Nästa artikel
Bilprovningen utmanas – efter utförsäljning
Nyheter

Bilprovningen utmanas – efter utförsäljning

Publicerad 5 november 2010 (uppdaterad 9 november 2010)
Bilprovningens ställning har varit ohotad sedan monopolet skrotades. Först när regeringen börjar sälja av Bilprovningen kommer fler aktörer ta upp kampen.

Finska A-Katsastus (Carspect) och tyska Dekra ligger i startgroparna för att utmana Bilprovningen om kontrollbesiktningar av fordon.

Efter avregleringen av monopolet som genomfördes i somras har Bilprovningens ställning ändå varit så gott som ohotad, men nu aviserar Carspect om fler etableringar och Dekra om ansökan hos tillsynsmyndigheten Swedac

En enda etablering, Carspect i Tyresö, har så här långt varit Bilprovningens enda konkurrent efter avregleringen i somras.Det har inte varit helt enkelt för nya aktörer att finna lämpliga lokaler och rekrytera ny personal, men under hösten har Carspect sakta men säkert byggt upp ett produktprogram som ska resultera i 15-30 nya anläggningar under 2011.

– 1 december inviger vi vår andra anläggning, nu i Malmö, meddelar Sofia Sohlberg, marknadsansvarig för Carspect.

Ytterligare fyra anläggningar kommer att öppnas under vårvintern, ännu en i Malmö, vidare i Kristianstad, Hässleholm och i Vårby, Stockholm.

"Skickar ansökan inom kort"
Dekra Automotive AB som är ett svenskt dotterbolag till Dekra i Tyskland har redan etablerat sig på den svenska marknaden, men så här långt har det handlat om kvalitetsuppföljningar på verkstäder. Närmare 300 verkstäder i landet, däribland BMW, Bilia och Din Bil i Stockholm och Göteborg, köper tjänster av Dekra.

– Tanken är förstås att vi också ska öppna upp för fordonsbesiktningar, säger företagets vd Frank Schubert. Dekra verkar i 28 europeiska länder och det är klart att också den svenska marknaden är intressant. Vi kommer inom kort att skicka en ansökan till Swedac för att få auktorisation.

Frank Schubert vill inte gå in på hur många anläggningar som kan tänkas öppnas i Dekras regi nästa år, men en handfull anläggningar, framför allt koncentrerat till storstadsregionerna är ett troligt scenario.

I det perspektivet ska vi väga in att Bilprovningen idag har 185 stationer utspridda över hela landet. Bilprovningens dominans kommer att vara betydande också de närmaste åren. En utförsäljning av Bilprovningen kommer med all sannolikhet. Konkurrensverket har redan påpekat att besiktningsverksamheten i det korta perspektivet inte leder till en väl fungerande konkurrens. Här måste ägarebilden tydliggöras.

– Rollerna måste renodlas, säger Per-Arne Sundbom på Konkurrensverket. Bilprovningen kan få fördelar eftersom nuvarande ägare också består av intressenter inom motorbranschen.

Från 300 till 700 kronor
I dag äger svenska staten Bilprovningen till 52 procent. När regeringen tar beslut på att sälja av Bilprovningen i olika andelar kommer också fler aktörer att infinna sig.

Det var på så sätt som konkurrensen på allvar öppnades upp i våra grannländer. I Finland och i Danmark finns en handfull aktörer på marknaden – och för att driva dessa kommersiellt – steg också priserna radikalt. I Finland kan en bilbesiktning i dag kosta runt 1 000 kronor.

I Sverige betalar vi så här långt bara 300 kronor hos Bilprovningen. Med utförsäljning lär det stunda andra tider.

– Vi tar idag 345 kronor för en tidsbeställd besiktning och 395 kronor för drop-in, säger Sofia Sohlberg på Carspect. Hur framtiden kommer att se ut vill jag inte spekulera i, men det kan komma att handla om mer differentierad prissättning beroende på vilken produkt kunden köper.

Frank Schubert hos Dekra tror inte på några vansinniga prishöjningar.

– Med fler tjänster, andra öppettider och kanske möjlighet att hämta bilar hos kunder, behöver det i slutändan inte bli speciellt mycket dyrare för bilägaren. Jag gissar på olika priser från 300 och upp till 700 kronor beroende på beställd tjänst.

Diskutera: Vad tycker du om avregleringen av monopolet för bilbesiktning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-04 18:31
bilägaresomkörfranskt (ej verifierad)

Mycket bra med avreglering! Själv bor jag i Eskilstuna och där fanns det ingen tid alls att få. Bra med riktig konkurrens till bilprovningen, bort med monopolet. Det tjänar alla kunder på i längden. På en öppen marknad är tillgängligheten och servicen snabb och bra, annars byter man bara bilprovare. Som det har varit hitintills, är inte bra. "Bilprovningen: Var god dröj, 4-5 månander!" så kanske man får en tid om man har tur...idag i Eskilstuna...

