Monopolet för fordonsbesiktning är nu ett minne blott. Trots larm om högre priser firade Bilprovningen på torsdagen.
Radiomusik och ljudet från bilar som lyfts mot taket strömmar ut ur besiktningslokalen i Rissne, utanför Stockholm.
Omkring 200 miljoner bilar har sedan 1965 besiktigats i byggnader som denna.
Men det här är ingen vanlig dag för Bilprovningen.
Avreglering
Monopolet för fordonsbesiktning skrotas från 1 juli och branschens spelregler ritas om.
På plats i Rissne finns Magnus Ehrenstråhle, vd för Bilprovningen.
Han bär en marinblå tröja med texten "Vår kunskap, din trygghet" på ryggen.
- Kunskapen vi har ska göra våra kunder trygga, säger han.
- Kunderna vet att vi arbetar för trafiksäkerhet och miljö och att vi kommer att göra det minst lika bra i framtiden.
Nya möjligheter
Bilprovningen välkomnar avregleringen och firar genom att dela ut t-shirts till kunderna under torsdagen.
Magnus Ehrenstråhle gläds åt ökad tillgänglighet och menar att avregleringen ger Bilprovningen nya möjligheter och en chans att visa vad man går för.
Tidigare har Bilprovningen beskyllts för att utnyttja monopolet, vilket hindrat planer om utökade öppettider och nya diagnostjänster.
- Från och med i dag har vi blivit av med begränsningarna och har nu full frihet på marknaden som alla andra aktörer, säger Magnus Ehrenstråhle.
"Som elmarknaden"
En handfull bilar finns i lokalen, några på det kalla betonggolvet, några med däcken i huvudhöjd.
Karl-Adam Berzelius väntar på att hans bil ska bli besiktigad.
Han har läst att priset för besiktningen kan bli högre, vilket utredningar och erfarenheter från utlandet påvisar.
- Det verkar onödigt, det blir ju bara dyrare för oss bilägare, säger han.
- Det är så med alla avregleringar, se på elmarknaden.
Magnus Ehrenstråhle säger dock att Bilprovningen inte har några planer på att höja priserna.
Men han påpekar också att priset beror på marknadens utveckling och att färre marknadsandelar kan innebära högre priser.
En utredning som näringsdepartementet beställt visar att priserna kan öka från dagens 300 kronor till upp emot 500 kronor.
"Aldrig haft problem"
In i lokalen körs en röd Saab som så småningom hissas uppåt.
Tommy Björkegren hoppas att hans bil ska klara besiktningen.
- Jag har aldrig haft något problem med Bilprovningen, säger han.
En ny undersökning visar att 95 procent av Bilprovningens kunder, liksom Tommy Björkegren, är nöjda.
- Man ska dock tänka på de förutsättningar som gällt, att det inte funnits några alternativ, säger Magnus Ehrenstråhle.
Diskutera: Vad tycker du om avregleringen?
Omkring 200 miljoner bilar har sedan 1965 besiktigats i byggnader som denna.
Men det här är ingen vanlig dag för Bilprovningen.
Avreglering
Monopolet för fordonsbesiktning skrotas från 1 juli och branschens spelregler ritas om.
På plats i Rissne finns Magnus Ehrenstråhle, vd för Bilprovningen.
Han bär en marinblå tröja med texten "Vår kunskap, din trygghet" på ryggen.
- Kunskapen vi har ska göra våra kunder trygga, säger han.
- Kunderna vet att vi arbetar för trafiksäkerhet och miljö och att vi kommer att göra det minst lika bra i framtiden.
Nya möjligheter
Bilprovningen välkomnar avregleringen och firar genom att dela ut t-shirts till kunderna under torsdagen.
Magnus Ehrenstråhle gläds åt ökad tillgänglighet och menar att avregleringen ger Bilprovningen nya möjligheter och en chans att visa vad man går för.
Tidigare har Bilprovningen beskyllts för att utnyttja monopolet, vilket hindrat planer om utökade öppettider och nya diagnostjänster.
- Från och med i dag har vi blivit av med begränsningarna och har nu full frihet på marknaden som alla andra aktörer, säger Magnus Ehrenstråhle.
"Som elmarknaden"
En handfull bilar finns i lokalen, några på det kalla betonggolvet, några med däcken i huvudhöjd.
Karl-Adam Berzelius väntar på att hans bil ska bli besiktigad.
