Saabs framtid ser oroväckande ut. Och General Motors kassakris blir allt större. Nu vädjar GM om svenskt statligt stöd till Saab.
- Vi är beroende av det, säger Carl-Peter Forster, GM:s Europachef, under en pressträff i Detroit och fortsätter:
- Det krävs mycket pengar under 2009 och 2010 och det är brist på pengar överallt. Ett alternativ är att sälja Saab.
Den svenska staten har Saabs öde i sina händer. Det går att konstatera efter att General Motors Europachef Carl-Peter Forster träffat pressen i Detroit.
GM-chefen säger rakt ut att Saab behöver svenskt stöd för att överleva - och hoppas nu på statliga lån.
- Vi behöver svenska pengar för att få ut bilarna på marknaden, säger Carl-Peter Forster.
General Motors förhandlar med den svenska regeringen om ett krispaket. Biljätten ska till och med ha erbjudit svenska staten delägarskap i utbyte mot ett ekonomiskt tillskott. Men detta ska den svenska staten ha nobbat.
Nu hoppas GM i stället få ta del av regeringens stödpaket med lånegarantier. Problemet är att nya Saab 9-5 ska byggas i Tyskland och 9-4X i Mexiko - vilket gör att statstödet inte blir aktuellt per automatik. Hade bilarna byggts i Sverige hade situationen varit annorlunda.
- Vi har en plan för Trollhättan, som vi diskuterar med regeringen, säger Carl-Peter Forster.
Återstår att se om General Motors och den svenska staten kan komma fram till en lösning som räddar Saab. Tills dess lär de anställda i Trollhättan hålla andan.
- Det krävs mycket pengar under 2009 och 2010 och det är brist på pengar överallt. Ett alternativ är att sälja Saab.
Den svenska staten har Saabs öde i sina händer. Det går att konstatera efter att General Motors Europachef Carl-Peter Forster träffat pressen i Detroit.
GM-chefen säger rakt ut att Saab behöver svenskt stöd för att överleva - och hoppas nu på statliga lån.
- Vi behöver svenska pengar för att få ut bilarna på marknaden, säger Carl-Peter Forster.
General Motors förhandlar med den svenska regeringen om ett krispaket. Biljätten ska till och med ha erbjudit svenska staten delägarskap i utbyte mot ett ekonomiskt tillskott. Men detta ska den svenska staten ha nobbat.
Nu hoppas GM i stället få ta del av regeringens stödpaket med lånegarantier. Problemet är att nya Saab 9-5 ska byggas i Tyskland och 9-4X i Mexiko - vilket gör att statstödet inte blir aktuellt per automatik. Hade bilarna byggts i Sverige hade situationen varit annorlunda.
- Vi har en plan för Trollhättan, som vi diskuterar med regeringen, säger Carl-Peter Forster.
Återstår att se om General Motors och den svenska staten kan komma fram till en lösning som räddar Saab. Tills dess lär de anställda i Trollhättan hålla andan.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett resultat av vansinnigt dålig produktpolitik där man har klippt och klistrat SAAB-s "ädla" märke på en massa skräp. Produktutvecklingen är också under all kritik med gamla slitna modeller och ingenting färskt och Miljövänligt På Riktigt i sikte (läs etanol motor som drar under 0,8 l mil med stopp and go funktion samt hybrid, alt diesel hybrid som släpper mindre än 100 gkm). Nej, tyvärr, ont i hjärtat men en satsning på en sådan produkt är bortkastade pengar!
Den viktigaste förutsättningen för att svenska staten skall ge SAAB lån måste vara att tillverkningen ligger i Sverige. Det handlar om arbetstillfällen i Sverige. Här finns kompetensen och tekniken. Tänk om det fanns ett svenskt konsortium, där flera stora bolag kunde gå in som delägare. Skär bort alla modeller och satsa endast på en lagom stor folkkombi med all teknik till ett bra pris.
Amerikanskt tänk med starka och törstiga motorer samt tvivelaktig kvalitet/modernisering håller inte längre. Ska Saab överleva krävs en ny kapitalstark ägare som kan omvandla saab:s törstiga motorprogram till snåla men fortsatt körglada bilar. Ska världens minsta bilmärke fortsatt finnas kvar krävs genomtänkta modeller i framkant. Ta tillvara på den svenska kompetens som finns inom området!
Jag tror att GM kommer att satsa på de märken som säljer. det vill säga Chevrolet och Opel, Cadillac i USA.
Enligt vad man kan utläsa av direktiven, verkar det ju vara så att man huvudsakligen kommer att inrikta sig på dessa volymmodeller i respektive marknader.
Som tidigare sagts för Europas del, kommer denna satsning att ske när det gäller lanseringen av nya Opel Insignia och nya Astran.
Saab har inga ambitioner i den vägen, och kommer inte med någon modell i dessa storleksklasser.
Men det finns öppningar om nu GM ger tillstånd till fortsatt modellutveckling.
Inget svenskt stöd till produktion i Mexico eller Tyskland. Tänk om GM. Hur mycket nytta har Sverige av Mexicansk tillverkning av ett fordon med Svenskt namn?
SAAB liksom JAS ingen vill ha det
Komentarer överflödiga
Sven Erik Meyerson. Din sista mening låter som en utopi, "all teknik till ett bra pris" Är det inte Saab som har problem med lönsamheten ? Hur ska man då få in all teknik till ett bra pris ? Något motsägelsefullt, i mina öron.
Vi behöver svenska pengar för att få ut bilarna på marknaden säger Carl-Peter Forster. De pengarna får man ju om folk köper bilarna.
Har man inte redan pumpat in för mycket pengar i ett företag som inte bär sig. Saab har ju bidragit till GM:s problem helt klart. Hade man tjänat pengar istället under dessa år hade det ju bidragit till ett starkare GM. Dessutom är det väl en överproduktion på bilar i världen. Då överlever bara de starka.
Klart att SAAB förtjänar ett stöd för att utveckla och producera bilar. Stöd ska ges till de modeller som tillverkas i Sverige! Sedan ska pengarna återbetalas då SAAB går med vinst. Vi medborgare ska köpa SAAB bilar och bidra på vårt vis precis som japanerna är extremt, näst intill döden, trogen sin toyota.
Hoppas GM säljer både Opel och Saab.
Tror faktiskt att Opel skulle klara sig mycket bättre utan GM.
Hur det skulle gå för Saab vet jag inte.Både Saab och Volvo är inte längre Svenska märken så varför ska vi då betala till USA ägda företag.
Någon fick säkert bra betalt när dessa två Märken såldes så de kan gå in med lite pengar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.