#2 • Uppdaterat: 2010-11-04 18:47
matte (ej verifierad)

Ja, vad glad jag bli att konkurens kan ge oss ett många hundralappar högre pris, tack Reinfelt

#3 • Uppdaterat: 2010-11-04 18:49
matte (ej verifierad)

Föresten, du som ingen tid hittade, gå in och kika i morrn, det dyker upp uppsagda tider hela tiden

#4 • Uppdaterat: 2010-11-04 21:48
DeN (ej verifierad)

Det här måste vara den mest värdelösa avregleringen hittils...finns inget positivt i den!
Kasst är ordet! Fy tusan vad sur jag blir.

Det kommer bli dyrare, mer fusk och krångligare...
Hela europa kan intyga det.

#5 • Uppdaterat: 2010-11-05 00:11
Guess who (ej verifierad)

avskaffa all form av avreglering nu. priserna blir ju bara högre!

#6 • Uppdaterat: 2010-11-05 08:44
Jan_2 (ej verifierad)

Är det någon som provat Carspect i Tyresö? Kan ju vara intressant med ett utlåtande.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-05 08:55
Sixten77 (ej verifierad)

Jag betalar gärna 700 kronor för att slippa vänta 3 månader. Japp så är det. 3 månader varenda gång jag ska boka besiktning. Svensk Bilprovning har inte det servicetänk som behövs.
Varför skulle det bli mer fusk? Det är väl samma kontroller som görs idag med SBP som görs hos privat ägda?

#8 • Uppdaterat: 2010-11-05 09:12
Lennart.s (ej verifierad)

Själv har jag inga alls med besiktningstider, jag planerar i god tid för besiktning av både bil och husvagn. Jag tror dessutom att i det långa perspektivet kommer alla som inte bor i tätort att få längre till station för besiktning för ingen privat aktör kommer att vilja lägge an anläggning i exempelvis norrlands inland.

Så för de av er som bor på lansbygden kommer inte bara kostnaden för kontrollbesiktningen att öka, ni kommer att får åka längre för att finna en station.

Personligen tycker jag att bilprovning är att räkna till infrastruktur, dvs att kontrollera att de fordon som trafikerar vägarna är säkra. Jag är och har hela tiden varit emot denna, i mitt tycke, ideologiska avreglering.

#9 • Uppdaterat: 2010-11-05 10:47
saabnisse

Jag förstår inte alla domedagsprofeter.

BP ska väl inte läggas ner?
De blir ju bara konkurrensutsatta och det är väl ingen nackdel.

Och varför skulle det bli längre till besiktning i norrlands inland än det är idag?

På de platser det inte är intressant för en ny aktör att etablera sig finns ju ändå BP kvar, de har ju ingen anledning att lägga ner så länge de har ett stabilt kundunderlag.

#a • Uppdaterat: 2010-11-05 11:24
DeN (ej verifierad)

saabnisse...eller så kan man använda förnuft och logiskt tänkande.

Trot eller ej, det är inte så komplicerat, det går i princip inte att driva en bilbesiktningsverksamhet norr om Gävle med samma tillgänglighet för dagens kostnad och servicegrad, detta erkänner ju även de privata aktörerna.
För lite folk, för långt mellan kunderna. Man behöver inte vara doktor i ekonomi för att förstå detta.

Varför tror ni att det endast hittils, snart 6 månader efter avreglering, endast finns en aktör med ett serviceställe?
Det går inte att erbjuda samma service som bilprovningen för ett kokurrenskraftigt pris med bibehållen kvalitet. Därför det svala intresset från de privata aktörerna.

Hur kommer regeringen lösa detta då?
Jo de kommer tvinga bilprovningen att höja priserna och stänga serviceställen för att stimulera avregleringen, på samma sätt som man gjort med apoteken...blir det bra för slutkunden, nej jag skulle inte tro det.

Apoteken är förresten ett bra exempel, det har ju redan visat sig att det är idag svårt att få tag i "specialmedicin" för många människor, då de privata aktörerna inte håller dessa i lager, utan dessa måste specialbeställas med långa ibland leveranstider. Vissa privatapotek vill heller inte alls befatta sig med detta, utan skickar vidare kunderna till de kvarvarande (men färre) statligt ägda apoteken.

Samma utveckling kommer ske med bilprovningen...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.