Han har läst att priset för besiktningen kan bli högre, vilket utredningar och erfarenheter från utlandet påvisar.
- Det verkar onödigt, det blir ju bara dyrare för oss bilägare, säger han.
- Det är så med alla avregleringar, se på elmarknaden.
Magnus Ehrenstråhle säger dock att Bilprovningen inte har några planer på att höja priserna.
Men han påpekar också att priset beror på marknadens utveckling och att färre marknadsandelar kan innebära högre priser.
En utredning som näringsdepartementet beställt visar att priserna kan öka från dagens 300 kronor till upp emot 500 kronor.
"Aldrig haft problem"
In i lokalen körs en röd Saab som så småningom hissas uppåt.
Tommy Björkegren hoppas att hans bil ska klara besiktningen.
- Jag har aldrig haft något problem med Bilprovningen, säger han.
En ny undersökning visar att 95 procent av Bilprovningens kunder, liksom Tommy Björkegren, är nöjda.
- Man ska dock tänka på de förutsättningar som gällt, att det inte funnits några alternativ, säger Magnus Ehrenstråhle.
Diskutera: Vad tycker du om avregleringen?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tillgänglighet måste vara ett Stockholmsproblem.
Egentligen borde avregleringen endast gälla den regionen för vem vill satsa på glesbygd?
Nåväl, vad blir här näst? Polis, försvar, tull, transportstyrelsen eller ännu hellre, i principens namn ... kungahuset ...
Exakt, klart Stockholmare ska subventionera glesbygden. Och då läggs ju pengar på sånt som att sätta dit fartdårar som kör före utryckningsfordon i otroliga 100 km/h på en vajerväg. Sanslösa farter! Klart det ska vara dryga böter och indraget körkort på såna vansinnigheter!
Avregleringen suger jag är övertygad om att de nya aktörerna skiter i konsumenten, skiter i miljön, trafiksäkerheten och bara vill ha snabba cash
Låt de fira ... vad de nu firar ..
Själv tänker jag köra bilarna, motorcykeln, husvagnen och släpkärran genom något dynghål före nästa besiktning för att demonstrera mitt tyckande.
Typiskt den här regeringen.Tar bort något som funkar bra,bar för att det
absolut måste privatiseras.Det här innebär att bilprvningen får mindre omsättning,fäljden blir högre
avgift.Om många anlitar privat så
blir avgiften ännu högre.Privat är
bara ute efter eget vinstintresse.
Ja suuuuk! vi har ju röstat demokratiskt!!! och Dom Borgeliga vill inte vara med och dela kostnaderna!!!! som vanligt!! utan lägger skiten på medborgarna!!!! jag trodde att besiktningen hade ett smhällsintresse??? men nu ser det ut som att det skall jynna det privata patrasket igen!!! Jag säger skit i besiktning! för nu är de kommerisiellt!! och har inte med säkerhet att göra!!! man säljer inte ut STATlIG sk, skerhet till hugade spekullanter!! det borde alla medborgare förstå!!! Vad blir näst?? Systembolaget Kanske??????
Ärlan Grooth hur menar du att medborgarna inte är med och betalar för dagens system? Systembolaget finns inte i övriga EU. Och visst vore det smidigt att kunna köpa öl i matbuktiken. Anledningen att man har systembolaget beror på att den svenska kulturen inte kan hantera lätt och billig tillgång till alkohol. Nåt mångkulturellt hänseende finns inte där! Nyligen beslutades i Ryssland att INTE höja skatten på sprit. Detta eftersom man då befarar att folk bränner hemma, och att det då är mer skadligt för folkhälsan.
KURRE, bilprovningen fungerar inte bra idag, bl.a. är det svårt att få tid i många områden i Sverige. Man måste boka flera månader i förväg. Men det är väl såna problem du blundar för. Din ideologi säger väl att allt statligt och monopolitiskt är bra.
Privata aktörer lockar med höga priser, släpper igenom bilar som inte borde gå igenom för att locka fler kunder.
Besiktning av fordon måste ske opartiskt och utan vinstintresse. Jag har absolut inget att klaga på Bilprovningen, det har fungerat utmärkt ända sedan starten, i varje fall i min landsända, dvs mellersta Norrland. Varför förstöra något som fungerar så bra? Nyliberalt vansinne! Självklart tvingas Svensk Bilprovning höja avgifterna då de fasta kostnaderna slås ut på färre antal besiktade bilar. Nästa steg blir väl att även privatisera domstolsväsendet...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.