Tanken var att antalet besiktningsstationer skulle bli fler när regeringen skrotade monopolet för fordonsbesiktning förra sommaren. Så har det inte blivit.
Än så länge har bara en station slagit upp portarna, Carspect i Tyresö som öppnade 1 juli i fjol. Nu meddelar Carspect att flera nyöppningar är att vänta.
Först ut är en station i Svågertorp i Malmö som invigs 24 januari. Därefter följer stationer i Kristinehamn, Hässleholm, ytterligare en i Malmö och tre i Stockholm.
Varför har det dröjt?
– Tyresö har varit en nyttig teststation för oss och nu står vi redo att öppna flera stationer, säger Johan Cederlund, vd för Carspect, till Vi Bilägare.
Johan Cederlund menar att byggnationer och rekrytering dragit ut på tiden samt att det tagit tid att lära känna branschen. Detta trots att företaget har erfarenheter från liknande verksamhet i åtta andra europeiska länder.
– Inget land är det andra likt, trots att samma sak ska utföras finns det stora skillnader. Det är olika regler, olika myndigheter och olika personer som ska göra jobbet, säger Johan Cederlund.
Inom fyra år hoppas Carspect ha öppnat runt 100 stationer. Förutom Bilprovningen har inget annat företag blivit godkänt för att få utföra fordonsbesiktning.
Det har tidigare spekulerats om att tyska Dekra och spanska Applus vill slå sig in på den svenska besiktningsmarknaden. Johan Cederlund tror att konkurrenterna är på väg att etablera sig.
– Jag är helt övertygad om att fler bolag kommer att öppna stationer innan det här året är slut, säger han.
Diskutera: Vad tycker du om beslutet att avreglera fordonsbesiktningen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har alltid haft lite svårt för bilprovningen, kollektiv bestraffning då man som förare är skyldig att bilen man kör ska vara okej. Det de kollar på sin 10 minuter kan man kolla själv eller be verkstaden ta en koll på NÅGRA GÅNGER OM ÅRET, det är min skyldighet, kanske 1-2 gånger om man kör mindre. Nej, besiktning vartannat år för säkerhets skull och pengarna som sparas kan bilägarna lägga på fler oväntade besiktningar i samband med t ex fler alkoholkontroller. Många idioter kör omkring ett helt år med trafik- och miljöfarliga bilar och åtgärdar felen dagen innan eller först några månader efter besiktningen. Min bil går alltid igenom, min skyldighet. ett undantag pga slarv under alla år.
Jo. Mindre fyllon och farliga bilar i trafiken skulle det bli. Vem vill riskera att åka dit med för dåliga däck mm om polisen står lite överallt? 300 kronor kanske mer per bil om året blir många poliser höddudu.
Besiktning vartannat år är inte avreglering.
Det märkliga är egentligen att det krävs årlig besiktning av några år gamla bilar och därefter varje år för att de ska få framföras.
Men en bilförare med körkort som togs t.ex.1921 är fortfarande, utan kontroller, en fullt laglig bilförare.
Där är det en väsentlig skillnad i USA där vissa delstater kräver att körkortet ska förnyas med vissa mellanrum.
Avreglera besiktningen för oss bilägare genom att själv avgöra när vi vill besikta våra bilar.
varför är det inga poliser ute har nära 1000 mil på semester 2010 med husvagn och har inte set en polis var är dom det blev mycket lungnare om dom fanns där,detta med besiktning är ett lotteri jag vet för jag har besiktigat många bilar i min dag räker med vartannat år.
varför är det inga poliser ute har nära 1000 mil på semester 2010 med husvagn och har inte set en polis var är dom det blev mycket lungnare om dom fanns där,detta med besiktning är ett lotteri jag vet för jag har besiktigat många bilar i min dag räker med vartannat år.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.