt ut de bilar de gjorde i trafik.
Problemet med verkstäder är att de vill tjäna pengar.
De kan alltså hitta fel eller överdramatisera felen för att tjäna mer pengar på kunderna.
Svensk bilprovning är neutral och får därmed ett mer objektivt förhållningssätt till bilen.
Jag håller inte med om att bilprovningen tar bort ägaransvaret, tvärtom så anser jag att bilprovning uppmuntrar ägaransvaret. Det uppmuntrar intresse för bilen hos bilägaren.
Det verkar som du ser bilprovningen som ett slags prov för bilägaren med en myndighet som är en överförmyndare och slår den stygge pojken på fingrarna med en linjal om han inte har skött sig på provet.
Mina erfarenheter av bilprovningen är något annat. Jag har alltid blivit väldigt vänligt bemött av kunnig personal som tydligt förklarar vad de gör och varför de gör det och de tycker om att undervisa om bilar, vilket gör att min egen nyfikenhet för det jag har stärks.
Av värkstäder får man snarare lätt en helt annan behandling som innebär att de kopplar upp en dator med kabel in i bilen och lägger pannan i djupa veck och säger, ja alltså vi måste byta hela den där grejjen och det blir dyrt... Och sen kan de ha bilen inne i flera veckor för det blev inte bättre efter byte av den där grejjen...
En gång köpte jag en begagnad bil och det tog tre månader för verkstan att reda ut problemed med att den gick dåligt i regnväder. Till slut renoverade de halva motorn. Och då fungerade den bra igen.
Jag tycker det är bra med en kontrollfunktion av trafiksäkerhet och miljö som är mer neutrala. En kontrollfunktion som tjänar pengar på att hitta fel och reparera dem, är inte en sådan kontrollfunktion som jag menar är lämplig.
Och jag ser det inte som socialism att tycka det är bra med en neutral kontrollfunktion. Det känns som en argumentation från 70-talet med kommunistspöket som man var rädd för.
@Raphael
Jag har samma erfarenhet av Bilprovningen, det visar var problem finns, varna för sådant som kan komma och har en allroundkunskap om bilar som de gärna delar med sig av.
@Leilfler
Det skall ju finnas privata alternativ för dig, varför då åka till Upplands-Väsby.
I mitt tycke är det kvalificerat vansinne att sälja statlig egendom av ideologiska skäl. Jfr apoteket där apotek tvångssåldes till privata aktörer så att vi som brukar tjänsten får vänta längre på medicin, eller ta oss till ett "riktigt" apotek.
Jag kommer så länge som möjligt besiktiga bilen på Bilprovningen, jag kan inte förmå mig att lita på en privat aktör som söker uppdrag för sin verkstad.
leifer!
Bilbesiktningen kollar upp ett antal punkter som är viktiga för trafiksäkerheten och det tycker jag är bra annars skulle säkert många köra med odugliga bilar i trafiken och de bilisterna vill inte jag möta.
Jag tror knappast att du själv kollar upp alla de punkterna som bilbesiktningen gör. Ingen godkänner personligen en bil vid besiktningen utan om bilen uppfyller alla de krav man ställer på de olika kollade punkterna anses bilen trafikduglig enligt de minimikrav som finns. Det blir ingen skillnad om bilbesiktningen blir privat annat än priset kommer att gå upp.
Leifer
Du har så rätt så rätt, kanske att de kan åtgärda en del fel direkt så att man slipper komma tillbaka och ombesiktiga och därmed sparar lite kosing och dyrbar tid :)
Den statliga stationen jag använder mig av idag har en helt fantastiskt trevlig och tillmötesgående personalstyrka. Den skulle troligen inte bli sämre omde blev privatiserade.
Men däremot skulle de nog på ett enklare sätt kunna ta det ytterligare en nivå vilket skulle gynna alla eftersom de som vill ha kunder får anpassa sig till det bättre.
På vilket sätt skulle det vara sämre?
Ännu en artikel som måste dra våra politiker i skiten,utan att för den saken kunna ventilera varför!?
Nu har det pratats mycket om hur dåligt allt skall bli när bilprovningen blir privatiserad,samt hur bra ALLT har varit tidigare.
Vad som varit så enastående bra med SBP har jag själv svårt att lista under mina 20 år som bilägare.
Med stora bokstäver skrev journalister förvånat för en tid sedan om ett bedrägeri som hade pågått en tid på bilprovningen.
HUR,VAD och VARFÖR? ( hur kan detta ske i Sverige och hos ett statligt företag? )
Dessa journalister måste ha levt i samma skyddade verkstad som många utav våra politiker då de inte inser att SBP alltid har varit "korrupta".
Fortfarande är det (lyckligtvis) människor som uför besiktningarna och sådana har man alltid kunna påverka på olika vis.
Att bilfirmor lättare hade fått sina bilar godkända verkade vara ett nytt fenomen!
På "riktigt" trodde man alltså att SBP var neutrala och felfria.
Många pratar om Finland och hur dåligt och dyrt det har blevit där efter privatiseringen men jag har aldrig hört något om Danmark!
Släktingar där vittnar om att det efter privatisering har blevit mycket bättre och lättare att kunna besiktiga sin bil. ( I Danmark dessutom bara vart annat år )
Kanske men bara kanske är det så att många bara måste beklaga sig över allt som regeringen gör,..för så långt tillbaka som jag minns så har det alltid klagats på regeringen oavsett vilken "färg" som har besuttit makten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.