Nästa artikel
Bilprovningen: Fler fick körförbud
Nyheter

Bilprovningen: Fler fick körförbud

Publicerad 31 januari 2011 (uppdaterad 1 februari 2011)
Över 13 000 fordon fick körförbud vid besiktningen under 2010. Det är en ökning med fem procent jämfört med året innan, visar ny statistik.

Antalet fordon som fick körförbud och tvingades bärgas bort från Bilprovningens besiktningsstationer ökade under förra året, från 12 461 till 13 024.

Det innebär en liten andel, 0,3 procent av alla besiktigade fordon, men också en ökning med fem procent. Bland de tunga släpvagnarna belades 2 191 – hela fem procent – med körförbud.

För släpen var den vanligaste orsaken till körförbud brister i bromssystemet. Personbilar som fick körförbud var oftast utsatta för allvarliga rostskador, till exempel brustna bromsrör eller rostskadade länkarmar.

Varannan underkänd
Totalt besiktigade Bilprovningen 4,2 miljoner fordon under 2010 och av personbilarna godkändes 54 procent utan anmärkningar.
 
Bilprovningen anser att det är allvarligt att i stort sett varannan bil underkänns men påpekar också att utvecklingen är positiv, att andelen underkända med krav på efterkontroll minskat från 35 till 29 procent sedan år 2000.

De främsta anledningarna till det är att fordonsparken föryngrats och att bilarna numera håller en högre kvalitet, uppger Bilprovningen.

– Resultatet visar att det fortfarande finns en stor potential att ytterligare förbättra trafiksäkerheten och minska fordonens negativa belastning på miljön, säger Magnus Ehrenstråhle, vd för Bilprovningen.

I Stockholms och Hallands län godkändes störst andel bilar, 57 procent, samtidigt som andelen var lägst i Västernorrlands och Jämtlands län med 48 procent.

Av personbilarna som underkändes hade 29 procent fel som krävde efterkontroll. 11 procent av bilarna som gjorde efterkontroll underkändes även där.

Resultat för personbilar 2010:

Antal kontrollbesiktningar: 3 366 390
Andel godkända: 54 %
Underkända med krav på efterkontroll: 29 %
Underkända utan krav på efterkontroll: 17 %
Körförbud: 0,2 % (6 302 bilar)
Andel underkända vid efterkontroll: 11 %

Resultat för samtliga fordonsslag 2010:

Antal kontrollbesiktningar: 4 245 883
Andel godkända: 54 %
Underkända med krav på efterkontroll: 29 %
Underkända utan krav på efterkontroll: 16 %
Körförbud: 0,3 % (13 024 bilar)
Andel underkända vid efterkontroll: 11 %

Klicka här för mer statistik från Bilprovningen.

Diskutera: Vad tycker du om Bilprovningens statistik för 2010?

Relaterade dokument

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-31 17:32
holgert (ej verifierad)

Hur många underkändes pga något i OBD-avläsningen?

#2 • Uppdaterat: 2011-01-31 19:00
Uno Lööv (ej verifierad)

Medelivsländen på en bil har sjunkigt rejält i Sverige.
Samtidigt får fler bilar körförbud.

Men som alla vet, dagens bilar är svåra för föraren att hålla i trafiksäkert skick (farligt) och dessutom är kvaliten i nya bilar sämre trots att jag gissar på att rostanmärkningarna minskat.

Tacka vet jag tToyota. De ligger i topp enligt bilprovningen då de används sparsamt pga alla återkallningar.

#3 • Uppdaterat: 2011-01-31 20:42
Rikard

Läste just på ett annat forum där nån fått "bra att veta" på fel i släpvagnskopplingen via OBD avläsningen, detta var dock inget att bry sig om då bilen saknade dragkrok/koppling.

Att medellivslängden minskat är jag tveksam till, vissa märken har nog ökat/minskat lite, men på längre tid är det nog bättre. Min första bil var en Opel Ascona -75, jag köpte den -81, alltså 6 år gamal, motorn var sliten och större delen av golvet var borta p.g.a rost, och framskärmarna var redan bytta.
Det är nog inte många bilar av 2005 årsmodell som har samma problem.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-01 00:19
Terry C (ej verifierad)

Kvaliteten och livslängden på många amerikanska märken har backat en hel del tråkigt nog.

Kvaliteten och livslängden på sydkoreanska bilar har ökat från katastrofalt dåligt till väl godkänt under 20 år.

Tyska bilar är sig lika i varíerande grad en del riktigt bra en del märken sämre med gemensam nämnare att dom jobbiga problemen börjar efter 20000mil.

Volvo verkar heller aldrig orka löpa hela linan ut nuförtiden beroende på modell. Siktet verkar inställt på över 40000mil men alltid dyker det upp missar och problem här o där med dyra fel som går utanför garantier.

#5 • Uppdaterat: 2011-02-01 00:23
Emil S (ej verifierad)

Vad jag vet är att medelåldern på en bil i Sverige inte är så hög idag. Den var betydligt högre för några år sedan.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-01 21:41
Emil S (ej verifierad)

Jodå! Dock tycker jag att bilarna som lämnas in till bildemonteringen är allt nyare. Alltså lägre ålder på bilarna än de var förr.

#7 • Uppdaterat: 2011-02-06 01:18
Börje bilkunnig (ej verifierad)

Tycker medelbilen om man ger en snabb titt på en stor parkering är rätt ny idag. inte mkt gammalt alls som det var för några år sedan...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.