Nästa artikel
Saab & Volvo välkomnar krislån: "Positivt"
Nyheter

Saab & Volvo välkomnar krislån: "Positivt"

Publicerad 22 december 2008 (uppdaterad 21 september 2010)

Den amerikanska bilindustrin får slutligen ta del av ett krispaket. Ett beslut som välkomnas runt om i världen - bland annat av Saab och Volvo.

- Det här betyder att omstruktureringen i USA är i full sving, säger Erik Geers, informationsdirektör vid Saab, som ägs av General Motors, till DN:


- Vi visste att Bushadministrationen var klart för ett hjälppaket. Och tydligen är även den kommande Obamaadministrationen det.


Efter utdragna förhandlingar och flera olika besked är det slutligen klart att den amerikanska bilindustrin får ett krispaket.


President George W Bush har godkänt ett krispaket på 17,4 miljarder dollar - och beslutet välkomnas av de amerikanska biljättarna.


"Viktigt för hela världen"
Saabs ägare General Motors kommer att ta del av de amerikanska lånen. Volvos ägare Ford väljer däremot att först be om lån om läget försämras ytterligare. Men nödlånen välkomnas av både Volvo och Saab.


- Generellt ser vi paketet som positivt, den amerikanska fordonsindustrin är viktig för hela världen. För övrigt avböjer vi att kommentera i detta läge, säger Maria Bohlin, presschef vid Volvo Personvagnar, till DN.se.


"Betydligt positivare"
Merparten av General Motors krispaket kommer med stor sannolikhet att användas för att rädda koncernen. Men pengarna kan i förlängningen hjälpa Saab.


- Det känns betydligt positivare nu. En intensiv dialog pågår inom GM, där vi inom Saab är direkt delaktiga, säger Erik Geers.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (1)
#2 • Uppdaterat: 2008-12-23 16:49
Flux (ej verifierad)

Jo det ligger nåt i det du säger Anders. Men ska vi nu byta inriktning och stänga gränserna för import / export menar du? Vi har ju gemensamt accepterat att öppna gränser skall råda och att marknadsekonomi skall styra tillgång och erfterfrågan. Är det inte dax att dra upp roten till problemet istället för att Du och Jag ska måsta göra egna uppoffringar för att rädda det som räddas kan på grund av de beslut som våra politiker tagit genom åren? Detta har ju tillåtits ske, pengajakt och girighet är de ledord som vi nu ser kontentan utav i form av att många arbetare nu får klara sig bäst de kan utan ett arbete. Och de sociala försäkringarna håller vi dessutom på att montera ner allt eftersom med inskränkningar i både arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen. Volvo och SAAB skulle fortsatt att vara svenskägda. Det är endast medborgaräganden som kan rädda våra jobb. Vanliga aktieägda företag säljs så snart det finns en möjlighet att tjäna en hacka. Och den modellen räddar inga svenska jobb. Den mättar bara girigbukar tillfälligt.

#3 • Uppdaterat: 2008-12-24 00:06
Anders (ej verifierad)

Samtidigt är det faktiskt så att den sk "girigbuken" ger oss alla arbete i landet, vilket är det primära för allas vår gemensamma välfärd.

#4 • Uppdaterat: 2008-12-27 18:00
gh (ej verifierad)

Anders (mfl), det finns några problem med ditt resonemang:
1. Varken Saab eller Volvo kan leva i sin nuvarande form (volym, antal anställda etc) om dom BARA säljer i Sverige; alltså måste dom se till att ha modeller som funkar även utanför Sverige. Även om alla Svenska skulle köpa saabs och volvos undermåliga bilar för att "ta ansvar för varandras väl och ve" så skulle det inte räcka.
2. Varken Saab eller Volvo säljer idag bilar i en lägre prisklass. Om jag vill ha en liten bil (typ Citroen C1) så är jag rökt - varken saab eller volvo har haft något sånt på länge.
Slutsats: problemet är inte att vi svenskar köper fel bilar (inte saab/volvo), utan att volvo & saab BYGGER fel bilar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.